Jens_P Svart 6.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2004 Wowh, har du kabeltilgang i båten?? :lol: Tilbyr ikke en del gjestehavner kabel-TV? Nei da, Pradammen har ikke innlagt kabel-TV. Har som regel ikke TV i båten en gang. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 6.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2004 Jeg hadde faktisk tenkt til å gå til innkjøp av USB TV tuner til Laptopen nå til våren. Er det virkelig slik at man får dårligere oppløsning med USB-TV jf. LCD TV. Har du erfaringer selv eller er dette noe du har hørt om? USB tuneren jeg tenkt å kjøpe koster knapt 500 kr på Komplett.no og det er kanskje for billig. Da jeg alltid har med laptop til ruteplanlegging + DVD filmer til unga tenkte jeg at det fikk holde om jeg ikke også skulle ha en flatskjerm TV på veggen. TV vil vel stort sett bli brukt til å se nyheter og værmelding. Har en forhåldsvis ny laptop med Ultra Enhanced TFT skjerm, men det hjelper vel ikke da skjermoppløsningen på TV signalet er langt dårligere. Får i det hele tatt å få inn noe brukbart signal på TV'en er vel antennevalget alfa & omega, og plassere denne høyest mulig opp i masta. PS. skal man ha god flatskjerm TV bør man gå for plasma skjerm og ikke LCD, men det er vel gjerne et prisspørsmål. Oppløsningen kan være lik (noen 15" bærbare har høyere oppløsning enn 1024*768) men kvaliteten blir elendig ift. på en LCD skjerm som er beregnet på TV. (jeg har testet på flere pcer og med pixel view og hauppage usb tv kort i flere varianter) 17" som er avbildet på linken Baatdilla nevner er og ORION men som 15" ORION også den med samsung panel. ORION 17" kan vi selge til 4350 men de vi har på lager er ikke 12V. Så vidt jeg vet finnes ikke ORION 17" i 12V versjon så jeg vet ikke om de har avbildet feil modell eller om jeg har gått glipp av noe. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 6.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2004 Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Det var voldsomt hvor viktig det var med dyre tv`er i båten da, har en 5" sort/hvitt kjøpt hos Clas Olsson for 299,- holder i massevis for "kanskje" å se nyhetene. Men det er jo ikke det jeg prioriterer når jeg er på vannet, da kan jeg sitte hjemme. Ser lite tv hjemme også for det er veldig usosialt eller er det jeg som er gammeldags Lytter myyyyyee på radio HVIS jeg sitter i båten Venter på lysere tider Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
bliss X Svart 7.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Til plomma: Ser nesten aldri på TV, men det er krav fra mannskapet. Skal man få en familie til å bo i en båt flere uker hver sommer (og trives) er det mange hensyn som må taes. Såpass har jeg lært etter å ha feriert maritimt i mange år. Samme gjelder for helgeturer. Før nektet matrosen å bli med fordi det var noe viktig han måtte se på TV i løpet av helgen, eller turen ble spolert pga evig mas om å rekke hjem til et fastsatt klokkeslett. Det argumentet holder ikke lenger, og når man seiler er det uholdbart å ha slike krav på seg. Da er det vind, vær og humør som bestemmer og ikke klokka. TV'en blir alikevel ikke mye brukt, men det er en fordel at kapteinen slipper for mye styr hver gang noen skal ha med seg et TV program. Derfor ønsker jeg nå å finne en permanent og vel fungerende løsning på dette. Det er verdt noen kroner for meg å slippe å holde på med rigging plassering søking, antenna som er i veien, snubling i ledninger og andre ulumskheter når jeg egentlig skal hygge meg med en i lag med andre Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Det var voldsomt hvor viktig det var med dyre tv`er i båten da, har en 5" sort/hvitt kjøpt hos Clas Olsson for 299,- holder i massevis for "kanskje" å se nyhetene. Men det er jo ikke det jeg prioriterer når jeg er på vannet, da kan jeg sitte hjemme. Ser lite tv hjemme også for det er veldig usosialt eller er det jeg som er gammeldags Lytter myyyyyee på radio HVIS jeg sitter i båten Venter på lysere tider Nå er vi to. Dette er båtliv for meg med familie og venner. Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 I Norge er vi ofte så heldige at vi kan kjøpe ting vi ikke trenger men som kan være kjekt å ha. Synes jeg ser Amorosa m/venner står og banker på Lasses båt når han inviterer til fotballkamp eller mer interessant program i sommer. Etterpå man og feirer Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 I Norge er vi ofte så heldige at vi kan kjøpe ting vi ikke trenger men som kan være kjekt å ha. Synes jeg ser Amorosa m/venner står og banker på Lasses båt når han inviterer til fotballkamp eller mer interessant program i sommer. Etterpå man og feirer Det første er jeg enig i, har garasjen full. Fotball er best på banen og tribunene Båtliv er best i båt Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Til Plomma og Amorosa Å nei, dere to som lever Det Eneste Rette Båtliv. Dere får ikke meg til å stå frem å si at jeg bare har med TV'n i helgene kanskje en gang i sesongen fordi det da tilfeldigvis er et program som betyr noe spesielt for meg. Videre at jeg har med TV i ferien fordi det kan være interessant å se på nyheter og værmeldinger. Skulle det bli tre dager med striregn så kan det muntre opp å se en film og lignende. Nei, dette får dere to som fører et perfekt båtliv ikke meg til å si, for vi skal ikke ha noe båtlivpoliti her som kikker etter at fiskesuppa er riktig saltet. Dere får meg ikke til å si at det farer tanker i hodet mitt om at "Jaggu meg erre noen som er nesten båtlivreligiøse, de preker fordundre meg hvordan andre forfaller i sitt båtliv. De sier: Vend om, vend om dere som er ute på den brede sti som fører bort fra ......". Spøk tilside: Jo eldre jeg blir, dess mer visdom finner jeg i Kardemommeloven: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, men forøvrig kan man gjøre hva man vil!" Samsung TV'en jeg viste frem kan være interessant fordi 1) Den tar meget liten plass ombord, 2) Den er utrolig liten til å være en 15", enkel å transportere til/fra båten og hvor man vil. 3) For enkelte som ikke er interessert i å ha et sarkofaglignende status-symbol av en 100 tommers TV stående hjemme, kan denne Samsung TV'n være en total løsning, både hjemme og båt TV . Den kan ha fremragende bilder, du kan betrakte på kloss hold. Men som sagt: Respekter hverandres båtliv! Sitér dette innlegget Link to post
Seilinor Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Jeg hadde nesten bestemt meg for å kjøpe en USB TV tuner til min gamle PC som jeg tar med ombord på helge- og ferieturer. Den er utstyrt med kart som fungerer veldig bra for meg. Men etter å ha fulgt med på denne debatten høres det ut som en dårlig ide pga dårlig kvakitet på lyd/bilde. Selv om formålet i utgangspunktet er å få med seg dagsrevyen, så er det greit at kvaliteten er bra. Jeg har hjemme liggende et gammelt svart/hvitt Tv fra 70-tallet samt et nyere 14 toms Grundig med farger, men synes begge er for store og tunge. Det mest fornuftige er nok å roe ned et par år til det blir en lavere pris på disse nye med LCD skjerm som er lette og små. Antar at prisene går ned på disse også på lik linje med andre Tv er og videoer. Min første video kjøpte jeg i 1984 for 7500,-. Min tredje kjøpte jeg før jul for kr. 1500,-. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Nå vil jeg si at man ikke skal overdrive dette,. Jeg har sett på tv både med pci kort for mange år siden og med usb uten problemer og med kvalitet som er helt ok. kjøp usb så lenge du har litt "motorkraft" p pc`n. Jeg har både sett film fra tv og dvd på den måten uten problemer. Har en god venn som bruker det i bilen til ungene på langturer. Ser både barnetv og nyheter. Tror ikke vi skal bli helt fanatikere her. mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Kjelli Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Jeg hadde nesten bestemt meg for å kjøpe en USB TV tuner til min gamle PC som jeg tar med ombord på helge- og ferieturer. Den er utstyrt med kart som fungerer veldig bra for meg. Men etter å ha fulgt med på denne debatten høres det ut som en dårlig ide pga dårlig kvakitet på lyd/bilde. Selv om formålet i utgangspunktet er å få med seg dagsrevyen, så er det greit at kvaliteten er bra. Jeg har hjemme liggende et gammelt svart/hvitt Tv fra 70-tallet samt et nyere 14 toms Grundig med farger, men synes begge er for store og tunge. Det mest fornuftige er nok å roe ned et par år til det blir en lavere pris på disse nye med LCD skjerm som er lette og små. Antar at prisene går ned på disse også på lik linje med andre Tv er og videoer. Min første video kjøpte jeg i 1984 for 7500,-. Min tredje kjøpte jeg før jul for kr. 1500,-. Hvis formålet med tv ombord, er å kunne se litt på tv, er en USB tv-tuner veldig bra i kombinasjon med pc, eller bærbar pc. Har en som jeg har testet i sommer, og den fungerer fint, til enkle formål. Det vil være kvaliteten på skjermen (synsvinkelen) som avgjør hvor mange som får se på tv. Synsvinkelen kan testes før anskaffelsen av tv-kort. Et USB tv-kort tar veldig liten plass, så kombinert med en pc som allerede finns i båten, syns jeg det er perfekt. I tillegg koster det jo under 1000 lappen, så kan jeg heller kjøpe flatskjermstv om et år eller 2. Da har disse tv-ene gått ned mer en 1000 kr, og da slipper jeg billigere unna, og har 2 muligheter. Har jo også DVD spiller på den bærbare, i tillegg har en muliget til å bruke pc-en som opptaksmulighet, for å flytte barnetv til senere på kvelden. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Hej! Jag tycker det er kul o ha med TV'n ombord förutom nyheter o väder samt texttv som jag skrivit om tidigare så kan det ju komma någon bra film oxo som man ikke vill missa! Har förövrigt med hela pakken TV-Video-DVD, på semestern när besättningen är utökad med tonåringar ombord ! Det blir betydligt mindre slitsomt för kaptein om ungarna kan sätta sig ner med en film, kravet på att vi måste i havn, förskjuts automatiskt 2 tim Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Batdilla Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Nå vil jeg si at man ikke skal overdrive dette,. Jeg har sett på tv både med pci kort for mange år siden og med usb uten problemer og med kvalitet som er helt ok. kjøp usb så lenge du har litt "motorkraft" p pc`n. Jeg har både sett film fra tv og dvd på den måten uten problemer. Har en god venn som bruker det i bilen til ungene på langturer. Ser både barnetv og nyheter. Tror ikke vi skal bli helt fanatikere her.Er litt enig med Pjolter, selv om man skal huske at hver enkelt har sitt utgangspunkt og sine oppfatninger om hva som er gangbart og ikke. Som en del har fått med seg, driver jeg på med et TV-i-båten prosjekt basert på en laptop. Mye av det ble kjørt igang i løpet av jula, men på grunn av at det endte ut som veldig-mye-mer-enn-kun-TV, tar det mer tid enn beregnet å få alle duppedittene til å bli enige, finne beste drivere, stille inn ulik software optimalt, osv. Men ut fra det jeg har sett så langt, bør bildet fra en USB tuner være nok for så og si alle som 'bare vil ha mulighet' til å se TV. Det eneste man skal være obs på ifbm med USB tunere, er at det kan være en forskjell om man har USB1 eller USB2 port på laptop'en. Selv om tuneren er laget for USB1, kan man oppleve en viss usynkronisering mellom bilde og lyd som blir mindre/borte når man flytter seg til en USB2 port. Jeg er ikke helt fornøyd med bildet mitt ennå, men det skyldes problemer med drivere og oppsett av software. Så snart jeg er klar, kan jeg godt prøve å ta noen bilder som illustrerer kvaliteten man kan forvente med en USB TV tuner og poste det i denne tråden. Men da må noen minne meg på det ved å hente opp igjen denne tråden om en 3 ukers tid. Hvis ikke noen som allerede har en USB tuner oppe og går kan poste noen bilder da... Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Nei , bare kos dere med tv, med jeg syntes det ble så veldig vitenskapelig med alle disse tekniske fakta og erfaringer. Er ikke selv noen energisk tv titter, selv hjemme prøver jeg å finne noe annet å gjøre når jeg ser på tv er det først nyheter og kanskje noe Animal Planet eller Discovery. Tv ene blir jo fine når de er flate men det er vel mottakerforholdene som er det vanskelige men det finne sel "reise" paraboler med tådløs overføring så den kan settes på fast grunn??? Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
alidal Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Har en Pinnacle PCTV Deluxe for USB 2 på en nyere Dell laptop. Bilde er forsåvidt greit nok, men programvaren til dette fungerer ikke helt som det skal. Har vel ikke sett 1 time på en gang uten å måtte avslutte programmet for så å starte det opp igjen. Fjern kontrollen fungerer av og til. Det var heller ikke helt billig. Betalte over 2000 kr. på nettbutikk, men antar at prisen har gått litt ned siden jeg kjøpte det. Har ikke forsøkt å av/reinstallere enda, men det kan jo hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Har en Pinnacle PCTV Deluxe for USB 2 på en nyere Dell laptop. Bilde er forsåvidt greit nok, men programvaren til dette fungerer ikke helt som det skal. Har vel ikke sett 1 time på en gang uten å måtte avslutte programmet for så å starte det opp igjen. Fjern kontrollen fungerer av og til. Det var heller ikke helt billig. Betalte over 2000 kr. på nettbutikk, men antar at prisen har gått litt ned siden jeg kjøpte det. Har ikke forsøkt å av/reinstallere enda, men det kan jo hjelpe.Det var nok sure penger, hvis det fungerer så dårlig. Til de som vurderer USB tuner, vil jeg bare nevne at man får PixelView Play TV USB tuner nye til rundt 690,-. Se mer info i denne tråden. Har selv en slik og den er absolutt verdt pengene. Den har også fjernkontroll og text TV. Når det er sagt, skal jeg avsløre et tricks som jeg egentlig ikke hadde tenkt å nevne før jeg legger ut mer ifbm TV-i-båten prosjektet mitt... Men siden det høres ut som du kan ha nytte av dette tipset, skal jeg forebegripe tingenes gang, alidal. Det er at det finnes et program som støtter de fleste vanlige TV kort og USB tunere som ofte går langt utenpå det som følger med av originalprogramvare sammen med kortet. Ofte er det vel slik at de som leverer slike TV pakker først og fremst er produsenter av hardware, og ikke software. Men programvare må jo følge med, så da tager man hva man haver og slenger med et eller annet. Samtidig er ikke Pinnacle kjent for å lage bra drivere, ei heller for support i etterkant og oppdatering. Jeg har selv slitt med det samme. Vel, tilbake til programmet jeg tenkte å tipse om. Her kommer prikken over i'en: DET ER GRATIS OG KAN LASTES NED OG TAS I BRUK UMIDDELBART! Etter å ha startet programmet som fulgte tuneren min et par ganger, var jeg sånn passe fornøyd og fikk lyst til å prøve noe annet. Gjett om det var forskjell! Programmet kan lastes ned fra www.chris-tv.com. Programmet fås også i en Professional versjon, men standard programmet som er gratis duger mer enn nok. Jeg tok en kjapp titt, og det er slett ikke umulig at dette også støtter tuneren din, alidal . Hvis du sliter med fjernkontrollen, skal du få et forslag til: Vurder å legge til en dedikert IR-mottaker og bruk denne til å fjernstyre TV programmet ditt, istedenfor mottakeren som er i TV tuneren. Jeg har selv kjøpt meg IR-man som du får for 380,- fra PMV Audio. Denne er veldig fleksibel og kan brukes mot hvilken som helst fjernkontroll - inkludert den du har, hvis det ikke er selve fjernkontrollen og ikke mottakeren som er problemet da. Men da har du sikkert en annen fjernkontroll som ligger og slenger og som kan brukes. Og med en slik IR-man på PC'n: Du kan ikke bare styre TV tuneren, du kan styre absolutt alt på PC'n fra fjernkontrollen. DVD avspilling, CD avspilling, plotterprogrammer, osv. Det eneste som trengs, er å sette opp programmet som tar i mot signalene fra IR-man slik at dette vet hva det skal gjøre når de forskjellige signalene kommer inn. Et lite obs: Det kan virke i annonsemateriell som det er bare å plugge inn IR-man og så kan man styre alt. Det er en sannhet med en liten modifikasjon. Det er ikke noen i veien for at man kan gjøre det, men dette forutsetter at man bruker litt tid på å sette seg inn i hvordan man setter opp programmet som følger med IR-man. Det som følger med i pakken, er ferdig programmert løsning for styring av Media Player i windows, WinAmp og muligens en ting til. For styring av disse er det bare å 'lære' opp programmet slik at det kjenner igjen signalene fra fjernkontrollen. Men skal man styre et annet program, må man lære seg et program som heter Girder. Også dette programmet er gratis. Har man først lært seg dette programmet, finnes det ikke noen som helst begrensning for hva man kan utrette via fjernkontrollen. Men det er en viss terskel for å komme igang med Girder. Selv så brukte jeg nok et par dager i romjula og en del før jeg hadde oversikt over Girder. Programmet kan gjøre alt, men ulempen er at det er en del å sette seg inn i. Men det er ikke verre enn at de fleste bør kunne få det til. Skulle det stoppe helt opp, løser vi det via en tråd her i forumet. Jeg kan gjerne forsøke å hjelpe til, hvis noen har lyst til å forsøke seg med IR-man. Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Hvilken TV antenne har han som kan se tv i bilen med godt resultat mens man kjører med PCen på? Atle Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 7.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2004 Hvilken TV antenne har han som kan se tv i bilen med godt resultat mens man kjører med PCen på? Atle I de tilfellene jeg har hørt er det stor sett dvd filmer der går på når man kjører, sikkert pga antenne forholdene, men under raster osv. er det visst barne tv og nyheter hvis det er dekning der man stopper. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
KAT Svart 17.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2004 Hei. Som noen har vært inne på før så er det viktig å rense eller vaske skjermen utvendig med jevne mellomrom. Men det som ikke er sagt så mye om er at det er like viktig å vaske / rense skjermen også innvendig oftere enn du har gjort før. Det er nå kommet et nytt hjelpemiddel for dette formål. Det virker både på flatskjerm og vanlige PC-skjermer. Hvis du sjekker her så vil du se et betydelig resultat etter rensingen. http://mirrored.flabber.nl/boob.cursor/cia...iagnijcycka.swf Mange har meldt tilbake at dette hjalp virkelig. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 17.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2004 Tjihi,, fikk den linken for et par dager siden, men jeg turte ikke å legge den ut her.. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
kes Svart 22.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Hei, Jeg kjøpte en 15" flatskjerm Dantax kombinert TV og monitor hos Bonus for 2 dager siden, pris kr.5500. Meget god og lyssterk skjerm med alle funksjoner (pluss noen til) som du finner på en topp moderne TV. I tillegg er den en meget god monitor. Oppløsning 1024 x 784 (?). Går på 12V, eliminator medfølger hvis du skal bruke 220V. Philips hadde noen 13" og 15" som var nesten like gode til litt lavere pris. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.