Jump to content

Advarsel mot å legge til på Skjærhalden Gjestehavn etter kl 15

atamund

Recommended Posts

Joda, ikke uenig. Men diskusjonen om havnepriser kommer noen ganger ut av proporsjoner.

For min del (og jeg tror også for de fleste) er kostnadene til havneutgifer de desidert laveste kostandene i hele båtholdet. Alt annet koster mer (men nå unngår jeg i stor grad by-havnene også) Om jeg betaler 220 eller 180 i havneavgift klarer jeg rett og slett ikke å hisse meg opp over. Forskjellen er knapt til diesel ut fjorden. :lol:

På Sætre blir det færre gjesteplasser fra neste år etter hva jeg har hørt. Marinaen satser mer på faste båtplasser til sesongutleie. De trenger 60 overnattingsdøgn for å ta igjen det de får inn på en fast utleieplass.

Hverken det lokale næringslivet eller Hurum kommune vil bidra med tilsludd. Da må marinaeieren satse på det som er mest lønnsomt.

Sånn er det bare.....

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Fikk svar fra Skjærhalden Gjestehavn. Dere som er kjent med havnen kan jo tolke dette best.

-----------------------------

Skjærhalden Gjestehavn as er et privat aksjeselskap. Alle as'er har et krav i hht. aksjeloven om å drive økonomisk forsvarlig. Vi har gått underskudd både i 2005 og 2006, og må nå ta noen grep. Noe av problemet er alle som skal inn å handle og ligger ved bryggene til langt utover kvelden, slik at vi mister vår "omsetning" på grunn av plass mangel. For å endre dette mønsteret, har vi besluttet å sette av plasser innerst i havnebassenget frem til kl 22.00 for handlende og spisende. De andre plassene på brygga har vi merket med avgiftsbelagte plasser, og der forfaller havneavgiften kl 1500. Det er derfor viktig å orientere seg om at man legger seg på riktig plass i havna, og er man i tvil, så er det bare å ringe eller henvende seg til havnevert eller havnekontor nede på havna.

Målet for gjestehavna er å gå i balanse. Vi har investert 5,5 mill. kr, og vi har idealistiske aksjonærer (eiere) som aksepterer at det ikke blir noe utbytte på mange år. I lengden har næringlivet også nytte av at gjestehavna blir drevet økonomisk forsvarlig. Det er ikke noe alternativ at gjestehavna går konkurs og bryggene blir tatt vekk. Da hadde Skjærhalden Gjestehavn AS bommet stygt!

Jeg har lest innleggene på Båtplassen, og de bærer preg av at man ikke har satt seg inn i de reglene som gjelder på Skjærhalden Gjestehavn AS.

Vi takker derfor for din henvendelse som vitner om at du ønsker å undersøke fakta. Det setter vi stor pris på. Vi håper du har fått et tilfredsstillende svar, hvis ikke er vi åpne for flere spørsmål.

God sommer !

Med vennlig hilsen

Wencke Børresen

Skjærhalden Gjestehavn AS

Postboks 42

1680 SKJÆRHALLEN

å måtte betale for ett døgn etter kl 15 for å få spise en pizza er drøyt.

Nei det er ikke det. Noen plasser er reservert overnatting fra kl 15.00. Bruker du de andre plasssene som er beregnet for kortere opphold betaler du mindre. Er det mulig å klage på det da?

Mulig at merkingen bør bli bedre, men jeg tror at trådstarter hadde fått betale "korttidsleie" om han hadde kontaktet havneverten. Ev. kunne han flyttet båten til riktig brygge.

Jeg har full forståelse for at man vil frigjøre plasser for overnatingsgjester fremfor at alt er opptatt til de som bare skal være der noen timer. Og klage på at man ikke får ligge billig/gratis i gjestehavn fordi man legger igjen penger i området er ikke et godt argument, så lenge ikke det lokale næringslivet støtter gjestehavna pga omsetningsøkning ved en gratis havn.

Plenen

Som det skrives i svaret fra Skjærhalden Gjestehavner har de såkalt idealistiske akjsonærer som ikke krever overskudd i de første årene. Såvidt jeg har hørt er det flere aktører i handelstanden på Skjærhalden og kommunen som bl.a. er akjonærer. Tipper de også da er interessert at flest mulig legger igjen kroner på land.

Personlig forstår jeg godt argumentet med å ta avgift fra kl 15 med unntak av på noen båtplasser innerst der man kan ligge gratis til kl 22. Det må jo det føres hyppig kontroll for at dette skal fungere optimalt.

Jeg har vanskligere for å svelge at man skal betale 220.-/døgn for båter fra 28-30 fot når man tidligere betalte 130,-. De med en 40 foter som tar dobbelt så stor plass betaler det samme. Nå ligger jeg oftest i gjestehavn tidlig på våren da det ikke er veldig mye trafikk, og da finnes det mange bedre alternativer. Er jeg i nærheten av Skjærhalden i 15-tiden på sommeren så sloss jeg nok ikke om de få gratisplassene innerst. Da er bl.a. Strømstad hvor alt er rimligere et mye bedre alternativ.

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg spurte et enkelt spm. i en mail til Skjærhalden Gjestehavn:

"Kort spm.:

Betyr det at dersom jeg kommer kl. 16.00, legger til kai, spiser en Pizza på en resturant og drar 18.00, så må jeg betale 220,- for min 29 fots båt?

"

Svar:

"

Hvaneavgiften forfaller kl 1500 på våre brygger på de plassene vi har avsatt til det. Grunnen til det er at vi opplevde i fjor at veldig mange - og da mener jeg veldig mange - båter ligger til bryggene og tar opp plassene til gjester som har tenkt til å betale havneavgift. Vi har avsatt plasser til besøkende som deg innerst i havnebassenget (ved Sjøbua) frem til kl 2200. Svaret er at på plasser som vi har avsatt til gratisopphold er det mulig å ligge å gjøre det du beskriver. På de andre plassene er det havneavgift fra kl 1500.

"

Det betyr at det altså finnes plasser på Skjærhalden som er "gratis" fram til 22.00 noe som er veldig fair. Spm. er hvor mange plasser dette er og hvor store de er til å være Hvalers desidert travleste havn.

Jeg har forståelse for at "eier" av bryggene vil tjene disse inn igjen, men jeg mener at å gjøre dette ved innkreving av slik avgift er feil måte å angripe problemet på. Her må man vel samarbeide med næringsvirksomheten i havna. Hvorfor i all verden har ikke næringsvirksomheten noen brygger isteden? Er det ikke fair at de heller hadde betalt dette gildet?

Men det er kanskje så mange som ønsker å overnatte på Skjærhalden, at bryggene blir fulle og resturantene får sine besøkende. Men en hel målgruppe faller da ut, de som er dagbesøkende.

Redigert av Larspo (see edit history)

Et annet alternativ:

Får nydelig Pizza i Bukta også. Pub som har terasse m/flott utsikt har de også. Bruggeavgift = null. Butikk og bensinpumper likeså. Varme fiskekaker m.m. Er det ikke plass så er det masse plasser ved holmer og skjær i umiddelbar nærhet. Så er det bare å sjøsett dingy`n og dra de få meterene til Bukta. :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Jøss, ligger du en mnd på gjestebrygge i strekk Anonym? Eller hvordan klarer du og få så høy utgift på det området?

Jeg har fast plass i en privat marina, drevet som et AS.

Det koster 750,- pr. fot for sommerhalvåret, og 240,- pr. fot for vinterhalvåret.. Strøm tilkommer i tillegg på vinteren, samt botillegg.

Anonym: Hva har dette med dagsovernattinger og bryggeavgifter generelt å gjøre? Er også mulig å leie brygger på Skjærhalden en hel sommer om det er ønskelig, men det er de dagsbesøkende som er innom som er saken.

Jeg poengterte at båtplass, overnattinger, osv kan være en ganske vesentlig post i et driftsbudsjett, jeg fikk så spørsmål om et grunnlag for det, og presiserte.

Dersom det byr på problemer for deg foreslår jeg at du finner avknappen på PDen din.

Dersom det byr på problemer for deg foreslår jeg at du finner avknappen på PDen din.

Anonym... Sola skinner, det er ferie og de fleste har det bra. Ta deg en is og la vær å gå rett i strupen på alle som kommenterer innleggene dine. Det gjelder både i denne tråden og i andre. Det kan da ikke være nødvendig å ha det samme høye adrenalinnivået hele tiden. Ha en god sommer :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...