Jump to content

Status på Danskekysten og sørover

Careka

Recommended Posts

Tom Rør skrev for 6 timer siden:

Strømmen kostet 12; pr kilowattime, så den ble det brukt mye penger på 

Jeg undrer meg litt over rapportene fra motorbåter når det gjelder strøm. Hvorfor virker det som om strømbehovet er mye større enn på seilbåter? Er det riktig? Vanlige forbrukere som kjøleskap, evt fryser, autopilot, navsystem, lys har man vel felles. Er det slik at propan ikke er så vanlig på motorbåter, og at man er avhengig av strøm til matlaging? Er micro standard? Er store litiumbatterier til forbruk vanlig? Det måtte vel være bra, siden dynamolading ofte er tilgjengelig?  Er solceller vanskelig å ha installert? Når det ikke er oppvarmingsbehov, bruker vi på seilbåten knapt landstrøm i det hele tatt. Båten er noe langturpreget, og det er vel sannsynlig at motorbåter har mer luksus og komfort da.

Lucky Strike skrev for 21 timer siden:

Jeg undrer meg litt over rapportene fra motorbåter når det gjelder strøm. Hvorfor virker det som om strømbehovet er mye større enn på seilbåter? Er det riktig? Vanlige forbrukere som kjøleskap, evt fryser, autopilot, navsystem, lys har man vel felles. Er det slik at propan ikke er så vanlig på motorbåter, og at man er avhengig av strøm til matlaging? Er micro standard? Er store litiumbatterier til forbruk vanlig? Det måtte vel være bra, siden dynamolading ofte er tilgjengelig?  Er solceller vanskelig å ha installert? Når det ikke er oppvarmingsbehov, bruker vi på seilbåten knapt landstrøm i det hele tatt. Båten er noe langturpreget, og det er vel sannsynlig at motorbåter har mer luksus og komfort da.

Hos oss er all matlaging på 220 v, og med  en vanlig sommer bruker vi ikke himla mye strøm.

Problemet hittil i år, er at det har vært så vanvittig fuktig og ikke den helt store varmen. Da føler jeg at avfukteren må gå mange av døgnets tider. Et annet problem i år var at forbruksbatteriene hadde tatt kvelden, slik at laderen gikk vesentlig mer enn vanlig. 

2 dagen på Anholt, ganske fult, men færre motorbåter en vanlig på den bryggen. Vi har ingen utenpå, og ligger kailangs.

Turen fra Sæby til ble noe mere spennende en vanlig. Fra babord side ganske langt nord i Læsø Rende dukker det opp en båt jeg ikke helt skjønner meg på. Når den kommer nærmere ser jeg jo at dette ikke er en vanlig båt, men en U-båt. Jeg vet at den Danske U-båt flåten ble lagt ned for en del år siden, da jeg har sett den siste operative på et museum. Så da ble nysgjerrigheten større. Den hadde ikke på noe AIS, og jeg var for feig til å kalle den på VHF. 
IMG_4730.jpeg.abdb722ecbc83d2193ad66d8a42a4be0.jpeg

Ellers så har Anholt Kro fått smørrebrød. Jeg har like dilla på smørrebrød som @Tom Rør har på pølser. Jeg deler for øvrig Tom´s kjærlighet til pølser, og de må komme fra pølsevogn. Det er det ikke på Anholt, så ble det smørrebrød. De var gode!

IMG_4760.jpeg.a7f737b4785d39aa7eb650aecdc215a5.jpegIMG_4759.jpeg.1889b340f3eff095308e9580b0e25a75.jpegIMG_4758.jpeg.c36dbe52016a0260dcbeead48bb35cb3.jpeg

Det er meldt litt mere vind enn jeg gidder, så vi blir her i morgen også.

Dågg syntes det varmt så vi øver litt på å bade…

IMG_4765.jpeg.868dfae78f3c561e91395f366e5c48a5.jpeg

Høne, øl og hornmusikk!

.Vi ligger fremdeles på Ballen, men vi kunne like godt reist i dag tidlig, for det ble ikke det badeværet jeg håpet på.

Planen er å gå til Grenå i morgen tidlig, så jeg håper ikke det for mye sjø før vi kommer i le. For den vestlige vinden. 
Jeg foretrekker også en god pølsevogn Captain chaos, men i går fikk jeg stegt flæsk med persillesovs, og den er vrien å slå :kul: 

Okkaby skrev for 7 timer siden:

Nå må dere slutte å være red for litt sjø i indre danske farvann.

Er o bare kose sjø i forhold til det vi er vant med her på vestlandet hehe

Det er ikke snakk om å være redd for litt sjø, men som en god venn( @Bonus) har sagt utallige ganger. Det er tross alt lystbåter vi har. Og jeg mener bestemt at jeg har fått min kvote med stor og ubehagelig sjø, og det behøver ikke gjentas for ofte:fniser:

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Det er ikke snakk om å være redd for litt sjø, men som en god venn( @Bonus) har sagt utallige ganger. Det er tross alt lystbåter vi har. Og jeg mener bestemt at jeg har fått min kvote med stor og ubehagelig sjø, og det behøver ikke gjentas for ofte:fniser:

Jepp. Det er (var for oss) en grunn til at farkostene våre blir kalt 'lystbåter'. Man skal ha lyst til å kaste tampen og legge ut på blåmyra. :fniser:     God tur videre når lysten kommer

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...