Jump to content

Bunnstoff test "real life"


sailorboy

Recommended Posts

Har lest mye om bunstoff og båt på dette forum. Mye "synsing" og lite fakta. Jeg startet min egen lille test for å se på forskjeller mellom forskjellig bunnstoff i år.

 

Kjøpte

1 Maritim sitt bunnstoff til 145 kr pr 0.75 liter Marineblå, og

2 Seajet 033 Marineblå til 218 kr pr 0.75 liter.

 

Malte båten under med (1) Maritim på styrbord side

Malte båten under med (2) Seajeg 033 på barbord side

Lik mengde av begge ble brukt.

Underlag fra året før var MPS (blå)fra Star Maling i Lier.

 

Båten ligger i båsen med kompass retning 033 grader, så akterspeilet som er avbildet har en spesiell ugunstig retning mot solen for å få groe. Det som vokser under vann er like avhengig av solen som det som vokser over vann.

Har ikke tenkt å gjøre noen inngrep (vasking / kosting) på akterspeilet i år for denne testens skyld.

 

Bilde 1 under viser Seajet til babord side og Maritim på styrbord side 12 april 2007

12aprilafta.jpg

 

 

Bilde 2 under viser utvikling frem til 10 juni 2007 ( Bildet viser mest av babord side, men skillet mot styrbord kan sees som et skarpt skille over roret. )

10juniafta.jpg

 

 

Bilde 3 under viser utvikling frem til 1 juli 2007

(Her kan den dramatiske forskjellen tydelig sees !!)

1juliafta.jpg

 

 

 

 

Sålangt er Maritim sitt stoff (billigst) suverent overlegent Seajet 033

 

Skal ta bilder av båten under når den tas på land tidlig i oktober en gang. Neste år tenker jeg kanskje på nye sammenlignende tester ? Denne testen viser så langt dramatiske forskjeller iallefall.

 

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Nå vil ikke Maritim fortelle hvem som har laget "deres" bunnstoff annet enn at det er en av deres leverandører av bunnstoff, Hempel, Jotun og Seajet. Denne testen kan jo tyde på at det da må være enten Jotun eller Hempel - noen som vet med sikkerhet?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg ligger på samme brygge, og i samme retning som trådstarter. Drevet mitt ble stoffet med seajet (spray) før sjøsetting. For å si det pent gror det usannsynlig mye friskere på bb side av drevet (under antikavitasjonsplata) enn på stb side. Groforholdene er nok mye bedre på bb side enn stb.

I fjor brukte jeg Hempel Alusafe. Jeg har en mistanke om at jeg kommer til å bruke det til neste år igjen.

Link to post
Share on other sites

Det virker også på meg som at det er en del prisuavhengige forskjeller. Mesteparten av undervannsskroget mitt er dekket med bunnstoff fra International. Her kan jeg ikke se at det har grodd i det hele tatt. Rundt vannlinjen har jeg et belte med Hempel Hard Racing. Grunnen er at jeg skal gå i isen til vinteren, det er da jeg trenger det harde stoffet. I løpet av den sisten drøye uken har det grodd omtrent en million små rur. Det er tett i tett. Jeg begynner ferien til uke, og da skal jeg dykke ned å sjekke hele bunnen, inklusive propellen som er av spesiell interesse. Her er det ikke bunnstoff, kun diffusjonstett maling og 'spesialfett'.

 

Så litt slurvete kan man si at hos meg går det nå tre tester.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enten er det noe med bunnstoffet, SeaJet 033, eller så er det noe som gjør at det gror ekstra mye i år.

Slik så det ut når båten ble løftet for høytrykkspyling og vannlinjevask sist Fredag.

Det som er rart er at båten ble løftet i slutten av Mai for noe garanti rep. Jeg rengjorde da bunnen med høytrykkspyler da det allerede var kommet noe slim siden sjøsettingen i midten av April, så det som sees på bildet er kommet på bare 1,5 mnd.

Båten har vært i regelmessig bruk minst et par ganger i uken minus 2 uker i Juni da jeg lå på sykehus etter en front mot front ulykke

 

13072007002.jpg

 

30 minutter senere ser det slik ut:

Mye bedre :yesnod: Ser ikke bort fra et løft til ut i August. Neste år er det tilbake til Jotun NonStop.

 

13072007005.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Det virker også på meg som at det er en del prisuavhengige forskjeller. Mesteparten av undervannsskroget mitt er dekket med bunnstoff fra International. Her kan jeg ikke se at det har grodd i det hele tatt. Rundt vannlinjen har jeg et belte med Hempel Hard Racing. Grunnen er at jeg skal gå i isen til vinteren, det er da jeg trenger det harde stoffet. I løpet av den sisten drøye uken har det grodd omtrent en million små rur. Det er tett i tett. Jeg begynner ferien til uke, og da skal jeg dykke ned å sjekke hele bunnen, inklusive propellen som er av spesiell interesse. Her er det ikke bunnstoff, kun diffusjonstett maling og 'spesialfett'.

 

Så litt slurvete kan man si at hos meg går det nå tre tester.

 

Så langt i teste:

International, igen groe

Hempel Hard Racing, ingen groe, det som så ut som rur var 'knoller' av kloakk fra regnet

Anoder, ingen groe

Spesialfett, ser ut til å virke som gjødsel for rur. Propellen fullstendig innpakket i rur, den er nå skrapt ren

 

Så får vi se til våren hvordan utviklingen har vært.

Link to post
Share on other sites

Bilde 3 under viser utvikling frem til 1 juli 2007

(Her kan den dramatiske forskjellen tydelig sees !!)

 

Hva er den dramatiske forskjellen ? Jeg kan igrunnen bare se fargeforskjellen på bildene (den sees også på land)... Er det mørke feltet groe ?

 

Det blir uansett interessant å se når du får båten på land igjen. Bra initiativ ! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Interessant test sailorboy. 16 mai 2006 smurte jeg på Maritim sitt bunnstoff, Marineblå. Forlot Bygdøy 20.mai, via Horten med 16 dagers opphold og videre til Syvde/Vanylven med ankomst 26. juni 2006. Lå stort sett i ro i Syvde fram til slutten av august da vi tok henne opp. Hun var bokstavelig talt ren, bortsett fra litt rue på propellen og under/langs kjølen. Det at hun hadde litt groe under kjølen tolker jeg dithen at områder som får tilgang til mye lys gir mindre groe. Altså stikk motsatt av det man har oppfattet i fagkretser, hvor mørke bunnstoffer gir mindre groe. Har produsenten funnet ut noe her ? Dette bør vi følge opp og teste videre på. Skal smøre på nytt stoff en gang i vinter, før sjøsetting, og kommer sannsynligvis til å anvende samme stoffet igjen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Mitt uvitenskapelige bidrag: Kjøpte i våres Maritims svarte bunnstoff til Muslingen. Grunnet regn ble båten liggende ubrukt i 1 1/2 måned i sommer. Da vi tok den opp i slutten av August var det ikke antydning til groe/slim/rur eller noe annet. Det har jeg aldri (!) opplevd før.

Redigert av Draco17 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå vil ikke Maritim fortelle hvem som har laget "deres" bunnstoff annet enn at det er en av deres leverandører av bunnstoff, Hempel, Jotun og Seajet. Denne testen kan jo tyde på at det da må være enten Jotun eller Hempel - noen som vet med sikkerhet?

 

:sailing:

 

Jeg kan med info fra sikre kilder være 99.9 % sikker på at det ikke er Jotun. Jotun nekter å lever til andre og ønsker å profilere eget merkenavn. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...