Jack Sparrow Startet 14.Juli.2007 Del på Facebook Startet 14.Juli.2007 hei lurer på etter å ha lest en haug med linker om dieseldyr her inne . hva gjør dere for å forhindre dette til daglig, eller tilsetter dere ett slags lurium og tenker ikke mer over det? er dette et stort problem ? Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 14.Juli.2007 Del på Facebook Svart 14.Juli.2007 Jeg bruker denne: http://startron.com/ Føres på maritim.no Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.Juli.2007 Del på Facebook Svart 14.Juli.2007 Hammerdown Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Arnstein Svart 14.Juli.2007 Del på Facebook Svart 14.Juli.2007 Har brukt Hammerdown i 450 av totalt 650 timer på motoren. Aldri sett fritt vann i dieselen. Tømte tanken og inspiserte den for ca. 2 uker siden. Ikke bunnfall å snakke om. Kun det en kan forvente av rusk fra bunkersanlegget. Ikke noe gørr, som er typisk ved bakterievekst (dieseldyr). Du får kjøpt Hammerdown her. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Hebbe Svart 14.Juli.2007 Del på Facebook Svart 14.Juli.2007 Bruker Hammerdown........ Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2007 Del på Facebook Svart 14.Juli.2007 Har satt inn "magnetfiltre" fra VP i båten. Husker ikke hva de heter i farten. De sitter foran vannutskillerne. Også har jeg kuleventiler på vannutskillerne slik at det er "hur enkelt som helst " å tømme ut grumset. har funket bra så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 14.Juli.2007 Del på Facebook Svart 14.Juli.2007 Renslighet er vel et stikkord for å forebygge. Og å sørge for at påfyllingsstuss er (vann)tett. Et alternativ er jo å konvertere til det utmerkede drivstoffet Bensin Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Juli.2007 Del på Facebook Svart 14.Juli.2007 Bruker kun vanlig diesel jeg da og har heller ikke sett snurten av dieseldyr og jeg regner ikke med å se det heller. Det enkleste er ofte det beste Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fjordutsikt Svart 14.Juli.2007 Del på Facebook Svart 14.Juli.2007 (redigert) Vil absolutt anbefale deg å bruke tilsetningsstoff for å forebygge mot dieseldyr. Det er mange forskjellige typer på markedet, selv bruker jeg Hammerdovn - på tankanlegg får du bl.a. et tilsetningsstoff som heter Alron. PS! Du fyller iht bruksanvisning hver gang du fyller diesel. Redigert 14.Juli.2007 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Keep it simple, stupid er mitt motto i det meste. Gjør ingenting... Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Enig med Pete, Sydvsten og andre - jeg gjør heller ingenting, og har ikke vært plaget. Imidlertid er jeg nøye med filterbyttene hvert år, noen har fortalt meg at dersom disse ikke gjør jobben godt nok, så øker risikoen for disedyr-plager betydelig Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Har satt inn "magnetfiltre" fra VP i båten. Husker ikke hva de heter i farten. De sitter foran vannutskillerne. Også har jeg kuleventiler på vannutskillerne slik at det er "hur enkelt som helst " å tømme ut grumset. har funket bra så langt. QL Bränslerenare (dekontaminator), sådana Bitteliten.....merker du noen skillnad med ett sådant eller ikke....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
wave Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Stort sett går det vel greit uansett om man bruker tilsetningsstoffer eller ei. Bruker selv Hammerdown og har ikke lenger antydning til vann i filteret. Men det kunne være interessant om noen har negativ erfaring med tilsetningsstoffene, eller om de ikke har fungert etter hensikten - enten det er med Hammerdown eller andre. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Det skal vel mye til å dokumentere negativ erfaring med et produkt uten at det testes i laboratoriet over tid, men om den lovete virkningen uteblir så blir det jo negativt at en kjøper noe som ikke virker... Jeg har nå dieselbil bil og er ikke plaget med noe som helst der heller, ei heller på bensinen.. riktignok var jeg plaget med noe kondens i 1981, men siden har jeg ikke vært plaget av noenting. Jeg er også ganske overbevist at "dagens" diesel er mye bedre enn "gårsdagens" med tanke på vekstforholdene til dieseldyr, så jeg tror at dette dieseldyrproblemet er veldig oppskrytt i likhet med produktene som skal "redde" oss fra dem. Dog fyller jeg kun på helårsåpne stasjoner (Stoa i Langesund) da, men det har mest med prisen å gjøre. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hasla 26 Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Jeg var så dum etter og gjort ren tanken min,helte jeg tilbake gammel diesel filtrert .Men nå i det siste har jeg merket att filtre blir mer og mer rusk i,åpnet tanken og så disse forbannede klovnene/Dyrene i tanken.Så her etter er det slutt og hive tilbake gammel diesel bare nytt ferskvare.Har nå gjort ren tanken og bruker Alron fra mekonomen halvliter 85kr rekker til 300 liter.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Lotus Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Dieseldyr er et kjempeproblem!! En stor andel av alle dieselmotorer har problemer med dieselen. Mange båtmotorer stopper rett og slett av tilstoppede filtre og Redningsselskapet har ikke tall på hvor mange båter de har tauet til land for å få renset vekk driten. I veitrafikken er det enda verre. Nå som 3 av 4 nye biler er dieselbiler, kan man jo ikke unngå å legge merke alle bilene som står der i veikanten og venter på assistanse fra Viking eller Falck. Med et par millioner dieselbiler blir det jo litt av det. For ikke å snakke om tungtransporten. Du merker det kanskje når du ligger bak en lastebil med dieseldyr? P.g.a at motoren nesten ikke får diesel, kjører de jo så seint som bare det, spesielt opp bakker. Det er jo noe alle kan se ved selvsyn. Dessverre er det en del uansvarlige tullinger ute i markedet. De nekter plente å fylle antidieseldyradditiv på tanken. I veitrafikken er denne andelen på over 99%. På sjøen nesten like høy. Jeg må dessverre innrømme at jeg er en av disse. På den annen side har jeg hatt en usedvanlig stor andel flaks siden dieseldyrene aldri har klart å snike seg inn i tanken min. Er det rart det går galt? Ikke i det hele tatt! Ofte er det slik at de som ligger mer enn et døgn i samme havn, gjør det fordi de rett og slett ikke fikk start på motoren pga dieseldyr. En komplett rens av både tanker, slanger og motorens innsprøytningsystem var nødvendig før de kunne forlate havna. Det går fort et ekstra døgn på slike ting. Om ikke dieseldyr er nok, så finnes jo problemet med rusk og drit i dieselen. Det skjer ikke så ofte, det verste er dieseldyrene. Det skal faktisk bare en et par dyr av motsatt kjønn i tanken og så formerer de seg bokstavelig talt som kaniner. Dieselen er dødsdømt og det er ikke en dritt du kan gjøre med det hvis du ikke har vært smart og på forhånd fyllt tanken full av antidieseldyrstoff. HVis ikke må du bare bite i det sure eplet og ringe en autorisert dieseldyrdreper. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Jada jada Lotus, det er lenge siden jeg har skjønt at du ikke har hatt dieseldyr Noen av oss har hatt det og som alle andre potensielle båtproblemer er kondens/dieseldyr en av tingene en må holde øye med, og evt. gjøre noe med, for å sikre seg mot motorstopp. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
seilbaat Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 tror de må være i slekt med kaninene ja .. Hva er dieseldyr? slagg som bygger seg opp langs tankveggene og evt. spesielt rundt forurensing (feks. rusk som har kommet oppi) i tanken og spesielt ved "dårlig" diesel? Om dieselen ikke beveges i bølger osv så vil "slagget" etterhvert bli såpass tjukt at det kan ristes løs når man kommer ut i bølger/kuling og man kaller det dieseldyr. Mao. skal man hente en båt som har ligget mest i ro i fjord uten bølger osv. bør man ha med opptil flere ekstra dieselfilter når man skal ut i bølger. Slik sett kan det kanskje være fornuftig å ha på en skvett med "lurium" på siste fylling før man legger båten fra seg for sesongslutt evt lenge i ro av annen grunn. Bruker Redningsselskapet, fiskere eller andre proffer generelt "lurium"? Det er ikke min erfaring. Liker fritidsbåtfolket generelt nyttige og unyttige dippedutter m.m? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 (redigert) Noen av oss har hatt det og som alle andre potensielle båtproblemer er kondens/dieseldyr en av tingene en må holde øye med, og evt. gjøre noe med, for å sikre seg mot motorstopp. Nei, det er ikke sant. Normalt følger den jevne båteier og bileier ikke med på en dritt når det gjelder drivstoff. Det er heller ikke nødvendig. Den jevne båteier strekker seg til å kikke på vannutskilleren en og annen gang. Den jevne bileier gjør intet i hele bilens levetid. Har du skjønt at nesten ingen har hatt dieseldyr? Har du skjønt forskjellen på litt urenheter i drivstoffet og dieseldyr? Det er en eneste måte å fjerne dieseldyr: Komplett rens av tank, slanger og innsprøytningssystem. Dieseldyr er bakterier og bakteriene må fjernes og antibiotika gis før det kan bli bra. Å rense litt opp i tanken år om annet er ikke det samme som å fjerne dieseldyr om noen skulle finne på å tro det. Redigert 15.Juli.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 (redigert) Dieseldyr er et kjempeproblem!!For ikke å snakke om tungtransporten. Du merker det kanskje når du ligger bak en lastebil med dieseldyr? P.g.a at motoren nesten ikke får diesel, kjører de jo så seint som bare det, spesielt opp bakker. Det er jo noe alle kan se ved selvsyn. Totalt feil Tunge lass er grunnen til at de går sent opp bakkene har lastebilen dieseldyr kommer den ikke opp bakken den stopper helt da .. PS driver i tungtransport selv og har hatt dieseldyr men ikke i traileren Bruker Hammerdown i båten Redigert 15.Juli.2007 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lotus Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Tror jammen du har helt rett. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Hva er dieseldyr?Det er bakterier/alger som lever i sjiktet mellom diesel og vann. Lager en slimete og alt fra blank til brunsort guffe som er glimrende til å tette dieselfilter med. Det beste du kan gjøre er å forsikre deg om at du ikke har vann/kondens i dieseltenken, da er livsgrunnlaget for dieseldyr borte. En emulgerende kondensfjerner som Hammerdown er glimrende til dette. Andre ikke emulgerende kondensfjernere sørger bare for at vannet ikke fryser og har svært begrenset evne til å fjerne vann. Jevnlig avtapping i tankens absolutt laveste punkt er også et godt forebyggende tiltak. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lotus Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Nja, SveinHa, At man har kondens i tanken er ikke ensbetydene med at man blir plaget av dieseldyr. I så fall skulle alle biler og båter i kongeriket vært plaget i større eller mindre grad. Vet du hvorfor man kan ha vann i tanken og likevel ikke bli plaget av disse dyrene? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 (redigert) QL Bränslerenare (dekontaminator), sådana Bitteliten.....merker du noen skillnad med ett sådant eller ikke....... helt rett Gunga. Jeg har den mellomste størrelsen her. Tror vel egentlig den minste hadde passet også (det er dieselflödet som bestemmer størrelsen) - men jeg syntes de så så puslete ut Om jeg har merket forskjell - vet egentlig ikke. Merker ingenting på motorene. Jeg tapper ut i bunnen av racor filtrene rett som det er - og det er alltid litt smårusk her (sorte, minimale partikler)- men ikke dieseldyr tror jeg. Tror jeg hadde antydning til det i våres - var noe slimete greier i bunnen av det jeg tappet ut som så ut som gele. Det er helt borte nå. Dette er vel en greie som man tror virker så lenge man ikke får problemer med dieselen. Om det skyldes filtrene eller atman tanker ren diesel og unngår vann i dieselen er vel vanskelig å si. For oss var det en billig forsikring for å være sikre på at vi ikke får motorstopp pga dieseldyr. Kostet oss ca 5000 kroner ferdig installert (2 stk). Redigert 15.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Nja, SveinHa, At man har kondens i tanken er ikke ensbetydene med at man blir plaget av dieseldyr.Bakterier oppstår jo ikke fra ingenting men fjerner du vannet er livsgrunnlaget borte, enkleste og beste forebyggende tiltak jeg vet om... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.