S/Y MAMOSA Startet 13.Juli.2007 Del på Facebook Startet 13.Juli.2007 Messingskiven til bolten som fester rorkulten, har knukket i flere deler. Det er en spessiell skive med en "flens" som passer i hullet i rorkulten. Har tegnet den i profil nederst til høyre i bildet. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en sånn skive i Oslo området? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Kanskje en messingmalje for presenning kan passe? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SveinHa Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 (redigert) To skiver vil kanskje gjøre jobben, en som passer inni rorkultbeslaget og en større som ligger utenpå. Sikkert litt lettere å få tak i på kjappen i alle fall... Redigert 13.Juli.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Bruk to syrefaste skiver (A4). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Så vidt jeg kan se er det et Nordic Yachting beslag. Dette ble overtatt av Plastimo. Hør med en plastimo forhandler. Kan de ikke skaffe, så funker det, som nevnt, fint med to skiver. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 kolla Hjertmans katalog 3930-992 Mässingbussning, till rorkultbeslag. Obs - behövs 2st till ett beslag. Innerdiameter 10mm. Fp =2st 130.- ser veldigt likt ut !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Hva med å bytte bolten til en med større diameter? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MortenK Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 (redigert) Bruk to syrefaste skiver (A4). Er det lurt å bruke syrefast som skiver, da? Poenget med disse skivene er at de er et slags "glidelager". Jeg tror jeg ville brukt samme materiale som er der fra før, og det er messing, er det ikke! Grunnen til at jeg sier det er at det er mykere metall som ikke kan "ødelegge" messingbeslaget som er festet på rorakselen. Jeg har samme system på min båt, og jeg brukte bare messingskiver som jeg slipte til så de passet i hullet. Det viktige her er at man får strammet bolten skikkelige slik at beslaget sitter fast på akselen, men at man samtidig ikke strammer rorkultbeslaget, som skal kunne beveges opp og ned, samtidig som det ikke "slarker". Derfor den spesielle formen på skiven. Dette er en slitedel. Redigert 13.Juli.2007 av MortenK (see edit history) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
MortenK Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Hva med å bytte bolten til en med større diameter? Ikke noe vits i! Hele bolten kan i tilfelle byttes. Det viktige her er at man får strammet det som skal strammes og at rorkulten kan beveges opp og ned. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
VortexSurfer Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Finn deg et maskinverksted i byen,burde ikke ta mer enn 10 minutter å få laget 2 sånne der Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Er det lurt å bruke syrefast som skiver, da? Poenget med disse skivene er at de er et slags "glidelager". Jeg tror jeg ville brukt samme materiale som er der fra før, og det er messing, er det ikke! Grunnen til at jeg sier det er at det er mykere metall som ikke kan "ødelegge" messingbeslaget som er festet på rorakselen. Kjøper argumentasjonen, delvis. Men nå er det en slags sommer, som for de fleste varer et par måneder til. Det skjer ingen stor slitasje på den tiden. Finne på varig løsning kan man gjøre til vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
oolsen Svart 6.Juli.2022 Del på Facebook Svart 6.Juli.2022 Jeg har lett og lett, og dette innlegget er det det eneste stedet på nett jeg finner noen snakke om beslaget til rorkulten jeg mangler til snekken. Så beklager så mye for at jeg ikke svarer på spørsmålet til innlegger. Jeg har pinnen, men mangler beslag som fester pinnen til rorstangen (rund). Polar 22. Noen tips til hvor jeg kan få tak i slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.