adanedehl Startet 15.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2007 Skal ha båten min opp på slipp om noen uker. Skal smøre på nytt bunnstoff og vaske og polere den. Noen tips til flere ting jeg bør gjøre når jeg først har den oppe? Har en Risør 27 med en 54 hk volvo penta diesel Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
eysteind Svart 15.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2007 Må sjekke/bytte sinken. Sjekk tilstand til skroggjennomføringer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2007 Og en skikkelig rengjøring av propellen (selv brukte jeg saltsyre i år for å fjerne ruren, rimelig effektivt). Kjenn også etter om det er slark i cutless lageret. Kontroll utføres ved å løfte propellen opp og ned, samt sideveis. Hvis du har fast aksling da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
adanedehl Svart 15.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2007 Har fast aksling ja. Denne ble skiftet i vinter så jeg regner med at alt er ok, men skal sjekke Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
adanedehl Svart 18.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Hvor får man tak i saltsyre Index? Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
eysteind Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 vanlige byggevareforetninger... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Kjøpte saltsyre på en malerbutikk. 35% tror jeg den er. Kan blandes med vann til 10-15% (syre i vannet, ikke omvendt!!). Men jeg endte opp med å bruke den ufortynnet. Kriblet litt i halsen mens jeg holdt på, men det gikk fort over . Smurte på ett strøk, lot det stå 2-3 minutter, og spylte bort med høytrykkspyler. Gjentok dette 3-4 ganger, da propellen var overgrodd av rur etter to år på sjøen. Etterpå vr det bare å ta litt smårester med smergelpapir, før påsmøring av QMI fett. Skal bli artig å se hvordan den ser ut neste gang.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 19.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 Noen tips til flere ting jeg bør gjøre når jeg først har den oppe? Sjekk av rorhylse kan være en ide når du først har båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
tropheus Svart 19.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 Driver litt med korallrevsakvarier, og da bruker vi 35% eddik for å fjerne kalkavleiringer.. Regner med at du kan bruke det også. Billig, og i alle matbutikker. Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 19.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 Vet ikke om det ble noe av FAQ, men her er en enkel start....som jeg tenkte noe og en hver sikkert har synspunkter på. Fint om dere kommer med innspill. Alle tips er rappet fra overnevnte innlegg. **************************************************************************** Hva skal jeg gjøre når båten er på slipp? - Vaske, Smøre på nytt bunnstoff og polere båten. - Sjekke/bytte sinken. - Sjekk tilstand til skroggjennomføringer. - Sjekk av rorhylse - Skikkelig rengjøring av propellen. (Velg løsning 1 eller 2!) 1) Kjøp saltsyre på en malerbutikk. 35% tror jeg den er. Kan blandes med vann til 10-15% (syre i vannet, ikke omvendt!!). Selv brukte jeg saltsyre i år for å fjerne ruren, rimelig effektivt). 2) 35% eddik for å fjerne kalkavleiringer.. Billig, og i alle matbutikker. Kjenn også etter om det er slark i cutless lageret. Kontroll utføres ved å løfte propellen opp og ned, samt sideveis. Hvis du har fast aksling da...Etterpå var det bare å ta litt smårester med smergelpapir, før påsmøring av QMI fett. ******************************************* Sikkert noen som vet om noe mer så cut n paste så det blir en fin FAQ til slutt som kan flyttes til en egnet plass på forumet! Sitér dette innlegget Link to post
adanedehl Svart 19.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 hvordan vil det fungere å skru av propellen og legge den i en bøtte el med eddik el syre? hvor lenge kan jeg event la den ligge? Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
index Svart 20.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2007 Mye lettere å vaske den mens den står på! Propeller pleier å sitte rimelig godt fast, og kan gi deg mange timers arbeid bare med å demontere den! Men hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig? Med litt syre og en høytrykkspyler er den jo ren på et kvarter eller så... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
opus Svart 20.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2007 Bør vel ikke pusse for mye med smergelpapir, lage riper så smådyrene kan lettere feste seg i ? Vannslipepapir kanskje, veldig fint. Polere... Innspill ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.