Jump to content

Bunnberøring/kjølskade.


isbjorn

Recommended Posts

Er med i klubben for landkjenning/bunnberøring nå.... :cryin:

Vi lå ankret opp i en vik med perfekt vær, blakstille sjø, da det plutselig blåste opp sterk pålandsvind.

Båten hang godt på ankret lenge(fulgte med på den hele tiden) helt til den plutselig slapp, vi var to stykker som hev oss i gummibåten å rodde som bare fa....

nådde akkurat båten i det den fikk litt bunnberøring, starta opp, tiltet opp drevet å satte i revers, propellene tok selvfølgelig i botten men jeg måtte bare presse på får å få den ut på dypt vann igjenn :sad:

Sjekket propellene når jeg fikk vann under kjølen, de var selvfølgelig helt krøllet :headbang:

Får nye på mandag.

 

Gikk på tomgang hjem til havna og fikk en dykker under båten med filmkamera, det viste seg att jeg hadde fått 4-5 små hakk på bb side av kjølen, de var mellom 2 og 5cm lang, og hadde akkurat gått igjennom gelcoaten slik att glassfiberen var blottet.

Ellers var endel bunnsmurning skrapt av under kjølen, ellers ingen skader :eek:

 

Spørsmålet da er hvor mye skader tåler man før man må på land øyeblikkelig?

Kan jeg gå hjem fra ferie med den(ca 5-6timers gange)?

Kan propellaksling være bøyd?

Link to post
Share on other sites

Gikk på tomgang hjem til havna og fikk en dykker under båten med filmkamera, det viste seg att jeg hadde fått 4-5 små hakk på bb side av kjølen, de var mellom 2 og 5cm lang, og hadde akkurat gått igjennom gelcoaten slik att glassfiberen var blottet.

Ellers var endel bunnsmurning skrapt av under kjølen, ellers ingen skader :eek:

 

Spørsmålet da er hvor mye skader tåler man før man må på land øyeblikkelig?

Kan jeg gå hjem fra ferie med den(ca 5-6timers gange)?

Kan propellaksling være bøyd?

 

Om propellakslingen er bøyd ville du vel oppdaget det allerede? Vil anta at du da ville ha mye vibrasjoner enn vanlig, du sier ikke noe om slike observasjoner.

 

Skadene under ville jeg tatt med ro. Så lenge det ikke lekker ville jeg tatt det med ro, også heist opp båten når jeg engang kom hjem.

 

Ellers tilhører du nå både den del av båteiere som har vært på, velkommen i klubben. De andre kommer etter en gang alle sammen.. :wink:

 

Tulipanklubben er også en klubb med mange medlemmer og lav terskel for å komme inn i jeg tilhører også den, og vi er i godt selskap. :wink:

 

Ta det med ro, sett på de nye propellene, nyt resten av ferien

Link to post
Share on other sites

Det er jo selvfølgelig vibrasjoner nå fordi propellene ser jo ut som en julegran. :cryin:

En i havna hjemme tok propellene skikkelig tidligere i sommer, da krevde forsikringsselskapet at aksling måtte måles i tilfelle senskader.

Jeg vet ikke hvor mye det tåles før den bøyes?

Glemte vell å si at deter 290 DP jeg har.

Link to post
Share on other sites

Om du har 290DP så har du vel ikke aksling som bør rettes opp. Om akslingen er skjev inni drevet merker du nok det når du får på ny propeller. Er du i tvil så meld skaden til forskringsselskapet slik at du har ditt på det tørre om det kommer følgeskader. Ta bilder av den gamle propellen og dokumenter hva som skjedde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...