bliss X Startet 4.Januar.2004 Del på Facebook Startet 4.Januar.2004 Jeg vurderer å skaffe en flatskjerm TV for fast montering i båten i løpet av våren/sommeren. Problemet er å finne en med riktig størrelse. TV'en skal gå på 12V og kun brukes til å se på TV De jeg har sett så langt er orion 15" og en PixelView 7". Orion synes jeg blir litt for stor, og pixelview 7" er i minste laget. Er på jakt etter noe midt i mellom, dvs 10 - 12". Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Prisklasse?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Jens_P Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Jeg anskaffet et Pixelview 7" for et halvt år siden og vil fraråde deg det. Mitt eksemplar har alt for dårlig følsomhet i mottakerdelen, d.v.s. at det er vanskelig å få inn noe med innebygget teleskopantenne. Samtidig mangler den S-kanalene, så du få ikke sett alle de tilgjengelige kanalene på kabelnettet (Telenor Avidi). Fungerer i og for seg som ekstra TV i "snikkarboden" hvor jeg ikke stiller store krav, men har bedre mottagning på en Casio 3" lomme-TV. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
MS Victoria Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Kjøpte i høst en 17 tommers Philips "wide screen" som jeg bruker på kjøkkenet hjemme. Billedkvalitet og instillinger mm er glimrende. Betalte 8500,- for denne. Skal også kjøpe en tilsvarende som jeg tenker å ha fast i båten. Philips har en 15 tommer som jeg nok kommer til å gå for. Disse går på 12 volt direkte. (Trafo 230V/12V følger med for hjemmebruk) Det er ofte her som ellers, - man får det man betaler for. Det er jammen kostbart å betale en lav pris for noe som ikke virker bra. Philips har bra teknologi innen dette produktområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Kjøpte i høst en 17 tommers Philips "wide screen" som jeg bruker på kjøkkenet hjemme. Billedkvalitet og instillinger mm er glimrende. Betalte 8500,- for denne. Skal også kjøpe en tilsvarende som jeg tenker å ha fast i båten. Philips har en 15 tommer som jeg nok kommer til å gå for. Disse går på 12 volt direkte. (Trafo 230V/12V følger med for hjemmebruk) Det er ofte her som ellers, - man får det man betaler for. Det er jammen kostbart å betale en lav pris for noe som ikke virker bra. Philips har bra teknologi innen dette produktområdet. Enig i at Philips har noen flotte modeller. Problemet for oss som ønsker å selge disse er at de er ca 50% dyrere og det er det få som ønsker å betale når Orion stort sett gjør nytten og garantien er den samme. LG har en tilsynelatende fin modell som ligger midt i mellom prismessig men denne har jeg ikke tatt inn foreløpig. "halve" Stavanger har snart Orion ombord. 15" går generelt sett direkte på 12v. På 17" er det dårligere utvalg slik sett. Atle Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Tok en rask titt på ebay.com Her var det mye å finne av små flatskjerm TV'er Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Butikker som selger bilstereo har bra utvalg av div. LCD skjermer og størrelser eks. 10,4" Er det noen som har erfaring med denne skjermen: LG 15" LCD L1510SF TCO-99 Silver Skjerm, Touch Screen. Har WinChart, og tenkte at dette prog er ypperlig på touch screen. Selges på Komplett for 4545,- Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Butikker som selger bilstereo har bra utvalg av div. LCD skjermer og størrelser eks. 10,4" Er det noen som har erfaring med denne skjermen: LG 15" LCD L1510SF TCO-99 Silver Skjerm, Touch Screen. Har WinChart, og tenkte at dette prog er ypperlig på touch screen. Selges på Komplett for 4545,- LG skjermen har ikke tv tuner innebygget ellers er LG helt greie LCD skjermer generelt sett uten at disse spesifikasjonene imponerer noen som er ute etter det beste vil jeg tro. Svartid 30 ms Kontroller / reguleringer Lysstyrke, kontrast, H/V posisjon Skjermbelegg ARAS skjermbehandling Punkt/piksel-avstand 0.3 mm Bilde Bildets fargetemperatur 9300K, justerbar, 6500K Bildets lysstyrke 250 cd/m2 Kontrastforhold 350:1 Bildets maks. H-visningsvinkel 120 Bildets maks. V-visningsvinkel 120 10.4 tommer blir vel litt lite i båt om man skal sitte i salongen med kona å kikke på tv? Atle Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 LG skjermen har ikke tv tuner innebygget ellers er LG helt greie LCD skjermer generelt sett uten at disse spesifikasjonene imponerer noen som er ute etter det beste vil jeg tro. Vel Alte tror du tar litt feil her ! LG leverer med TV tuner men de er vel litt for store??? Produktbeskrivelse LG Flatron L1510T - flatskjerm - TFT - 15" Enhetstype Flatskjerm / TFT aktiv matrise Innebygde enheter Stereohøyttalere, TV-kanalvelger Dimensjoner (BxDxH) 36 cm x 15.3 cm x 36 cm Vekt 4.2 kg Diagonal størrelse 15" Synlig størrelse 15" Maks. oppløsning 1024 x 768 / 75 Hz Fargestøtte 24-bits (16,7M farger) Lydutgang Høyttaler(e) - integrert Tilpassede standarder DDC-2B, TCO '99 Strømforbruk ved drift 36 watt Spesifikasjon Generelt Skjermtype Flatskjerm / TFT aktiv matrise Innebygde enheter Stereohøyttalere, TV-kanalvelger Bredde 36 cm Dybde 15.3 cm Høyde 36 cm Vekt 4.2 kg Innbyggingsfarge Sølv Kompatibilitet PC, Mac Skjerm Diagonal størrelse 15" Synlig størrelse 15" Maks. oppløsning 1024 x 768 / 75 Hz Fargestøtte 24-bits (16,7M farger) Maks synk-hastighet (V x H) 75 Hz x 63 kHz Svartid 30 ms Skjermbelegg Antirefleks, hardt overtrekk Bilde Bildets lysstyrke 300 cd/m2 Kontrastforhold 350:1 Bildets maks. H-visningsvinkel 90 Bildets maks. V-visningsvinkel 120 Videoinngang Analogt Videosignal RGB, S-Video, kompositt video Lydutgang Type Høyttaler(e) - integrert Utgangskraft / kanal 1 watt Ekspansjon / Tilkoplinger Grensesnitt 1 x VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15) 1 x kompositt videoinngang - RCA 1 x S-video-inngang 1 x TV-antenneinngang Diverse Tilpassede standarder DDC-2B, TCO '99 Tilleggsutstyr inkludert Fjernkontroll Strømforsyning Strøminnretning Strømforsyning - intern Strømforbruk ved drift 36 watt Strømforbruk ved beredskap / hvile 5 watt Se mer her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...7&view=detailed Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Batdilla Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Jeg vurderer å skaffe en flatskjerm TV for fast montering i båten i løpet av våren/sommeren. Problemet er å finne en med riktig størrelse. ...Er på jakt etter noe midt i mellom, dvs 10 - 12".Har du laptop i båten? I så fall er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt: USB TV tuner og laptop. Da får du utnyttet allerede eksisterende utstyr til enda en ting - du slipper å dra ombord enda mer stash. Hvis du ikke har laptop i båten, ville jeg valgt en bra monitor med innebygget TV tuner, eller omvendt, alt ettersom hvordan man ser det. Da har du mulighet til å i ettertid bygge videre ved å f.eks. hekte på en PC boks på monitoren. Angående flatskjerm TV'ene som selges på f.eks. Ebay: Jeg vurderte disse før jul ifbm TV i båt prosjektet mitt. Konklusjonen min ble at det var for mange usikkerhetsmomenter inne i bildet. 1) Få eller ingen er av noe kjent merke 2) Noen er kun for NTSC, andre håndterer PAL, men med et bilde som langtfra er 100% 3) Noen påstås å håndtere begge deler, men bilder som er vedlagt viser akkurat samme apparat som nevnt under 2) 4) Stiller meg generelt tvilende til kvaliteten på disse Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 5.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Har du laptop i båten? Ønsker ikke å være avhengig av PC for å se på TV Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Jeg har en PC på 20 x 20 x 30 cm med bæreveske. En inverter og en 15" skjerm. (for katrplotter) Det kunne være greit med TV også tenkte jeg. Jeg kunne: a) Kjøpe et reisetv, f.eks, Grundig sin 14" b) Kjøpe enda en flatskjerm men da med TV-tuner. c) Sette et tv-kort i min PC. Alternativ C kostet meg 500 kroner. Ulempen er at jeg er avhengig av PC for å se på TV. Ulempen består i at hele greia bruker 200W i steden for 40W. Ubrukelig for lange og hyppige tv-kvelder i uthavn. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 5.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Har grundig 14" som går på 12V fra før av. En bra TV på alle måter. Snill på strøforbruk, bra kvalitet osv. Den har bare en ulempe Den et et nummer for stor!. Vanskelig å plassere, vanskelig å pakke bort. Skuffelsen var stor da jeg oppdaget at det rommet den skulle bo i når den ikke er i bruk var ca 2 cm for lite Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Color Line sine taxfreeshop'er selger Uniden 14" LCD skjerm med tuner for NOK 4800. Godt tilbud???? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bliss X Svart 5.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 En ting som jeg har fundert litt på er visningsvinkelen. Det virker som billige modeller har mindre visningsvinkel. Vet ikke hva det vil bety i praksis, men det vill jo vært trist hvis bare halve mannskapet kan se bildet skikkelig pga lav visningsvinkel. Spørs om det ikke lønner seg å vente et år eller to. Synes dagens utvalg er begrenset, og prisene relativt stive. Det vil vel skje en utvikling her framover, og kanskje blir det lavere priser på flatskjerm TV'er etterhvert ? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 To ting som en båt-TV burde ha - etter min mening viktigere enn skjerm-diagonalen: auto-search - du er tross alt gjerne flere steder med forskjellige mottaksforhold tekst-tv - program-tidsskrift er det også gjerne dårlig med om bord just mine 2 ører - og forøvrig: mitt 1000. innlegg Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 5.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Autosearch trodde jeg var en selvfølge. Har ikke alle moderne TV'er det? Tekst TV ... tja. Har ikke følt noe behov for det så langt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 5.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Ble tipset om denne http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE68887 Ser ok ut bortsett fra prisen Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Hej Veldi enig med Andreas her, autosearch er mer eller mindre ett 'must', vet ikke om det er standard eller ej! text tv er faktiskt riktigt bra o ha ombord, jeg kollar ofta vädret på texttv'n slipper o passe VHF eller radiosendinger! o sen Lasse ".........men det vill jo vært trist hvis bare halve mannskapet kan se bildet skikkelig pga lav visningsvinkel " dom skall vel vare på dekk o jobbe tv'n skall vel vare för kaptein Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 autosearch er std. på alle moderne modeller. text tv er finnes kun på dyrere modeller. USB tv kan være et godt/rimelig alternativ men kvaliteten på bildet blir betraktelig bedre på en lcd/tv selv om man har samme skjermoppløsning på pcen. (gjelder alle vanlige bærbare pcer) Pcen (CPUen som jobber) forstyrrer ofte signalet (som kan være dårlig i utgangspunktet). En annen ting er antennevalg. Den "dyre" Seatronic antennen er den beste? Atle Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 6.Januar.2004 Del på Facebook Svart 6.Januar.2004 USB tv kan være et godt/rimelig alternativ men kvaliteten på bildet blir betraktelig bedre på en lcd/tv selv om man har samme skjermoppløsning på pcen. (gjelder alle vanlige bærbare pcer) Pcen (CPUen som jobber) forstyrrer ofte signalet (som kan være dårlig i utgangspunktet). En annen ting er antennevalg. Den "dyre" Seatronic antennen er den beste? Atle Jeg hadde faktisk tenkt til å gå til innkjøp av USB TV tuner til Laptopen nå til våren. Er det virkelig slik at man får dårligere oppløsning med USB-TV jf. LCD TV. Har du erfaringer selv eller er dette noe du har hørt om? USB tuneren jeg tenkt å kjøpe koster knapt 500 kr på Komplett.no og det er kanskje for billig. Da jeg alltid har med laptop til ruteplanlegging + DVD filmer til unga tenkte jeg at det fikk holde om jeg ikke også skulle ha en flatskjerm TV på veggen. TV vil vel stort sett bli brukt til å se nyheter og værmelding. Har en forhåldsvis ny laptop med Ultra Enhanced TFT skjerm, men det hjelper vel ikke da skjermoppløsningen på TV signalet er langt dårligere. Får i det hele tatt å få inn noe brukbart signal på TV'en er vel antennevalget alfa & omega, og plassere denne høyest mulig opp i masta. PS. skal man ha god flatskjerm TV bør man gå for plasma skjerm og ikke LCD, men det er vel gjerne et prisspørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 6.Januar.2004 Del på Facebook Svart 6.Januar.2004 Hei Har testet USB PCTV fra Pinnacle på to ulike laptop's, og opplever problemer med synkronisering av lyd og bilde. Bortsett fra dette er denne løsning OK for nyheter osv Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 6.Januar.2004 Del på Facebook Svart 6.Januar.2004 ...Har testet USB PCTV fra Pinnacle på to ulike laptop's, og opplever problemer med synkronisering av lyd og bilde. Bortsett fra dette er denne løsning OK for nyheter.Har du testet samme oppsett via USB2 porter? Jeg har både USB1 og USB2 porter på min laptop og opplevde uten tvil forskjell, selv om USB tuneren i utgangspunktet er laget for USB1. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 6.Januar.2004 Del på Facebook Svart 6.Januar.2004 Tenkte bare å hive inn i debatten et par sider med priser. Det er ikke sikkert det er interessant for Lasse på grunn av størrelsen, men kanskje andre er interesserte? 17" Samsung LCD TV 4500,- Orion er nevnt som et rimelig alternativ. Her er en forhandler som også selger Orion: GigaShops (Klikk på "PC ComponentShop" og velg deretter "Monitor - LCD TV" i boksen "Kategori"). Merk at oppgitte priser er uten MVA. Ellers kan Prisguiden på www.hardware.no være grei for å finne beste tilbud, sammen med Kelkoo Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 6.Januar.2004 Del på Facebook Svart 6.Januar.2004 Jeg anskaffet et Pixelview 7" for et halvt år siden og vil fraråde deg det. Mitt eksemplar har alt for dårlig følsomhet i mottakerdelen, d.v.s. at det er vanskelig å få inn noe med innebygget teleskopantenne. Samtidig mangler den S-kanalene, så du få ikke sett alle de tilgjengelige kanalene på kabelnettet (Telenor Avidi). Fungerer i og for seg som ekstra TV i "snikkarboden" hvor jeg ikke stiller store krav, men har bedre mottagning på en Casio 3" lomme-TV. Wowh, har du kabeltilgang i båten?? :sleep: Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.