adanedehl Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Skal ha båten min opp på slipp om noen uker. Skal smøre på nytt bunnstoff og vaske og polere den. Noen tips til flere ting jeg bør gjøre når jeg først har den oppe? Har en Risør 27 med en 54 hk volvo penta diesel Quote http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Må sjekke/bytte sinken. Sjekk tilstand til skroggjennomføringer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Og en skikkelig rengjøring av propellen (selv brukte jeg saltsyre i år for å fjerne ruren, rimelig effektivt). Kjenn også etter om det er slark i cutless lageret. Kontroll utføres ved å løfte propellen opp og ned, samt sideveis. Hvis du har fast aksling da... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
adanedehl Posted July 15, 2007 Author Share Posted July 15, 2007 Har fast aksling ja. Denne ble skiftet i vinter så jeg regner med at alt er ok, men skal sjekke Quote http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post Share on other sites More sharing options...
adanedehl Posted July 18, 2007 Author Share Posted July 18, 2007 Hvor får man tak i saltsyre Index? Quote http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 vanlige byggevareforetninger... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 Kjøpte saltsyre på en malerbutikk. 35% tror jeg den er. Kan blandes med vann til 10-15% (syre i vannet, ikke omvendt!!). Men jeg endte opp med å bruke den ufortynnet. Kriblet litt i halsen mens jeg holdt på, men det gikk fort over . Smurte på ett strøk, lot det stå 2-3 minutter, og spylte bort med høytrykkspyler. Gjentok dette 3-4 ganger, da propellen var overgrodd av rur etter to år på sjøen. Etterpå vr det bare å ta litt smårester med smergelpapir, før påsmøring av QMI fett. Skal bli artig å se hvordan den ser ut neste gang.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Noen tips til flere ting jeg bør gjøre når jeg først har den oppe? Sjekk av rorhylse kan være en ide når du først har båten på land. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tropheus Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Driver litt med korallrevsakvarier, og da bruker vi 35% eddik for å fjerne kalkavleiringer.. Regner med at du kan bruke det også. Billig, og i alle matbutikker. Tommy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Vet ikke om det ble noe av FAQ, men her er en enkel start....som jeg tenkte noe og en hver sikkert har synspunkter på. Fint om dere kommer med innspill. Alle tips er rappet fra overnevnte innlegg. **************************************************************************** Hva skal jeg gjøre når båten er på slipp? - Vaske, Smøre på nytt bunnstoff og polere båten. - Sjekke/bytte sinken. - Sjekk tilstand til skroggjennomføringer. - Sjekk av rorhylse - Skikkelig rengjøring av propellen. (Velg løsning 1 eller 2!) 1) Kjøp saltsyre på en malerbutikk. 35% tror jeg den er. Kan blandes med vann til 10-15% (syre i vannet, ikke omvendt!!). Selv brukte jeg saltsyre i år for å fjerne ruren, rimelig effektivt). 2) 35% eddik for å fjerne kalkavleiringer.. Billig, og i alle matbutikker. Kjenn også etter om det er slark i cutless lageret. Kontroll utføres ved å løfte propellen opp og ned, samt sideveis. Hvis du har fast aksling da...Etterpå var det bare å ta litt smårester med smergelpapir, før påsmøring av QMI fett. ******************************************* Sikkert noen som vet om noe mer så cut n paste så det blir en fin FAQ til slutt som kan flyttes til en egnet plass på forumet! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
adanedehl Posted July 19, 2007 Author Share Posted July 19, 2007 hvordan vil det fungere å skru av propellen og legge den i en bøtte el med eddik el syre? hvor lenge kan jeg event la den ligge? Quote http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Mye lettere å vaske den mens den står på! Propeller pleier å sitte rimelig godt fast, og kan gi deg mange timers arbeid bare med å demontere den! Men hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig? Med litt syre og en høytrykkspyler er den jo ren på et kvarter eller så... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
opus Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Bør vel ikke pusse for mye med smergelpapir, lage riper så smådyrene kan lettere feste seg i ? Vannslipepapir kanskje, veldig fint. Polere... Innspill ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts