Jump to content

Omregistrering båthenger, er det mulig?


fs

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
quote.gif
Hei
Jeg lurte på å kjøpe brukt båthenger, men ble ganske skremt når jeg sjekket opp omregistreringsavgiften for tilhengere:
http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgif...ringsavgift.pdf

Gjelder dette også for båthengere, noen som vet???


Ja, men du skal ha en bra stor henger før den veier over 350kg. Dessuten bør du sjekke hva nyregistrering koster, i en del tilfeller er det billigere enn omreg.
Link to post
Share on other sites

350kg i egenvekt er stor henger, helt klart. En "vanlig henger2 veier vel 200-250kg vil jeg anta. Betyr dette at det er gratis å omregistrere alle hengere under 350kg.? Eller dukker det opp en egen forskrift enn annen plass for "lettvekterne"? :eek:

Er det virkelig noe som er GRATIS hos biltilsynet????

Link to post
Share on other sites

quote.gif
350kg i egenvekt er stor henger, helt klart. En "vanlig henger2 veier vel 200-250kg vil jeg anta. Betyr dette at det er gratis å omregistrere alle hengere under 350kg.? Eller dukker det opp en egen forskrift enn annen plass for "lettvekterne"? :eek:
Er det virkelig noe som er GRATIS hos biltilsynet????


Ja henger med egenvekt under 350 kg er gratis å omregistrere. Har omregistrert både båthenger og biltilhenger uten å måtte betale noe for dette. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Gratis ja.....førstgangsreg av (nye) tilhengere og kjøretøy er "gratis". (Også hengere under 350kg egenvekt)

 

Jeg selv kjøpte stor båthenger egenvekt 630 kg og fikk prissjokk på 5.082,- kroner i omregavgift. Dette er en 2005 modell så min plan er å levere skiltet og vente til over nyttår med å registrere og dermed spare over 1.000,- kroner. Venter jeg ytterligere ett år...sparer jeg nesten 1.500,- kr til. Vil da vurdere å leie prøveskilter de 2 gangene i året det er behov for hengeren.

 

Det kan faktisk svare seg og vurdere helt ny henger og samtidig oppnå god rabatt hos forhandler når denne blir registrert uten omreg.avgift.

Link to post
Share on other sites

Jeg selv kjøpte stor båthenger egenvekt 630 kg og fikk prissjokk på 5.082,- kroner i omregavgift. Dette er en 2005 modell så min plan er å levere skiltet og vente til over nyttår med å registrere og dermed spare over 1.000,- kroner. Venter jeg ytterligere ett år...sparer jeg nesten 1.500,- kr til. Vil da vurdere å leie prøveskilter de 2 gangene i året det er behov for hengeren.

 

Gode nyheter til deg..

Det skjer sannsynligvis ingenting om du bare lar skiltet være på, det er uansett datoen du omregistrerer den som teller hva gjelder avgift.

 

Jeg har selv flere ganger kjøpt bil der avgiften går heftig ned under 6 mnd senere, og bare drøyd til nyåret med å omregistrere, funker fint hver gang, selv om man får en avskiltingsbegjæring på bilen/tilhengeren i mellomtiden.

Politiet drar ikke rundt for å hente skilter, de tar det når de tilfeldigvis møter på doningen..

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jepp, en tilhengers primærfunksjon er jo å frakte last. Da må en nødvendigvis kunne prøve den med last.

Har du derimot oppgitt at formålet med prøvingen er flytting av hengeren sliter du kanskje litt hvis du blir stoppa.

"Forbausende" nok er det mange av gutta i blå patrkdress som ikke kan reglene om disse tingene...

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Du mener at juridisk sett så er det hegeren som har skylden dersom du rygger inn i noen du volder skade?

 

Ja, så lenge hengeren er registreringspliktig, så plikter man å omregistrere den på rettmessig eier. Rart at noe kan være gratis, men det står faktisk å lese at dersom hengeren har en egenvekt på under 350 kg, er den gratis å omregistrere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 4 uker senere...

Hvis du blir politianmeldt, så er det ikke hengeren som er skyldig, men føreren.

 

Det er bilen, som henger er kopplet til som er den skyldige i forsikringssammenheng.

Vet det av meget dårlig erfaring, da bilen min ble overkjørt av en diger bilhenger.

Jeg greide aldri å kopple hengeren til rett bil. Skade for 30.000,- :thumbsdown::headbang: :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Endringer i omregistrerings avgiften på (båt)tilhengere.

 

500Kr for hengere over 350kg (ja jeg ser det er en "gammel" tråd, men hyggelig likevel)

 

Sjekk rundskriv fra toll og avgiftsdirektoratet.

 

OMREGISTRERINGSAVGIFT

2015

Rundskriv nr. 4/2015 Mo

Oslo 1. januar 2015

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...