Avsluttet2 Startet 12.Juli.2007 Del på Facebook Startet 12.Juli.2007 Som mange daycruisere har, har også min bensintanken og batteriene i samme rommet. I dette rommet var også hovedbryter innstallert, men den er byttet ut med batterivelger. Rommet er helt akter under akterbenken og det eneste stedet jeg kommer til helt nede i kjølen. Har lyst til å installere lensepumpe, men er det trygt i samme rom som bensintanken? Til nå har jeg hatt selve batteriladeren utenfor rommet med + og - ledningene stikkende inn og festet til batteriet med klyper. Har alltid koblet av laderen før oppstart. Har lyst til å montere selve laderen fast inne i dette rommet og samme spørsmål: Er det trygt i samme rom som bensintanken? Jeg har utenbordsmotor og bensintanken er av typen svart tykk plast. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 På de båtene jeg har hatt, så har det altid vært eget rom for bensintanken med god ventilasjon via slanger. Synes det er merkelig at starteren til innenbordsmotor, dynamo, avtrekksvifter ol skal være gnistsikre, når du har batteri, strømbryter og annet "gnistbart" i samme rom som bensindamp kan oppstå. Men samtidig, er det veldig vanlig å montere en lensepumpe i samme rom som motor (ved innenbords) uten at det har skapt noe problem. Kan være like mye bensinlekasje i motorrommet som i "bensintankrommet". Jeg hadde derfor montert en pumpe ved tanken. Må inrømme at de "lekasjene" jeg har vært borte i er pga. dårlig vedlikehold på slanger og koblinger. I mine båter har det aldri luktet bensin i det hele tatt, og bensin lukter mye før det er eksplosivt. Vil du ha det på den "sikre" versjonen, kan jeg anbefale deg en tilsvarende pumpe som jeg selv har i båten. Dette er en selvsugende membranpumpe som sitter midt på en slange. Ene enden ut av skroget, andre enden ned i kjølen. Her er den skrudd fast i en "sil" i bunnen. Fordelen med denne løsningen er at den suger opp alt vannet. Slipper å ha litt liggendes igjen i bunnen som jeg aldri hadde fått opp med en klassisk lensepumpe (turbin-typene ala Rule osv). Da kan du også montere pumpen utenfor dette rommet. ulempen er at de er ganske dyre (rundt 1500,-) og at kapasiteten er relativt begrenset (rundt 20 liter min). Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 En CE merket lensepumpe skal være gnistsikret, og de installeres i "bøtter og spann" i båter med inboard bensinmotorer. Det burde ikke by på problemer. Jeg ville vært litt mer skeptisk til en batteriladeløsning med "klyper", hva du nå legger i det begrepet. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Ingar Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Det reagerte jeg også på. Om noe virkelig er farlig er det å bruke klyper her. Montér laderen utenfor tankrummet og fest ledningene permanent til polskoene. Og sjekk at laderen ikke har gjennomgang for jord. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 13.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Da setter jeg inn lensepumpen med god samvittighet og monterer batteriladeren utenfor rommet med ledningene fastmontert til batteriet. Takk for gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.