Jump to content

Status på Danskekysten og sørover

Careka

Recommended Posts

Ref Careka betr Sönderborg

Alternativet är ju den LÅNGA stadskajen söder om bron.

Longside tilläggsplatser där, kanske lättare för en katamaran?

Tankställe (kort) på motsatta sidan för dom som skulle behöva...

Forstår ikke helt hvor du mener, SYD av broen finner jeg ingen kai ?

Mener du den lille broa inne i havneområde ?

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Turen fra Nakskov mandag blåste oss over til Spodsbjerg.

Spodsbjerg var 1911-62 en af endestationerne på Langelandsbanen

stasjon_spo.jpg

Langeland er en øy i Langelandsbæltet, eller den sydlige del av Storebælt i Danmark. Den ligger mellom Fyn, Tåsinge og Ærø i vest og Lolland i øst. Øya er 52 km lang og opp til 11 km bred, og har et samlet areal på 284 km². Rudkøbing er Langelands største by, andre større byer er Bagenkop, Lohals, Spodsbjerg, Tranekær og Tullebølle.

Og har losstasjon.

losstasjon.jpg

Langeland er landfast med Fyn via en bro fra Rudkøbing til Siø og en demning fra Siø til Tåsinge, som igjen er forbundet med en bro til Svendborg.

Langeland og Spodebjerg er Danskenes svar på Lofoten, her vrimler det av Tyskere og det er flere brygger med utleiebåter i alle størrelser.

utleie_store.jpg

Ser at høsten kryper på en her på Spodsbjerg, her vrimler det av salgsboder i de fleste portrom.

Poteter, løk, tomater, argurker , bringebær, m.m kjøpte moreller og på et skilt sto det ” den som snyter, kommer ikke til himmelen” . Hadde jeg hatt er tusj skulle jeg skrevet, det gjelder vekten på varen også.

Hans og Grete hus.

hans.jpg

Denne ideen skal jeg kopiere.

hund.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ref Careka

Om vi menar Sönderborg i sydändan av Lilla Bält innanför ön Als så är det en lång kaj på östra sidan söder om bron.

Gulmarkerat på bilden nedan.

bilde

Jeg var nok litt lengre øst i Svendborg :) min feil.

Jeg har ment Svendborg hele tiden, så her har jeg ikke fulgt godt med ,

----------

i morgen er det avgang fra Fredricia, sydover så østover. mot Svendborg, Langeland, Brandholm,Guldberg,Nykjøbing falster, Gedser, og nedover til Tyskland, Hua Dune., Rostoc,Warnemunde.

Så får vi se videre hva vind og sol vil ha oss.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

På den ytterste utriggeren logoer vi. Blir litt longsideplass det :-). Lett inn og lett ut. Tenkte å fylle diesel i morgen, så jeg har fulle tanker for turen til kysten.

Det er dieselfylling i havna dere ligger Tom, men hvis dere går noen hundre meter lenger Vestover, inn til Marina Fjordparken er det kortpumpe og de garanterer at man får diesel uten Bio.

Havnefogd Per Jensen passer vel på at dere har det bra. Brukbare stjerneskudd i enden av brygga dere ligger...

Hva er planene videre?

Det vi har pratet om lenge stemte,

Vi kom i havn kl.1420 og fikk ikke plas.

Det var bare å lirke båten ut av renna og inn på 2,5 m dybde og med så mye sjøgress at jeg lurte på

om det var nødvendig å ankre.

Da det var bra med plass slapp jeg 20m kjetting 8 X dybden, bakket så mye at kjettingen ble stram.

Ikke den helt store vind 6-10ms.

Vi lå på samme flekken hela kvelden og natta.

Når Brucen kom opp var det en grasstuste med jord på 1 m2 måtte spa vekk og slapp det ned i vannet

kjørte 2 x 10 min vaskeprogram for å få av den tusta.

Så min ene erfaring med sjøgress er at Brucen sitter der og.

Mulig at ankring med mye sjøgress, så er det lurt å legge ut ekstra med kjetting.

Vordingborg er en gammel ferge by

Ruinene av Vordingborg slott , den gamle kongelige slottet som ble bygget rundt 1364, er byens mest kjente attraksjon. Den eneste fullt gjenværende delen av slottet, den 26 meter høye Goose Tower ( Gåsetårnet er), symbolet på byen. Det er den største av kong Valdemar Atterdag er ni viktigste slottet tårnene. Navnet kommer fra den gylne gåsa ligger på toppen av tårnet er spiret. Legenden sier at Valdemar Atterdag brukt symbolet for å håne den Hansaforbundet . Den nåværende gås ble lagt der i 1871. Det er ikke sikkert hva som var på toppen av tårnet før 1871 og kanskje det var bare en værhane laget av gull.

vanntaatn.jpg

Havnen

havnen_1.jpg

Masnedsundbroen

klappbroen.jpg

Massndø Marinesenter

Massndø Marinesenter ett av de store i skandinavia

baat_senter.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Takk for dieseltips :-) Vi går vel til Øster Hurup på lørdag morgen, så vet vi ikke hvor vi går derfra. Ser rett og slett an været, og hvis langtidsvarselet slår til, så kan det bli bare hygge :-)

Ligger dere i Vesterø Havn enda?

Jada vi ligger i Vesterø enda. I flere år har vi dratt herfra når det er havnefest, men i år tenkte vi at vi skulle prøve. Blir vel mye styr men vi overlever nok.

De lokale her på brygga sier at neste uke blir en bra uke værmessig. Slår det til er det ikke umulig at vi snur og går Sydover igjen.

Blåser litt i kveld og de mumler om noe vind i morgen.

Redigert av Flid (see edit history)

Noen som vet om det er mye båt rundt Ebeltoft/Grenå?

Grenå er det "tomt", i ihvertfall med betalende gjester.

I dag14bilde

http://www.grenaamarina.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=28

Ebeltoft fregatt havnen er bra, ikke kom etter 1300 er vår erfaring, helst før generelt i alle havner..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Det hadde sikkert vært gøy med fest på kajen, men vi prver heller å komme oss litt lengre ned i godværet. Hvis prognosene slår til, blir dette tidenes godværsferie :-)

Dere har vært heldige så langt. Havnefogden her sier at når det kajfest kan man ikke se vannet i havnen. Helt fullt av båter overalt. Du vet hvor vi ligger i Nordhavnen, ikke lett å komme ut derfra...

Tror ikke de listene til Grenaa havn kan stemme...Var veldig mye mer enn de 24 betalende båtene som skulle ligge der da vi kom inn i går.......

Mye kan ha skjedd siden lista var skrevet ut kl 0700

ser at uketallet har øket med ca. 160 siden i går.

Mulig de lyver om i dag 18 for at det skal lokke til flere. eller har 140 reist alt.

Du får spørre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...