Jump to content

Kjenner noen veteranen "Ragnar" i Moss?

Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner,

Dagens spørsmål er kanskje en anelse "off topic", men jeg tar sjansen at der blant 2000 båtentusiaster finnes noen som kan hjelpe litt videre.

Det dreier seg om en båt som ble bygget i Sverige i 1868 og som i 1885 kom til Stavanger  -  etter at en Stavangerreder hadde vunnet den i et lotteri . . .

Her i Stavanger er den mest kjent som lokalrutebåt i ca 85 år.

Den ble til og med stjålet en natt mens den lå klar for eventuell syketransport. En eller annen kreativ "skipper skuteløs" tok den for å komme til Kopervik etter at siste rutebåt var gått for dagen, og noen antydet sogar at det var meg som hadde vært hjemme en tur . . .

Det kan jeg med sikkerhet si at det ikke var, men historien gikk "over hele verden", den kom til og med i New York Times!

- - - -

Men kan noen av baatplassens lesere/bidragsytere fortelle hvordan det står til med båten nå?

Det siste jeg visste om den var en kamerat av meg som fotograferte den på en kaikant i Moss. Idag søkte jeg i Moss Avis, og fant denne linken: http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/arti.../NYHET/20031110

Det ser jo betryggende ut, sett med en fartøyverners øyne   -   men kan noen i området fortelle hva som har skjedd i løpet av de nesten 4 årene som har gått siden avisreportasjen?

Jeg venter i spenning på hva lokalkunnskapen i Østfold har å fortelle.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei Gunga Din,

Såvidt jeg har funnet ut er "Ragnar" bygget i Sverige i 1868, men jeg vet dessverre ikke ved hvilket verft.

Den kom til Stavanger ved en tilfeldighet; det var skipsreder Niels Brostrup Berner som i 1885 hadde dampskipet "Trofast" liggende ved ukjent verksted i Sverige for utskifting av dampkjel. Siden dette var en omfattende (og sikkert kostbar) jobb var rederen selv til stede.

Han tok da lodd for 1 krone, og vant "Ragnar" som da visstnok kom fra et konkursbo.

Hvor lenge den har hatt samme navnet ved jeg ikke, men jeg har et bilde som er tatt før 1900 og der er "RAGNAR" fullt leselig på skroget. Den hadde navnet så lenge den var i tjeneste som lokalrutebåt i Stavanger.

Så vidt det ser ut fra Moss Avis har den fortsatt samme navnet  -  minst 100 år senere ....

mvh

Poseidon

Hei.

I artikkelen i Moss Avis  sto det nevnt et navn, Kyrre Gripstad. Har du kontaktet ham? I katalogen finnes det en Gripstad, Kyrre Alexander adresse: Kambo Gård, 1538 Moss telefon:  922 93 304

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Geir Frode,

Mange takk for en interessant link!

Til deg Gunga Din må jeg innrømme at jeg dessverre ikke har funnet noe i mine kilder som viser om båten ble vunnet i Gøteborg eller i Stockholm. Når det gjelder byggested derimot så kan det godt ha vært Keiler, som senere ble Gøtaverken. Det er forøvrig samme sted som legendariske "Riskafjord II" ble bygget i 1864, den har hørt hjemme her i Stavangerområdet, eiet av samme selskap, siden 1927 og er fortsatt i drift! Se:  www.riskafjord.no

mvh

Poseidon

• 18 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...