eysteind Startet 3.Januar.2004 Del på Facebook Startet 3.Januar.2004 Går med planer om å bygge et naust til båten min der den kan ligge ute hele året uten noe fare for is og vind. Rekner med at det med tiden vil komme en større båt, og da må også denne passe inn. Så eg lurer rett og slett på kor høg en ca 28fots kabincruser er fra vannlinjen og til toppen. Har søkt på boat.no og finn, men der står ingenting om høgd. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hei Eysteind er ikke dette litt som spørsmålet om hvor langt ei fangline er. Det er jo veldig avhengig av utstyr som stikker opp over båten, targa, antenner osv. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 kanskje det, men en liten aning kunne vere kjekt! Det skal heller ikke bli akuratt. Tenker å ha huset ca 3meter høgt fra abolutt flomål til skråtaket starter. Blir enorme murer, forskjellen mellom flo/fjøre er 2,3m og så skal det vere iallefall en meter djupt på fjøre sjå. Rekner med å ha båten liggende på vatnet hele året, men heiser den opp i noen taljer når den skal bunnsmøres. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Det blir nok et høyt naust Ville vel regnet en 3-4 meter ++ Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hei Eystein, Nei, noe standard høyder finnes nok ikke.... Men du som stadig vekk skifter til større - og sikkert høyere - båter, du burde kanskje se på en løsning med "oppjekkbart" tak på naustet, slik at du kan tilpasse deg båtene som kommer? mvh Poseidon (som er 9 meter over vannlinjen - men som ennå ikke er for salg....) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Amorosa Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hei Eysteind. Vanskelig spørsmål, men målene på min 26 foter kan du se på hjemmesiden min. Over vann er den 3.52 m høy med VHF antenne. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hei Eystein, Nei, noe standard høyder finnes nok ikke.... Men du som stadig vekk skifter til større - og sikkert høyere - båter, du burde kanskje se på en løsning med "oppjekkbart" tak på naustet, slik at du kan tilpasse deg båtene som kommer? mvh Poseidon Kanskje det...? Nei, den blir nok ikkje noe prinsess med flybrige. Klarer meg også fint med den eg har Takker for opplysningene Amorosa. 2,5 virker bra, og så mye høyere båt enn din trenger eg ikke. Dessuten kan båten godt vere høyere enn 3meter på midten. Der blir vel det ca. 4-5 meter i mønet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hej eysteind ! jättesvår fråga! Bygg så stort som du kan, det kommer säkert en dag, när även det kommer att vara för litet o båten får ikke plass !!!! men tenk på antenner, targab., radar, master, hög/lågvann ..........etc sen en helt annen sak, en vacker dag kommer du på 'bettre tanker' ............ o vill ha en 'riktig' båt, då behöver du ganske snabbt 15-17 meters takhöjd ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
M/S Bastard Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Men jeg må si at jeg misunner deg som har anledning til og bygge naust. Det er den stor drømmen min, med sjøtomt og naust Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 sen en helt annen sak, en vacker dag kommer du på 'bettre tanker' ............ o vill ha en 'riktig' båt, då behöver du ganske snabbt 15-17 meters takhöjd ! Gådt sagt Gunga Din! Det hender rett som det er at det går opp for folk hva som er båt... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 [sen en helt annen sak, en vacker dag kommer du på 'bettre tanker' ............ o vill ha en 'riktig' båt, då behöver du ganske snabbt 15-17 meters takhöjd ! ] Men Gunga Din og jeg trenger bare en smal spalte blå himmel i taket. Tenker nok båten min ville greid seg med 3 meter om den ble redusert til motorbåt. Jepp, et naust på egen tomt hadde vært tingen. Fikk nettopp regning på bryggeleia for de neste 12 månedene, NOK 10.200,- Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hei, Har ein Fjord 880, den er litt over 5m. høg med VHF antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Får du tillatelse til å bygge i strandsonen da. Det er blitt vanskelig de fleste plasser her i landet. Vi fikk ikke bytte fra flatt tak til skråtak for da fikk vi større volum innvendig. Det var Larvik kommune. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 4.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 begge tomtene våres er regulert til bustadbyging. Vi kan kun ha et naust for begge tomtene slik at det må da bli ganske stort. Terenget er ikke serlig fin å se på heller. En steinstrand med en fylling i bakgrunnen. Planen var å grave opp stranden slik at det vart ei grøft der båten låg i vatnet hele tiden. Da skjuler vi den stygge den stygge fyllingen. på resten av den 2,8mål store tomten består strandlinjen av fine svaberg eg en fin trebrygge som vi bygget i fjor. Med med kraftig vind både fra aust og vest og med store turistbåter som passerer omtrent daglig på sommeren er ikke bryggen helt ideel. Iallefall ikke om det kommer større båter. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Forstår det slik at du skal ha båten flytende inne i naustet. På våre kanter med stor forskjell på flo/fjære er dette veldig uvanlig form for naust. Slike naust er mest vanlig på sørlandet der vannstanden er nesten konstant. Naustet må være høyt nok til at båten flyter inn med max. høyvann. I tillegg må der være tilstrekkelig høyde til å takle springflo som gjerne er 1m eller mer over høyvann. Du nevner store båter og høye bølger, disse vil selvsagt slå inn i naustet og kan i verste fall løfte båten opp i nausttaket og gjøre store skader på båt og naust. Tar du høyde for overnevnte er det dog ingen grunn for at prosjektet ikke kan gjennomføres, men jeg råder deg til å planlegge det hele nøye på tegnebrettet først. Hva med et båthus som flyter på vannet bak en molo ? Hva med tradisjonellt naust på land og slipp der båten trekkes opp ? Riktig tillaget med god vogn og elektrisk winch kan du ta båten på land for hver tur. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Hva med tradisjonellt naust på land og slipp der båten trekkes opp ? Riktig tillaget med god vogn og elektrisk winch kan du ta båten på land for hver tur.Og i tillegg kan du sansynligvis droppe bunnstoffing. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 4.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 tenkte kanskje å ha noen solide dører forran for å dempe båtbølgene. Vindbølgene er ikke noe problem. Dei kommer alltid på skrått inn og vil treffe murene på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Hei Eysteind! Vet ikke så mye om høyder på båt. Men du må ihvertfall ha det fint! Eget naust er jo drømmen!! Har heldigvis egen brygge med sjøbod hos foreldra mine, men det er bortimot 1 mil herfra. Du har ikke ei tomt ved vannet til salgs vel? Her på Østlandet tror jeg nok man bare kan drømme om ett slikt naust! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 tenkte kanskje å ha noen solide dører forran for å dempe båtbølgene. Dører under vann? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Dører for å dempe bølger! Vær obs. på at dette må være solide saker. Fem kubikkmeter med vann i god fart gir ganske store krefter. Har du vurdert det med is, antar at fjorden fryser igjen om vinteren ? Da vil det trolig også fryse inni naustet. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Og hvis dørene stikker en del under vann kommer det til å bli en j.... slit for å får dem åpnet eller lukket (med mindre det er snakk om skyvedører, eller man har god tid). Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 5.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 tenkte kanskje på ei dør som man heiste oppover for å opne den. Har ikke alle detaljene klare ennå. Grunnen til at eg primert ønsker naust er å kunne få bruke båten også om vinteren. Her i fjorden er fryser vatnet og kommer drivende med stor kraft. Dei tykke fortøyningene på flytebryggen har røket flere ganger. Veldig mange moringer forsvinner også. Så det blir viktig å få et skikkelig fundament. Tenker å legge svære steiner i botnen og murer oppå dette med store dimensjoner. Når da isen kommer fra aust, og vil treffe veggen på huset og båten ligger fint innenfor. Trur ikke det blir noe problem med is innvendig i huset. Denne vil iallefall ligge i ro. Kan evt. legge et rør fra elven slik at det blir sirkulasjon. Evt. propeller i botnen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Tror nok dette naustet blir kostbart etterhvert! Ville vel heller gått for et naust på land med opptrekk av båten. Sitér dette innlegget Link to post
vinterbo Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Tenkte å løfte denne litt :-) Skal bygge naust 10 x 5 meter. Takhøyde på gesims er 3,1 meter og mønehøyde er 5 meter. Bruker saksetakstol med 25 grader stigning innvendig (undergurt) så høyden på midten er ca. 4,1. Innvendig høyde på de midterste 2,5 meterene blir da >=3,6 meter. Da er vi på porten. En port på 3,5 meter ser ganske så stor ut så vurdere å ha en port på 3,4 meter. Støen blir i betong. Båten som skal være der er til å begynne med en på 6,30 meter. F.eks. Flipper 630 OC eller Hansvik 630 HT eller lignende, men regner med å få tofotsyke etterhvert.... Hvor stor båt kan en regne med å få plass til i et slikt naust. Evt. med å legge ned toppen av masten e.l? Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Får du tillatelse til å bygge i strandsonen da. Hvis du skal bygge naust,må det vel nødvendigvis ligge i strandsonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.