Hulda Svart Onsdag 07:27 Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:27 Flensburg melder 18 grader, NW lett vind og yr. I natt plaskregn og kulingkast. Hos Marina Flensburg koster landstrøm ca. 1 Euro i timen for noen få watt til å lade batterier. Kjøre aggregatet koster ca. 10 kroner timen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart Onsdag 11:08 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:08 Hulda skrev for 3 timer siden: Flensburg melder 18 grader, NW lett vind og yr. I natt plaskregn og kulingkast. Hos Marina Flensburg koster landstrøm ca. 1 Euro i timen for noen få watt til å lade batterier. Kjøre aggregatet koster ca. 10 kroner timen. Det er ikke måte på hvor dyr strømmen er nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 11:24 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:24 Tom Rør skrev 14 minutter siden: Det er ikke måte på hvor dyr strømmen er nedover. Regnet ut at jeg har betalt 8 Euro for 5 Wh. Kan ikke skjønne hvordan vanlige folk har råd til lys i pærene. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Onsdag 11:55 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:55 Hulda skrev 29 minutter siden: Regnet ut at jeg har betalt 8 Euro for 5 Wh. Kan ikke skjønne hvordan vanlige folk har råd til lys i pærene. Ja, 1600 Euro pr kWh er svinedyrt Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart Onsdag 12:06 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:06 Jeg fylte diesel i Stralsund. 2,20 euro pr liter. Fylte bare 400 liter Jeg skjønner godt at det er mest seilbåter nedover Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 14:11 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:11 Svindyr diesel her også. Trenger en skvett, mer motvind enn vanlig. Krysser beina og kniper sammen til vi er lenger nordover. Vi har brukt 300 liter så langt. Dobbelt av budsjettert. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart Onsdag 15:50 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:50 Det var 4-5 kroner billigere for dieselen i Polen, så jeg angret litt da jeg så prisen i Tyskland. Strømmen kostet 12; pr kilowattime, så den ble det brukt mye penger på Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart Onsdag 16:28 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:28 @Hulda og @Tom Rør Har I Skippo? Så kan I se dieselpriserne i de forskellige havne. Det er brugerne som selv lægger priserne op, så de er dog ikke 100% korrekte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 17:13 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:13 Nei, jeg betaler kun for Navionics. Og der er det ingen slik informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart Onsdag 22:16 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:16 Tom Rør skrev for 6 timer siden: Strømmen kostet 12; pr kilowattime, så den ble det brukt mye penger på Jeg undrer meg litt over rapportene fra motorbåter når det gjelder strøm. Hvorfor virker det som om strømbehovet er mye større enn på seilbåter? Er det riktig? Vanlige forbrukere som kjøleskap, evt fryser, autopilot, navsystem, lys har man vel felles. Er det slik at propan ikke er så vanlig på motorbåter, og at man er avhengig av strøm til matlaging? Er micro standard? Er store litiumbatterier til forbruk vanlig? Det måtte vel være bra, siden dynamolading ofte er tilgjengelig? Er solceller vanskelig å ha installert? Når det ikke er oppvarmingsbehov, bruker vi på seilbåten knapt landstrøm i det hele tatt. Båten er noe langturpreget, og det er vel sannsynlig at motorbåter har mer luksus og komfort da. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart Torsdag 19:30 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:30 Lucky Strike skrev for 21 timer siden: Jeg undrer meg litt over rapportene fra motorbåter når det gjelder strøm. Hvorfor virker det som om strømbehovet er mye større enn på seilbåter? Er det riktig? Vanlige forbrukere som kjøleskap, evt fryser, autopilot, navsystem, lys har man vel felles. Er det slik at propan ikke er så vanlig på motorbåter, og at man er avhengig av strøm til matlaging? Er micro standard? Er store litiumbatterier til forbruk vanlig? Det måtte vel være bra, siden dynamolading ofte er tilgjengelig? Er solceller vanskelig å ha installert? Når det ikke er oppvarmingsbehov, bruker vi på seilbåten knapt landstrøm i det hele tatt. Båten er noe langturpreget, og det er vel sannsynlig at motorbåter har mer luksus og komfort da. Hos oss er all matlaging på 220 v, og med en vanlig sommer bruker vi ikke himla mye strøm. Problemet hittil i år, er at det har vært så vanvittig fuktig og ikke den helt store varmen. Da føler jeg at avfukteren må gå mange av døgnets tider. Et annet problem i år var at forbruksbatteriene hadde tatt kvelden, slik at laderen gikk vesentlig mer enn vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart Torsdag 19:32 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:32 Vi ligger nå på Ballen/Samsø, og forholdene er framifrå. Varmt vær og behagelig badetemperatur. Jeg tror vi blir her en dag ekstra Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Torsdag 19:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:51 Tom Rør skrev 19 minutter siden: Vi ligger nå på Ballen/Samsø, og forholdene er framifrå. Varmt vær og behagelig badetemperatur. Jeg tror vi blir her en dag ekstra Videre sørover eller Nordover etter Ballen? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart Torsdag 22:26 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:26 Okkaby skrev for 2 timer siden: Videre sørover eller Nordover etter Ballen? Det blir nordover Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Fredag 06:52 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:52 Tom Rør skrev for 8 timer siden: Det blir nordover Oki. Må jobbe en uke til før jeg er tilbake i båten i dk. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart Fredag 10:18 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:18 Okkaby skrev for 3 timer siden: Oki. Må jobbe en uke til før jeg er tilbake i båten i dk. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart Fredag 16:50 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:50 2 dagen på Anholt, ganske fult, men færre motorbåter en vanlig på den bryggen. Vi har ingen utenpå, og ligger kailangs. Turen fra Sæby til ble noe mere spennende en vanlig. Fra babord side ganske langt nord i Læsø Rende dukker det opp en båt jeg ikke helt skjønner meg på. Når den kommer nærmere ser jeg jo at dette ikke er en vanlig båt, men en U-båt. Jeg vet at den Danske U-båt flåten ble lagt ned for en del år siden, da jeg har sett den siste operative på et museum. Så da ble nysgjerrigheten større. Den hadde ikke på noe AIS, og jeg var for feig til å kalle den på VHF. Ellers så har Anholt Kro fått smørrebrød. Jeg har like dilla på smørrebrød som @Tom Rør har på pølser. Jeg deler for øvrig Tom´s kjærlighet til pølser, og de må komme fra pølsevogn. Det er det ikke på Anholt, så ble det smørrebrød. De var gode! Det er meldt litt mere vind enn jeg gidder, så vi blir her i morgen også. Dågg syntes det varmt så vi øver litt på å bade… Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Gunga Din Svart Fredag 17:51 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:51 Captain Chaos skrev 57 minutter siden: Når den kommer nærmere ser jeg jo at dette ikke er en vanlig båt, men en U ser ut som en tysk ubåt av 212A-klassen….. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Okkaby Svart Fredag 18:35 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:35 Gunga Din skrev 42 minutter siden: ser ut som en tysk ubåt av 212A-klassen….. Traff denne tyske uten for Kristiansand på vei til Danmark. Men denne er annen type enn den over. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart Fredag 20:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:10 .Vi ligger fremdeles på Ballen, men vi kunne like godt reist i dag tidlig, for det ble ikke det badeværet jeg håpet på. Planen er å gå til Grenå i morgen tidlig, så jeg håper ikke det for mye sjø før vi kommer i le. For den vestlige vinden. Jeg foretrekker også en god pølsevogn Captain chaos, men i går fikk jeg stegt flæsk med persillesovs, og den er vrien å slå Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Fredag 20:37 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:37 Nå må dere slutte å være red for litt sjø i indre danske farvann. Er o bare kose sjø i forhold til det vi er vant med her på vestlandet hehe Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Okkaby skrev for 7 timer siden: Nå må dere slutte å være red for litt sjø i indre danske farvann. Er o bare kose sjø i forhold til det vi er vant med her på vestlandet hehe Det er ikke snakk om å være redd for litt sjø, men som en god venn( @Bonus) har sagt utallige ganger. Det er tross alt lystbåter vi har. Og jeg mener bestemt at jeg har fått min kvote med stor og ubehagelig sjø, og det behøver ikke gjentas for ofte Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Tom Rør skrev for 2 timer siden: Det er ikke snakk om å være redd for litt sjø, men som en god venn( @Bonus) har sagt utallige ganger. Det er tross alt lystbåter vi har. Og jeg mener bestemt at jeg har fått min kvote med stor og ubehagelig sjø, og det behøver ikke gjentas for ofte Jepp. Det er (var for oss) en grunn til at farkostene våre blir kalt 'lystbåter'. Man skal ha lyst til å kaste tampen og legge ut på blåmyra. God tur videre når lysten kommer Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Bonus skrev 58 minutter siden: Jepp. Det er (var for oss) en grunn til at farkostene våre blir kalt 'lystbåter'. Man skal ha lyst til å kaste tampen og legge ut på blåmyra. God tur videre når lysten kommer Lysten kom. Ruller i skrivende stund mot Grenå Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.