Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Herreløs båd eller hvad? Motorstop? Blæser det meget? Ifølge DMI bliver det kun værre :-(

Båten lå for anker i hele ettermiddag uten noen ombord. Ankeret slapp taket når vinden økte på og nå ligger den og hugger i bunnen på det ytterste sandrevet på badestranden Syd for fergeleiet.

 

Det blåser 15 sekundmeter i kastene nå.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser Lano rett bortenfor her i Skagen. Sikret seg en god plass. Seilte Hvaler-Skagen non-stop i natt og drar videre til Sæby med Ludde og en annen båt. Har hevd på " oljebrygga" innerst, og regner med Bonus står klar med tampen når vi kommer. Varsler 5 min på forhånd. Så det er god tid. Reserver gjerne et bord for 10 på Jensen med det samme :)

Vi koser oss i Danmark. Ikke lenge før vi må slippe han innenfor ut her i Skagen. Blir 4 båter som surrer rundt i kulingen :)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Naturhavn MA, da slipper du slikt morgenmas :yesnod: og storm er det vel ikke.

 

Er folk litt pinglete med tanke på vind? 10-12 m/s der man stort sett går i beskyttet led hele veien bør ikke være problem tenker jeg. Men i havn høres jo vinden mye værre ut enn den er, for det uler i riggene :smiley:

 

Man kan jo også velge beskyttede leder, feks innsiden av Lyr og Tjörn.det er en flott tur

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:smiley: naturligvis skal man være forsiktig. Det er godt sjømannskap. Mitt spørsmål er stilt litt provoserende og retorisk. For jeg stusser litt på at det virker som om det blir fulle havner når værmeldinga viser en strek på vindsymbolet.

Klippet fra en annen tråd:

Jeg tror ikke været har blitt så veldig mye dårligere de siste åra, men vi er så ekstremt mye mer opptatt av været. Yr.no sjekkes hver time, og er det antydning til en ettermiddagsbyge så drar vi ikke på tur. Vi har så store forentninger til at alt alltid skal være perfekt at vi velger å ikke gjøre noe. Turistforeningen erfarer det samme i fjellet.

 

Før lyttet vi på værmeldinga på radio kl 20 der de sa "stort sett pent vær". Ja så ble det fint vær da, med litt annet innimellom. Så dro vi på stranda og satt under parasollen når det regna, eller gledet oss over at vannet ble så mye varmere når det regna

 

Og vinden høres mye værre ut enn den er i havn med seilbåter. Også finnes det mange flotte leder i le man kan gå om man kikker på kartet som er litt utenfor hovedleden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Naturhavn MA, da slipper du slikt morgenmas og storm er det vel ikke.

 

Er folk litt pinglete med tanke på vind? 10-12 m/s der man stort sett går i beskyttet led hele veien bør ikke være problem tenker jeg. Men i havn høres jo vinden mye værre ut enn den er, for det uler i riggene

 

Når en ser på utstyret mange dregger med, vil jeg si at de er fornuftige og søker havn når det er meldt 10/12 ms.

Men når det er 15-20 båter på svai og det er meldt en litt frisk kvelds vind og det er 2-4 båter igjen, er det i minste laget.

Med bra utstyr burde mange flere benytte anledningen til å høyne tersklene for å ligge på svai i uthavner litt om litt.

Erfaring er bra ballast både for skipper og mannskap.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Seilbåten som strandet på Læsø i går ble berget i dag, etter mye slit! Jeg skrev i går kveld at Farvandsvesenet var her med rednibngsbåt og at de snudde og dro hjem igjen.

 

"Bryggepraten" her sier at eieren ikke ville betale for berging, derfor snudde båten fra Farvandsvesenet.

 

Det kom en daycruiser for å hjelpe,De tok tak i storseilfallet og dro den sidelengs over sandbankene og ut på dypere vann.

Link to post
Share on other sites

Et lite reisebrev fra Nakskov var innom en av byens kolonialbutikker som har Søndagsåpen og tilbudene

er mange, men denne vognen tok prisen.

Det er da uttrykket " Det deilig å være Norsk i Danmark" slår til med full tyngde.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg indrømmer gerne at jeg både er for optaget af vejret og pinglete. Det første er jeg ved at vænne mig af med. Det er svært.. Det andet er sværere. Jeg har ligget præcis to døgn i udhavn i mit liv og ville gerne gøre det mere, men når man er så uerfaren som jeg, så skal det være godt vejr inden man forsøger sig, synes jeg. Og det har vi ikke haft for meget af de seneste fem-seks år, synes jeg.

 

Vi er heroppe i måske to uger om året og her spiller vejret meget ind. Havde vi haft stabilt højtryk havde jeg forsøgt mig og eksperimenteret, men det har glimret ved sit fravær de sidste mange år. Jeg er i båd for at holde ferie. Det skal være hyggeligt for alle ombord, og når ingen af os er så erfarne, så vælger vi tit de sikre kort. Det indrømmer jeg gerne!

Link to post
Share on other sites

Ytre kilen på LYR burde være en fin plass å ligge på svai med den vinden som er nå.

Der burde det være lunt.

Eller Kälkeröen, Instön bukta ved Lange udde er fin.

Jeg har Bruce og kjetting starter med min 3 ganger dybden og kan havne på 5-6 hvis vinden tar av.

Det er en ting en må ta i betraktning og det er at en har stor nok svingradius til max kjetting og andre båter.

Det er en fordel å legge seg på svai så tidlig som som mulig, så får en fulgt med hele dagen og kvelden

og med ankervakten på blir det sikkert, bare gi den nok spillerom så den ikke blir en plage.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

... regner med Bonus står klar med tampen når vi kommer... Reserver gjerne et bord for 10 på Jensen med det samme :)

Jeg begynner å bli sliten av å stå på Norskebrygga og vente på tampen. Og, Jensen lurer på hvor lenge de skal holde bordet :-)

Ellers så blåser det friskt idag, men Sæby havn er godt beskyttet for vind, og særlig fra Vest-NordVest.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke mye bevegelse her heller. Vi ser fort oss å dra til Sæby på onsdag dersom prognosene fortsetter som nå. Foreløpig kan du slappe av Bonus, ny beskjed kommer. Baatsmann kommer på nett senere i kveld, så jeg syntes det var greit å gi deg litt fri.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Sønderborg?

Er det en grei plass å stoppe for en overnatting?

 

Får mellinger om Uvanligt mye båter i område, og trangt om plassen.

Vil ta den veien selv til helga.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...