Poseidon Startet 3.Januar.2004 Del på Facebook Startet 3.Januar.2004 God dagen gode båtvenner, Dagens spørsmål er kanskje en anelse "off topic", men jeg tar sjansen at der blant 2000 båtentusiaster finnes noen som kan hjelpe litt videre. Det dreier seg om en båt som ble bygget i Sverige i 1868 og som i 1885 kom til Stavanger - etter at en Stavangerreder hadde vunnet den i et lotteri . . . Her i Stavanger er den mest kjent som lokalrutebåt i ca 85 år. Den ble til og med stjålet en natt mens den lå klar for eventuell syketransport. En eller annen kreativ "skipper skuteløs" tok den for å komme til Kopervik etter at siste rutebåt var gått for dagen, og noen antydet sogar at det var meg som hadde vært hjemme en tur . . . Det kan jeg med sikkerhet si at det ikke var, men historien gikk "over hele verden", den kom til og med i New York Times! - - - - Men kan noen av baatplassens lesere/bidragsytere fortelle hvordan det står til med båten nå? Det siste jeg visste om den var en kamerat av meg som fotograferte den på en kaikant i Moss. Idag søkte jeg i Moss Avis, og fant denne linken: http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/arti.../NYHET/20031110 Det ser jo betryggende ut, sett med en fartøyverners øyne - men kan noen i området fortelle hva som har skjedd i løpet av de nesten 4 årene som har gått siden avisreportasjen? Jeg venter i spenning på hva lokalkunnskapen i Østfold har å fortelle. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hej Poseidon ! vet du om hun haft navnet Ragnar hele tiden sen sjösättning? vet du vilket varv? (-tycker det er spännande med gamle båtar!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 3.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hei Gunga Din, Såvidt jeg har funnet ut er "Ragnar" bygget i Sverige i 1868, men jeg vet dessverre ikke ved hvilket verft. Den kom til Stavanger ved en tilfeldighet; det var skipsreder Niels Brostrup Berner som i 1885 hadde dampskipet "Trofast" liggende ved ukjent verksted i Sverige for utskifting av dampkjel. Siden dette var en omfattende (og sikkert kostbar) jobb var rederen selv til stede. Han tok da lodd for 1 krone, og vant "Ragnar" som da visstnok kom fra et konkursbo. Hvor lenge den har hatt samme navnet ved jeg ikke, men jeg har et bilde som er tatt før 1900 og der er "RAGNAR" fullt leselig på skroget. Den hadde navnet så lenge den var i tjeneste som lokalrutebåt i Stavanger. Så vidt det ser ut fra Moss Avis har den fortsatt samme navnet - minst 100 år senere .... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hei. I artikkelen i Moss Avis sto det nevnt et navn, Kyrre Gripstad. Har du kontaktet ham? I katalogen finnes det en Gripstad, Kyrre Alexander adresse: Kambo Gård, 1538 Moss telefon: 922 93 304 Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirFrode Svart 7.Januar.2004 Del på Facebook Svart 7.Januar.2004 Hei! Kan ikke huske å ha sett denne båten i Moss, men det er mulig den ligger der et sted for det. Fant en artikkel i Moss Dagblad også, med et par små bilder i tillegg. Skal prøve å ha det i minne til en senere anledning. Kanskje jeg får øye på den et sted ved kaia når jeg er ute en tur. http://www.moss-dagblad.no/misc/bysidene/a...ticle435958.ece Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Januar.2004 Del på Facebook Svart 7.Januar.2004 Lite kul det her........med en så gammal båt! I Moss dagblad står att auksjonen var i Göteborg! men i denne artikeln, jag fann på nettet http://www.artemisia.no/arc/3/omraade/stav...andgate.41.html så står det att auksjonen var i Stockholm! varvet enl MossDB Keillers Verkstad vilket sedan blev Götaverken Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 7.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2004 Hei Geir Frode, Mange takk for en interessant link! Til deg Gunga Din må jeg innrømme at jeg dessverre ikke har funnet noe i mine kilder som viser om båten ble vunnet i Gøteborg eller i Stockholm. Når det gjelder byggested derimot så kan det godt ha vært Keiler, som senere ble Gøtaverken. Det er forøvrig samme sted som legendariske "Riskafjord II" ble bygget i 1864, den har hørt hjemme her i Stavangerområdet, eiet av samme selskap, siden 1927 og er fortsatt i drift! Se: www.riskafjord.no mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
havstril Svart 31.Juli.2022 Del på Facebook Svart 31.Juli.2022 Jeg har ships tegning av Ragnar fått via Kyrre ..sjekker hvilke Verft..var ombord ifjor på Ragnar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.