Jump to content

Problemer med Mercury 90 Optimax


Vatna

Recommended Posts

Har fått probemer med min 90 Optimax. Var ute en dag, og på vei hjem startet motoren å "jukse". Det var bare såvitt motoren gikk på fram. Har prøvd å skifte plugger og bensinfilter uten at det hjalp. får start på motoren og den går på tomgang men med en gang den får litt motstand stopper den. Har koblet motoren til et diagnose apparat. Det viste en feil på den andre sylinderen. Uten at jeg vet hva det betyr?

 

noen som har hatt lignende problemer.

Både båt og motor er kjøpt gjennom wave kjeden. Hvor lang garanti er det på motoren?

 

På forhånd takk!

 

Olav

Link to post
Share on other sites

Hei, du har 2 års generell garanti på denne.

Jeg har en Mercury 115 Optimax 2004 mod. Hadde et problem en gang med at jeg ikke fikk opp turtallet.

Årsaken til dette var at den dro inn falsk luft i slangekoblingen mellom bensinslange fra tanken til blæra. Dette var ikke så lett å oppdage, men etter å ha strammet til slangeklemmen var problemet løst.

Er vel muligens lite trolig at dette er problemet ditt, men sjekk dette.

Du nevner at computertest viser feil på cylinder nr. 2. Kan muligens være at dysen til denne cylinder er tett??

Jeg har ellers vært påpasselig med å benytte Mercury Fuel Stabilizer hver høst før opplag. Dette skal hindre gjengroing av dyser vedlengre tids lagring. :flag:

P.S.( bruk kun Mercury eller Quicksilver Optimax/DFI 2-CYCLE engine oil )

Link to post
Share on other sites

Hei, igjen. Det står at det gis 2 års garanti til fritidsbruker fra den dato motoren tas i bruk. Rutinemessig vedlikehold som er beskrevet i bruks og vedlikeholdshåndboken, må utføres regelmessig for å opprettholde garantierklæringen.

Hvis dette vedlikeholdet utføres av en forbruker, forbeholder Mercury Marine seg retten til å gi fremtidig garantidekning på betingelse av bevis på riktig vedlikehold. (sitat fra garantidekning)

 

Om det er 5 års reklamasjonsrett på utenbordsmotorer i Norge er jeg ikke sikker på.?

Link to post
Share on other sites

. Har koblet motoren til et diagnose apparat. Det viste en feil på den andre sylinderen. Uten at jeg vet hva det betyr?

 

 

Både båt og motor er kjøpt gjennom wave kjeden.

 

På forhånd takk!

 

Olav

 

Hei, Wave forhandler burde kunne fortelle mer enn at det er feil på andre sylinder. Hvor gammel er motoren ?

Hvor mange timer har den gått? Det skal også Wave forhandleren kunne si ut fra en computertest. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, har akkurat samme symptomene som du har hatt. Har klaget og det resulterte til en ny motor levert av forhandler.

Min motor var 115hk optimax, 2006 mod og kun kjørt ca 20 timer. Opplevde at dette tok altfor lang tid ca 7 uker før noen

tok ansvar, noe importør ble innformert om gjenom en tråd på Båtplassen. Forhandler kom vel frem til at det var feil i det elektriske frem til en sylinder, tror ikke at de prøvde og reparere det engang da deler som skulle vert levert fra Belgia ikke var på lager. Håper dette ordner seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...