seilbaat Svart 15.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2007 (redigert) full dieseltank når den står i ro over lange perioder kan være et godt alternativ mht. kondens. Redigert 15.Juli.2007 av seilbaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 15.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2007 Selvfølgelig er det greit å fjerne vannet, men det var jo ikke svaret på spørsmålet. Det er større eller mindre mengder vann på hver eneste dieseltank, men likevel er ikke hver eneste dieseltank i kongeriket belemret med dieseldyr. Hvordan kan dette ha seg? Spørsmålsstilleren spør om dieseldyr er et stort problem. Jeg svarer nei, det er det ikke, hverken til lands eller vanns. Hva som er årsaken til kombinasjonen mer eller mindre kondens og lite spor av dieseldyra er nå i alle fall ikke at folk flest tilsetter diverse additiver på tanken som standard. Så hva kan grunnen til fraværet av dieseldyr da være? Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 15.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2007 (redigert) Enkelt og greit sagt dette, SveinHa (innlegg#25), - og jeg tror nok dette er løsningen for de som har vært borti problemet selv eller som rett og slett vil forebygge! Jeg fikk servert problemet med "dieseldyr", da det fulgte med båten fra tidligere eier. Og som han nevnte så visste han ikke hva han skulle gjøre med det, - annet enn at han til stadighet måtte rengjøre vannutskiller og bytte dieselfilter......! Jeg ble som nevnt ille plaget jeg også, og det resulterte etterhvert til nesten totalstopp på maskina i ganske opprørt sjø, - før jeg rakk å komme meg til roligere farvann innom moloen/havna på Ona. Uansett hva f.eks. Lotus eller andre måtte mene om dette, så gjorde jeg følgende etter denne litt ekle opplevelsen i et ellers tøfft farvann for motorstopp: Tømte og rengjorde begge tankene med filler, slik at jeg fikk opp alt jeg så av urenheter og i tillegg renset jeg nok en gang ut mye "slim" av grovfilter/vannavskiller. Deretter fylte jeg helt opp begge tankene (2x150 ltr.) med diesel og tilsatte Hammerdown, - resultatet ble meget bra og den plagsomme "dieseldyr-produksjonen" i mine tanker opphørte........, så det er vel ikke så rart om jeg også vil fortsette med å tilsette Hammerdown i fremtiden, - rett og slett for å forebygge at "dieseldyrene" blomstrer opp igjen. NB! Fyller diesel forskjellige steder og det er jo ikke utenkelig at før eller siden kan jeg igjen få med litt vann/kondens på kjøpet i tillegg til bakterier/alger! Men Hammerdown tar bort livsgrunnlaget (vannet i dieselen), slik at eventuell bakterier/alger som måtte forville seg ned på tankene, ikke lenger har en mulighet en gang til å "blomstre opp". Har derfor ikke sett snurten av dem lenger i mine tanker, - og det begynne vel å bli 2-3 år siden jeg begynte med HD nå! Samme gode resultat hos en del andre som jeg kjenner, som hadde "dieseldyrproblem" og som ble og fortsatt er, - svært takknemlig for løsningen! Ship'O'Hoi! Redigert 15.Juli.2007 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 15.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2007 Jeg er av de gørra late og gjør ingenting for å forebygge dieseldyr. Dett må da være et overdrevet problem på linje med plast pest ? Båten jeg har hadde dieseldyr før den kom i min eie. Det var slettes ikke no pent syn , ei svær klyse med fromasj lignende gørr å dømme etter bilder jeg har sett. Det er montert inn dieselfilter og greier på retursiden også. Disse har jeg ikke byttet i de 11 årene jeg har hatt båten, men jeg har tenkt mye på det Jeg tar heller ikke 5 øre for å legge båten i opplag med slakk tank. I vinter skal dieselslangene byttes, da bypasser jeg filterene ihvertfall. De må ha hatt båten i molekyler for å få de inn så det er ikke sikkert at middagspølse fingerene er små nok til å få de ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2007 (redigert) Her er hva jeg fant bl.a. hos Statoil om dieseldyr: http://www.statoil.com/mar/SVG01183.NSF/do...pleie_dieseldyr Norges lastebileier.... http://www.lastebil.no/xp/pub/loddrett_ven...o/aktuelt/25407 http://www.energilink.no/leksikon/mikroorganismer.aspx Norsk oljelaboratorium http://www.nolab.no/index.php?valg=3&i...ff84e2d30d351f9 Ja det får holde i denne omgang... Men ser en fellesnevner her for å forebygge fenomenet....... Redigert 15.Juli.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 Har fått sånne problem selv. Båten begynnte å gå dårlig når den kom under 1/4 tank. Skiftet filter, sjekket lufting osv. Ble ikke bedre Fyllte diesel på en 25 liters kanne og tok en prøvetur og da gikk den som en kule. Tror jeg har fått vann på tanken ved siste tanking. Tenkte jeg skulle prøve en sånn dieseltilsetning før jeg tømmer tanken. Når jeg skiftet dieselfilteret så var der ca 1dl vann og folk jeg snakket med var sikre på at det ikke var dieseldyr. Er det flere enn Hammerdown som "fjerner" vannet ?? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Lotus Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 Vannutskilleren fjerner jo vannet. Siden vann er tyngre enn diesel kan man jo suge opp vann ved hjelp av en plastflaske og en liten slange hvis man har fått på mer vann enn vannutskilleren greit kan håndtere. Produkter som Hammerdown emulgerer vann. Det betyr at vannet ikke forsvinner, men passerer vannutskilleren uten å bli felt ut. Med andre ord er vannutskilleren kortsluttet og emulgert vann er plutselig inne i dieselen som ligger i innsprøytningssystem og dyser, men det gjør sikkert ikke noe skade at det er der. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 (redigert) Vannutskilleren fjerner jo vannet. Siden vann er tyngre enn diesel kan man jo suge opp vann ved hjelp av en plastflaske og en liten slange hvis man har fått på mer vann enn vannutskilleren greit kan håndtere. Produkter som Hammerdown emulgerer vann. Det betyr at vannet ikke forsvinner, men passerer vannutskilleren uten å bli felt ut. Med andre ord er vannutskilleren kortsluttet og emulgert vann er plutselig inne i dieselen som ligger i innsprøytningssystem og dyser, men det gjør sikkert ikke noe skade at det er der. Svein HA har det eneste brukbare svaret. Nå kommer vi sikkert inn i en runde med hvor innmari my vann det blir på en tank som inneholder luft under kortere eller lengre perioder. Nå har Huldas 500-liters tank vært helt nede på 50 liter diesel under hele vinteren. Siste fylling før jui i år var juni i fjor. Og her er resultatet av akkumulert vann/kondens. Det blir mye dieseldyr av denslags. Kanskje 14 stykker. Der de to sorte klumpene er vann akkumulert over to år sugd opp fra tankens 'dumpeplass'. Redigert 16.Juli.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 Så konklusjonen din er? Ikke mye vann av kondens? Ikke mye dieseldyr? Intet problem? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 Hei.Har brukt ett produkt som heter bioprotekt som dreper ned organismer som flyter i dieselen sånn att alt havner på bunn så det kan dreneres bort.Flere har prøvd dette med godt resultat Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 Tenkte jeg skulle prøve en sånn dieseltilsetning før jeg tømmer tanken.Du bør heller tømme tanken først for å få ut mesteparten av vannet på "gamlemåten" og deretter bruke Hammerdown e.l. for å bli kvitt de siste restene og forebygge.Det blir mye dieseldyr av denslags. Kanskje 14 stykker.Ser ut til at du har god kontroll på tankinnholdet og ikke kan regne med problemer dra den kanten. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Trophy Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 (redigert) Hvis det bare er vann kan jeg da ordne problemet med å tilsette Alron eller Hammerdown eller må jeg tømme tanken uansett?? Når der er vann i systemet er det dette som gjør at motoreffekten blir dårligere ved at vannutskilleren ikke er "rask" nok sånn at det kommer en blanding av vann og diesel inn i pumpen og gir dårligere effekt mangler 700 omdr Redigert 16.Juli.2007 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SveinHa Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 Det er begrenset hvor mye vann tilsetningsstoffene kan håndtere så om du klarer å tappe ut i bunn av tanken, evt. ved å suge med slange gjennom mannhullet, så er det det beste. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gunga Din Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 vakuum pump, samme som man skifter olje......ner med röret längst ned i bunn, så tar det med sig en del dritt opp oxo ikke bare vann Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trophy Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 umulig å tappe, må suges opp. Holder det å stikke slangen i bunn og pumpe opp f eks 20 liter og så sjekke dieselen visuelt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SveinHa Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 Jepp, under forutsetning av at du klarer å suge fra tankens laveste punkt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 (redigert) Så konklusjonen din er? Ikke mye vann av kondens? Ikke mye dieseldyr? Intet problem? Sånn er det bare. Dette har blitt debatert til det ekstreme tidligere. Når det gjelder vann på tanken, har jeg gjennom et langt liv observert følgende: 1) Påfyllingslokket er ikke tett, det renner inn vann når det er vann på dekk 2) Luftingen gjennom skrogsiden er slik plassert at det kommer inn vann fra sjøsiden 3) Vannet blir servert fra tankanlegget, og det til full dieselpris 4) Dieseldyr blir pumpet ombord fra tankanlegget til full dieselpris Derfor gjør Hulda: 1) Påfyllingslokket sjekkes før tanking, gjenger og o-ring smøres med vannfast fett, o-ring byttes hvis sprukken 2) Luftingen til dieseltanken er plassert inne i båten, langt over nivået til påfyllingen 3) Fyller kun hos seriøse leverandører, aldri på 'sommertankanlegg' som nettopp har åpnet for sesongen 4) Har aldri hatt kondens, dieseldyr, møkk eller problemer med dieselkvalitet Dog er vannutskiller, for- og finfiltre saftig overdimensjonert. De som greier å få 5 liter vann som 'kondens' i en 100 liter båttank på ett år burde fortelle noen om det. De har trolig løst verdens ferskvannsproblematikk. Samtidig som man har funnet løsningen på Perpeteum Mobile - evighetsmaskinen. Dessuten må jeg gjøre noe med 'g'-en på tastaturet mitt, den ser ikke ut til å funke hver gang. Blir mye skrivefeil av denslassss. Redigert 16.Juli.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 Hvorfor tilsetter ikke oljeindustrien Hammerdown - så kunne de solgt det som garantert fritt for dieseldyr. Har de kansje eierinteresser i Falken og filterfabrikkene....... Nei er enig med Sydvesten her Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 Tror vel at man veldig sjelden er ute for å få vann i dieselen, men det hender. Det har faktisk hendt flere i havnen der jeg ligger, og de har måttet tømme og rengjøre tankene. Dieseldyr har også forekommet. Når jeg da enkelt kan helle på litt Hammerdown og den vil emulgere vannet inn i dieselen slik at motoren ikke stopper så gjør jeg det. At jeg opplever at det ikke blir sot akterut på båten lenger er jo også et pluss. At noen ikke bruker noe som helst i dieselen forstår jeg imidlertid godt. Jeg gjorde heller ikke det i mange år, og hadde ingen problemer. Det at noen jeg kjenner har hatt problemer gjør imidlertid at dette med å tilsette HD oppleves som en billig sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 16.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2007 Jeg setter ut feller Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Tenkte jeg skulle "løfte" denne tråden litt igjen da jeg ser det er et firma som siden 1985 har solgt et middel som ikke bare forebygger dieseldyr, men som også bekjemper dem. Ved store ansamlinger må dog her også mekanisk rensing til. Hvor stort "store ansamlinger" er klarer jeg ikke å finne. De har også et annet interessant produkt, der er en "Dip-stick Combi" for å sjekke om man har en ulmende fare for oppblomstring av dieseldyr. De er også leverandører til fiskeindustrien med produkter til bekjempelse av sopp-alger-etc. Maritim Consultants AS Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Craft Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Hei. Er nytt medlem og leser litt i tidligere innlegg om "dieseldyr" der det er noen som skriver at de bytter filter hvert år. Det er viktig å gjøre det men hjelper lite da bakterien som "dieseldyret"er oppstår i tanken din i skiktet mellom diesel og vann hvis du skulle være uheldig å ha det. Da det er en bakterie formerer den seg hvis du ikke "dreper" den og da hjelper det kun å få fjernet vannet som evt. er i tanken og her fins det utallige av tilsetningsstoffer på markedet av ymse slag, men er dieselen allerede begynt å bli grøt er det bare en utvei, tøm og rengjør tanken og rør/slanger. Det fine med endel av tilsetningsproduktene er at de også renser og smører dieselpumpe og dyser (fjærner avleiringer) noe som igjen fører til mindre eksosrøyk og bedre forstøving i dysene. Har go erfaring med AQUA dieselsystemcleaner fra PRO TEC Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Problrmer med Dieseldyr kommer bare til og øke med årene. Dg det er DERES skyld som kjøper Ny båt med dieseltanker uten mannlokk og drenering på det laveste punktet. På tide at VI stiller krav til båtprodusentene. Det var vel da plasttankene kom de sluttet med drenering??? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SveinHa Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Mener det er noen båtnormer som setter restriksjoner på uttak i bunn av drivstofftank (fare for lekkasjer). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Roger jo Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Mener det er noen båtnormer som setter restriksjoner på uttak i bunn av drivstofftank (fare for lekkasjer). ---------------------------------------- Da har jeg designet de nye tankene feil. De jeg hadde rustet opp innenifra, fordi det ikke var drenering i bunn. Og vel 400l diesel lå i skutebunnen en oktoberdag, hadde iheldigvis ikke toppet opp med 400l vinterdiesel. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.