Jump to content

Skal på slipp, tips om vedlikehold?


adanedehl

Recommended Posts

Og en skikkelig rengjøring av propellen (selv brukte jeg saltsyre i år for å fjerne ruren, rimelig effektivt). Kjenn også etter om det er slark i cutless lageret. Kontroll utføres ved å løfte propellen opp og ned, samt sideveis. Hvis du har fast aksling da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kjøpte saltsyre på en malerbutikk. 35% tror jeg den er. Kan blandes med vann til 10-15% (syre i vannet, ikke omvendt!!). Men jeg endte opp med å bruke den ufortynnet. Kriblet litt i halsen mens jeg holdt på, men det gikk fort over :crazy: . Smurte på ett strøk, lot det stå 2-3 minutter, og spylte bort med høytrykkspyler. Gjentok dette 3-4 ganger, da propellen var overgrodd av rur etter to år på sjøen. Etterpå vr det bare å ta litt smårester med smergelpapir, før påsmøring av QMI fett. Skal bli artig å se hvordan den ser ut neste gang....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Vet ikke om det ble noe av FAQ, men her er en enkel start....som jeg tenkte noe og en hver sikkert har synspunkter på. Fint om dere kommer med innspill.

 

Alle tips er rappet fra overnevnte innlegg.

 

****************************************************************************

 

Hva skal jeg gjøre når båten er på slipp?

 

- Vaske, Smøre på nytt bunnstoff og polere båten.

 

- Sjekke/bytte sinken.

 

- Sjekk tilstand til skroggjennomføringer.

 

- Sjekk av rorhylse

 

- Skikkelig rengjøring av propellen. (Velg løsning 1 eller 2!)

1) Kjøp saltsyre på en malerbutikk. 35% tror jeg den er. Kan blandes med vann til 10-15% (syre i vannet, ikke omvendt!!). Selv brukte jeg saltsyre i år for å fjerne ruren, rimelig effektivt).

2) 35% eddik for å fjerne kalkavleiringer.. Billig, og i alle matbutikker.

Kjenn også etter om det er slark i cutless lageret. Kontroll utføres ved å løfte propellen opp og ned, samt sideveis. Hvis du har fast aksling da...Etterpå var det bare å ta litt smårester med smergelpapir, før påsmøring av QMI fett.

 

 

*******************************************

 

Sikkert noen som vet om noe mer så cut n paste så det blir en fin FAQ til slutt som kan flyttes til en egnet plass på forumet!

Link to post

Mye lettere å vaske den mens den står på! Propeller pleier å sitte rimelig godt fast, og kan gi deg mange timers arbeid bare med å demontere den!

 

Men hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig? Med litt syre og en høytrykkspyler er den jo ren på et kvarter eller så...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...