Jump to content

Hjelp! Skive til rorkult knakk!

S/Y MAMOSA

Recommended Posts

To skiver vil kanskje gjøre jobben, en som passer inni rorkultbeslaget og en større som ligger utenpå. Sikkert litt lettere å få tak i på kjappen i alle fall...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Bruk to syrefaste skiver (A4).

Er det lurt å bruke syrefast som skiver, da? Poenget med disse skivene er at de er et slags "glidelager". Jeg tror jeg ville brukt samme materiale som er der fra før, og det er messing, er det ikke! Grunnen til at jeg sier det er at det er mykere metall som ikke kan "ødelegge" messingbeslaget som er festet på rorakselen.

Jeg har samme system på min båt, og jeg brukte bare messingskiver som jeg slipte til så de passet i hullet. Det viktige her er at man får strammet bolten skikkelige slik at beslaget sitter fast på akselen, men at man samtidig ikke strammer rorkultbeslaget, som skal kunne beveges opp og ned, samtidig som det ikke "slarker". Derfor den spesielle formen på skiven. Dette er en slitedel.

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Er det lurt å bruke syrefast som skiver, da? Poenget med disse skivene er at de er et slags "glidelager". Jeg tror jeg ville brukt samme materiale som er der fra før, og det er messing, er det ikke! Grunnen til at jeg sier det er at det er mykere metall som ikke kan "ødelegge" messingbeslaget som er festet på rorakselen.

Kjøper argumentasjonen, delvis. Men nå er det en slags sommer, som for de fleste varer et par måneder til. Det skjer ingen stor slitasje på den tiden. Finne på varig løsning kan man gjøre til vinteren.

• 14 år senere...

Jeg har lett og lett, og dette innlegget er det det eneste stedet på nett jeg finner noen snakke om beslaget til rorkulten jeg mangler til snekken. Så beklager så mye for at jeg ikke svarer på spørsmålet til innlegger. 

Jeg har pinnen, men mangler beslag som fester pinnen til rorstangen (rund). Polar 22. 

Noen tips til hvor jeg kan få tak i slikt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...