SveinHa Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Motte finne fram gamle dokumenter... Nordisk Båtstandard fra 1990 for yrkesbåter opptil 15 meter tillater drenering i bunn av dieseltanker men dreneringsventilen skal i tillegg plugges. Der står også at hele tanken skal kunne renses via mannhull, også bak alle skvalpeskott... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Smurph Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Jeg bruker overhodet ingen ting. Båten kjøpte jeg brukt i fjor. Den har ligget på vannet i minst 3 vintre nå, og ikke med full tank hele tiden, heller. I sommer hadde jeg av mannhullet på tanken ifm montering av nytt varmeapparat. Det var ingen antydning til vann i dieselen, og ikke mer grums enn man må regne med. Hvis jeg skulle frykte vann i dieselen så bruker jeg vanlig kondensfjerner. I mangel av det så fungerer det like bra med en skvett rødsprit. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
SveinHa Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Var obs på at rødsprit og vanlig kondensfjerner har veldig liten evne til å fjerne vannet men har som hovedfunksjon å hindre at det fryser. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
olpi Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Mener å huske at vanlig kondensfjerner skal være uheldig å benytte på dieselmotorer. Kan ødlegge dieselpumpen har jeg hørt. Er vel noen her som kan bekrefte eller avkrefte dette. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Var obs på at rødsprit og vanlig kondensfjerner har veldig liten evne til å fjerne vannet men har som hovedfunksjon å hindre at det fryser. Vi pleide å fylle på en flaske eller 2 med kondensfjerner på tanken på en Nidelv 24 (m/VolvoPenta) som familien tidligere hadde i forbindelse med at båten ble tatt opp på høsten. Gjør det samme nå med en Herwa 20 med en Sabb10HK som vi har i speideren, bortsett fra at vi gjør det når vi vet det er lenge mellom hver gang den er i bruk på Vinteren. kondensfjerner binder Vannet i dieselen (elelr for densaks skyld bensinen). Dieseldyr lever i skiktet mellom vann og diesel etter det jeg er blitt fortalt. Dersom vannet ikke skilt fra dieselen, kan heller ikke dieseldyr leve i "mellomskiktet" Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Sjøullken Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 hei lurer på etter å ha lest en haug med linker om dieseldyr her inne .hva gjør dere for å forhindre dette til daglig, eller tilsetter dere ett slags lurium og tenker ikke mer over det? er dette et stort problem ? Dieseldyr, har jeg hørt, er mikroorganismer, bakterier, sopp og alg som spiser organiske stoff. Dieseldyret dannes i sjiktet mellom vann og diesel og formerer seg rask. Uføret danner gråe eller sorte slimete forbindelser som legger seg i tanker og rørsystem. Plagen kan elimeneres nesten helt ved å prøve å hindre vann og kondens i å komme inn i tanken. Jeg bruker selv Alron, som koster ca 80 kroner halvliteren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Jeg bruker Hammerdown, som emulgerer vannet inn i dieselen. Har ikke sett en vanndråpe i vannavskilleren etter at jeg begynte med dette for et par år siden. I tillegg skal det visstnok ha andre fordeler som renere motor innvendig, lavere forbruk, mindre røyk m.m. Veldig drøy, jeg holder fremdeles på med min første halvliter av stoffet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 En gammel tråd som jeg løfter nå fordi Statron additiv ble nevnt her. Jeg bruker Staoil forbrenningsforbedrer slik VP anbefaler på D motorene. I tillegg hiver jeg på Bio Protect en gang i sesongen. Men dette Startron høres mer interessant ut. Test her. http://www.watski.se/Archives/broschyrer/Husbilen5_test_2012.pdf Høres jout som noe vi bør ha på alt med motorer. Noen med erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
JaKM Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Fins også et annet stoff som er det mest effektive jeg har vært borti, Amerstat 25. 1 liter pr 25000 l drivstoff for å vedlikeholde og 1l pr 12500 l for bekjempelse. En hake ved dette er at det koster mellom 15-25 tusen for en dunk på 25 liter.... Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 en bitteliten skvett Bioprotect pr tankfylling (literprisen er kanskje omtrent som JarleM beskriver for Amerstat, og blandingsforholdet også) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
27 hasla Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Rengjorte tanker og vannutskiller er ett godt utgangspunkt.Alron er ett bra tilsetningsprodukt for å forebygge algevekst. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Har rengjort tanken, og tapper jevnlig av en skvett fra juret under tanken for å kontrollere innholdet. I tillegg bruker jeg Hammerdown, slik at fritt vann i tanken er eliminert. Føler meg rimelig trygg på å ikke få dieseldyr... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Christensen Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Gjør ingenting! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 tapper av fra potta under tanken jevnlig Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Dere som tapper av fra "juret" for å sjekke, finner dere noe vann? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Nix. Litt sort rusk/skit av og til. Rekner med det er rust fra bunkerstanker osv. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Bruker å pumpe opp bunndieselen en gang i blant, helst en gang i året. Da bruker jeg gjerne en femliterskanne der dieselen står for utfelling et par døgn. De siste to årene har det vær null vann. Før kunne det være et fingerbøll eller to. Har aldri hatt så mye vann at jeg har fått noe i vannutskilleren. Neste sjekk av diesel kommer nå etter at sommersesongen er avsluttet. Fyller aldri diesel på marinaer som nettopp har åpnet for sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Dere som tapper av fra "juret" for å sjekke, finner dere noe vann? Ja, men vanligvis ikke. Det har hendt etter fylling. Det kom også vann da påfyllingsrøret rett under lokket var defekt. Det er ikke kommet vann inn til vannutskiller. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Dere som tapper av fra "juret" for å sjekke, finner dere noe vann? Ikke etter at jeg begynte med Hammerdown. Før den tid var det en del vann og grums nå og da. Mne i forbindelse med motorbytte for 3-4 år siden hadde jeg tanken ute for en skikkelig rengjøring, samt at jeg begynte å bruke Hammerdown ved hver fylling. Og siden det har det vært ren velstand hver gang jeg tapper av en skvett egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Har den fjerde båten nå og det har ikke vært vann på noen av dem bortsett fra den første som lakk inn vann i påfyllingen. På den var det tappeplugg i bunnen og tappet av noen ml når det hadde regnet. Fikk likevel aldri dieseldyr i den og på den tiden kan jeg ikke huske det fantes noe lurium. Bruker det heller ikke i dag da jeg aldri ser antydning til vann i vannutskiller. Hadde også tanken ute på båt nr 3 uten å finne vann eller rust, selv om tanken ikke var av rustfritt metall. Jeg tar prøver fra bunn av tanken av og til med ett tynt plastrør koblet til en belgpumpe (påhengerslange) men altså har det vært fritt for vann så langt. Kan jo selvfølgelig skyldes flaks. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Kan jo selvfølgelig skyldes flaks. Tror ikke det. Vannet som mange får på tanken kommer muligens inn via egne utette koblinger. Ellers så kjøper man dieseldyr til full pris fra useriøse leverandører. Story: For mange år siden var Son Seilforening på fellestur til Skagen en pinse. Foruten seilbåtene var det med en halvplaner på ca. 30 fot. Den kom aldri til Skagen grunnet bølger. Han ventet på svenskesiden til vi kom tilbake og seilte nordover langs svenskekysten fra Marstrand. Rett ut for Hanke fikk han motorstopp. Helgen etter skulle jeg ned og fikse motoren hans. Opp fra tenken pumpet jeg 100 liter dieseldyr (to halvfat smekk fulle). Etter filterskift og diverse startet motoren og vi kjørte til Son. Disse dieseldyrene var noe han med stor grad av sikkerhet hadde fått levert som førsteklasses diesel fra et tankanlegg nede på svenskekysten som nettopp hadde åpnet for sesongen. Det å utvikle 100 liter dieseldyr på en tank som tar 500 liter tar mer enn et par dager. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Tror heller ikke det er lurt å fylle opp båtdieseltanken på marinaen rett etter at tankbilen har vært der. Kjenner til at flere båter for noen år siden fikk store mengder vann/diesel da det blei tanket opp diesel litt for fort etter at tankbilen nylig hadde forlatt området .Bl.a. et fiskefartøy hadde 20-30l vann iblandet i dieselen, og en båteier jeg kjenner hadde 4-5l vann iblandet i dieselen. Båtene måtte naturligvis tappe tanker med deretter rengjøring i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Er vel ikke alltid enkelt å vite om tankbilen nettopp har vært der. Har nettopp selv suget opp mye grums fra bunnen av tanken min. Satser på at det holder ut sesongen, og legger opp til skikkelig rengjøring når båten kommer opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Noen med erfaring med MrFunnel filtre el? Sitér dette innlegget Link to post
OppTgave 97 Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Rengjør tanken av og til, sjekk filter, unødvendig å kjøre med full tank, for da blir dieselen gammel.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.