Rastløs Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Ute i europa ligger det mange fristende båter. Mange av dem tidligere charter båter. Akkurat nå har jeg sett meg ut noen Bavaria 32 Holiday i Tyskland fra 97/98. Motorene har gått litt i overkant av 1400 timer. Hva er gjennomsnittelig levealder på en Volvo Penta 2020 da ? - Går kanskje ann å få tak i overhalte byttemotorer uten at det koster 100.000 ? - eller få en overhaling på vitale deler ? Joda, jeg vet at spørsmålet blir omtrent som å spørre hvor lang summetonen er, men det er vel en eller annen tomelfingerregel selv om dette antageligvis kommer ann på vedlikeholdet ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Normalt er vel ikke 1400 timer mye på en motor selv om den er grønnmalt. Ex charterbåter fra seriøse firmaer er jo vanligvis bra vedlikeholdt på denne siden i allefall. Mener Sebaldus en B32 med noen timer på "baken" han kan nok gi litt informasjon.. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Jepp...har jo en 32 Holiday fra 97 selv som også har gått i charter og som jeg tror er tatt inn gjennom Njaa en gang i tiden. Har hatt lite trøbbel med båten etter to års eierskap. Nå er ikke jeg perfeksjonist og kan leve med at en 10 år gammel båt ikke er like strøken som en ny men båten er tett og virker på meg solid og godt skrudd sammen. Det jeg har hatt litt kluss med er den svenske kvalitetsmotoren ombord. Byttet belg på seildrev i fjor etter 10 år som foreskrevet. Dette gikk veldig greit da jeg hadde med meg en kamerat som har peiling. Måtte også bytte simmerringer i kjølevannspumpen da det dryppet vann her. Dette hadde vært en enkel jobb hadde ikke konstruktørene hos VP festet pumpen på en syk måte. Begge deler så langt er vel det som kan regnes som normalt vedlikehold. Det jeg synes er litt mer alvorlig er at simmerringene på propellakslingen hadde slitt spor i akslingen slik at det var vann i olja. Fikk satt på nye simmerringer ifjor og dette har holdt fint så langt men har nå en jobb til vinteren med å enten bytte aksling til ca 8000 kr eller få den utbedret. Synes dette er litt ille på et drev som kun var 8 år når dette skjedde. Har sjekket på nett og dette er det flere som har vært utsatt for på volvo seildrev. Antar at disse småproblemene skyldes at motoren er gått en del timer i utleie. Timetelleren virker heller ikke noe som også er vanlig på disse volvoene. Mulig jeg er litt hårsår siden jeg tidligere har hatt Yanmar og er vandt til å tenke at en motor på 10 år er som ny. Jeg er alt i alt veldig godt fornøyd med min båt og kan ikke skjønne annet enn at en slik importert til prisene som antydes hos njaa er veldig mye for pengene. Men man bør vel sjekke opp en del ting og ikke tenke at alt må være 100% som nytt på en eldre båt. Nb! regner da med at motoren skal vare en hel del år til. Den er jo ferskvannskjølt og burde jo holde 10 år til etter hva jeg kan skjønne. En fabrikkny d1-20 med drev koster i underkant av 80 000 kr helt ny og montering burde ikke være noen vanskelig sak. Antar du får 30 -40k for motoren om du hadde byttet den i dag så noen enorm utgift vil ny motor ikke være. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 svenske kvalitetsmotoren ombord. Den er bygget i Japan. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Min "ubrukelige" peugeot, alias VP MD19 har gått siden -66. Den er nok i bedre stand enn meg, av samme årgang. Men, vurderer bytte fordi den er litt puslete og småsvak i forhold til hva jeg forventer av motor i en 12 tonns båt idag. Lurer forøvrig på New Holland N450. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Jada...vet at den er bygget i japan av en fabrikk eid av yanmar eller hvordan det nå er. Og jeg tror ikke det er en spes. dårlig motor. Har rett og slett bare en personlig oppfattning av at de yanmarmotorene jeg har vært borti har hatt langt mindre problemer enn de volvoene jeg har hatt. Men la oss nå ikke avspore tråden med religionskrig om fargen på motorene. Spørsmålet var hva som er forventet levetid på en 1997 MD2020. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 (edited) Det var en tråd her tidligere ang samme sak, og da ble det sakt at charter båter i hellas gikk 7-8000 timer før overhaling, på de som hadde yanmar motor, og rundt 5000 på Volvo. sjøl har min nå tippet 2500 timer,(yanmar 4JH3E 56hk) og har ingen teign på slitasje. bare bruk den riktig, og ikke la den sote ned. Edited July 15, 2007 by careka (see edit history) Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Det er riktig at motoren er en Shibura, men sjøvannspumpen er neppe laget montert av Shibura i Japan, den er enten montert av søta bror eller hos Perkins. Shibura lager så vidt meg bekjent kun motorblokken Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Min 1992 modell seilbåt har en Perkins Prima på 50 hk og har gått som charterbåt i en del år. Iflg. instruksjonsboken skal motoren kjøres 1-2 timer to ganger pr. døgn for å holde kjølebokser kalde og batterier oppladet. Om det er tatt bokstavlig så har motoren 20.000 timer og går som en klokke enda, bruker beskjedent med olje og ryker de første 2 minutt men ellers virker den pigg og grei. Timetelleren er stoppet på 4150 timer og når det skjedde er ikke godt å si... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 Men la oss nå ikke avspore tråden med religionskrig om fargen på motorene. Spørsmålet var hva som er forventet levetid på en 1997 MD2020. Det tror jeg det er klin umulig å gi et fullgodt svar på. Det har kun med hvem som har brukt og vedlikeholdt. Jeg har sett Cumminsmotorer som er kjørt sønder og sammen på 2000 timer, og her om dagen var jeg borti en liten tosylindret Lombardini som hadde 16000 timer på telleren og var like fin. Shibura lager så vidt meg bekjent kun motorblokken Det står Shibaura Diesel på innsprøytingspumpa også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.