Jump to content

Bytte kjølplank, seilbåt

problembarnet

Recommended Posts

Hei

Jeg beklager hvis det er et emne om dette temaet, men jeg her ikke greid å finne det i så fall.

Uannsett, jeg har en liten søt seilbåt på 21 fot som jeg i utgangspunktet bare skulle småpusses før sesongen, men så sjekket jeg bunnstokken. ( vet ikke om det er rett begrep, bare rett på det hvis det er misvisende)

Jeg fant ut at den nevnte stokken var morken, og da lurte jeg på om det er noe som kan skiftes (eventuelt bare ha den videre) eller om jeg bør belage meg på å skrue av alt som kan selges, for så å gå løs med slegge.

Håper noe tar seg tid til å svare på dette emnet, selv om det er midt i sesongen.

kommer sikkert mer problem senere, men det er dette som jeg trenger avklaring på.

Legger med et bilde:

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14039/20070711_img_0512.jpg

Vet ikke hvordan man får bildet inn i posten?

Redigert av problembarnet (see edit history)

Først så må ballastkjølen av, hvis båten har en slik. Deretter må kjølbordene, de på hver side av kjølplanken fjernes. Så må kjølplanken lirkes løs fra stilk og stevn, se siste på Bastard. Planken må spares for å kunne lage en maken. Deretter må alt på plass igjen, inkludert nye kjølbord. Mens du holder på finner du skikert mer som må skiftes. Jeg har gjort slike jobber før. Det er en himla jobb.

Litt morkent, du kan sikkert seile i årevis. Sjekk om båten begynner å lekke rundt bolter, eller om kjølplanken sprekker.

Hva med å borre tett i tett med småe hull og fylle på med epoksy. Se på sidene til westsystem der mener jeg dette er vist. Har selv gjort dette på et spant på en 17 foting engang og det virket som det ble bra. Hadde ikke båten så lenge at jeg kan si noe om holdbarheten men mener og tror det er en farbar vei

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det var i forbindelse med en liten lekkasje i fjor som jeg raskt skulle finne i år som var årsaken til at jeg oppdaget dette.

Har tenkt mindre på lekkasjen etter at jeg kjente på planken.

Så valget er da enten å gjøre ingenting, og satse på at det holder, eller å gjøre en "himla jobb". Høres nesten ut som det er lettere å bygge en ny båt.

Får lese på bastard sin tråd, og westsystem sine sider.

Siden sesongen er over for min del, har jeg tenkt å gjøre endel ting på båten som sikkert står nede på kan kanskje vurdere listen over ting som kan gjøres.

Får sjekke lekkasjen først. Hvis det lekker rundt boltene, eller om kjølplanken sprekker, så må kjølplanken skiftes??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...