Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Tom, i princippet kan man ligge i selve Nyhavn. I den del inden broen, der spærrer for den inderste del. I havneinfo på nettet står der ikke noget om Nyhavn, men jeg har selv ligget der og set mange andre ligge der. Der er kun plads til måske 6-7 både og ingen faciliteter. Men prøve at ringe til havnemesteren og spørg!

 

Trangraven/Wilders plads er stadig min favorit i København...

Link to post
Share on other sites

Ligger ofte i Nyhavn. Det kan være ganske urolig pga alle sightseeingbåtene som går der,og du blir fotografert av hundrevis av japanske turister:-).

Ingen strøm,ikke vann,og kun tilgang til det offentlige toalettet.

Men,kjempetrivelig!

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Trangraven/Wilders plads ligger på Christianshavn. Det er ret centralt. Gåafstand til Christiansborg og det meste af indre København, men alligevel fredeligt og utroligt stemningsfuldt sted i kanalen omgivet af gamle pakhuse og tæt på Christiania.. Desuden er der metro 400 meter fra havnen, der bringer jer alle steder hen.

 

Det er faktisk to havne: Wilders Plads marina og Trabgraven. Det kan normalt lade sig gøre at bestille plads i Wilders Plads. Du kan ringe eller emaile havnefogeden Anne. Kontaktinfo finder du på deres hjemmeside eller på Sejlerens her: http://www.sejlerens.com/?havn=6443

 

Red: som du ser på billede og kortet er det ret overfor Nyhavn. Du går bare til BB i stedet for SB. Du kan også tage jollen på tur i kanalerne og sejle helt ind i hjertet af byen på fem min.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tom, der er nok ikke så mange muligheder.

 

Der er en afstand på cirka 110 nm hvilket jo er en god dagsrejse. Hvis vind og bølger tillader det, så stikker du bare ud fra Øster Hurup og sætter en kurs på 120 grader. Så rammer du Sjællands Nordkyst lige hvor jeg bor :-)

 

Herefter er det bare ned gennem Øresund til du rammer indsejlingen til Københavns havn. Tjek i havnelodsen og hav opdaterede kort, for der er meget byggeri for tiden, der påvirker og ændrer tingene!!

 

Udfordringen er jo hvis du ikke får vind og bølger med dig, for så er det en lang tur på 80 nm før du rammer kysten på Sjælland. Men som regel er vinden jo i vest eller nordvest. Det er værre når I skal tilbage. Men den tid, den sorg.

 

Vend endelig tilbage hvis du har flere spørgsmål. Også gerne på IM.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen Andy. Vi vil nok uansett gå opp langs svenskekysten hjem. Sitter i tenkeboksen, så får vi se hva vi ender opp med. :wink:


Hva tror du om å dele opp etappen, slik at jeg går til Anholt først, for så å gå til f.eks. Gilleleje derfra? Da får vi jo sett Anholt også mener jeg, og jeg får spart de to sorte i "kælderen" litt :-)

Link to post
Share on other sites

Heisann :-)

 

Ligger i Lysekil nå og leker litt med tanken på å avslutte ferien med en tur over til Læsø eller Skagen. Så direkte til Færder og hjem etter noen dager om været er godt nok.

Er det noen som er i området nå og kan gi en status på plasser for tiden?

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Med det været som er nå om dagen, med lite vind og godvær, ville jeg satset på å komme til Læsø ved 11 tiden. Da er det stor utskifting av båter.

Vi har lagt vår elsk på Vesterø Havn, da vi syns det er mye koseligere der enn i Østerby.Det strides de lærde om, men vi liker ihvertfall den havnen best. Gratis med buss på øya, så du kommer deg til Østerby uansett, hvis det skulle være ønskelig. Vi leide elbil i år igjen, og angrer ikke på det, for da kan dere se alt på en dag.Vi dro sammen med Eirina og Ella fra BP, og jeg fikk et klart inntrykk av at de har samme oppfatning som oss :-)

Link to post
Share on other sites

Takker for info Tom :-)

 

Jeg sjekket DMI nå, og det var så bra at det er mulig vi tusler avgårde nå snart fra Lysekil.

Jeg har ikke vært på Læsø før. Er det østerby eller vesterø som er "byen"?

Hvem er normalt fullest?

 

Alternativt kan man ligge på svai utenfor om vi kommer om natten, og så smette inn om morgenen?

 

Ble litt mye på en gang nå, lol ;-)

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vesterø er mer "by" enn Østerby.

 

Har selv mest erfaring fra Østerby.

Er vel like fullt begge plasser nå i Juli. Les, nærmest kaotiske tillstander.

 

Er det kjokka fullt i gjesthavnen i Østerby, åpner de fiskehavnen for fritidsbåter.

Har aldri sett noen måtte forlate Østerby fordi de ikke får plass.

 

I Østerby er det ofte mange Svenske weekendbåter. Mulig at det er noe bedre plass der i kveld/natt.

 

Har sett båter ligge til ankers utfor stranda vest for Østerby. Går sikkert greit i rolig vær. Tror ikke det er noe egnet plass om det blåser mye fra Vest eller Nord.

 

Er ca 58nm til Østerby og 63nm. til Vesterø fra Lysekil.

Om du skal fra Østerby til Vesterø eller omvent, Husk at du må ut og rundt Nordre Rønner. En tur på ca. 13.5nm.

Korteste vei på innsiden av Nordre Rønner er ikke å anbefale. (90cm. dypt).

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takker Mariell :-)

 

Blir litt hipp som happ hvor vi går hen nå som vi kommer fra Orusttraktene.

Unnskyld hvis jeg maser, men hvem av stedene er flottest, flest plasser og tilbud til frøken (glane i butikker etc) og ikke minst det "safeste bettet"?

 

Passerte på insiden av Gullholmen nå for litt siden og er på vei ut leia sydover.

 

Vi har jo et alternativ i skagen også. Litt kortere, men ikke dit jeg helst vil nå.

 

 

bilde

 

 

 

bilde

Litt disig utover mot havet.

 

Vi får se :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mer butikker i Vesterø enn i Østerby.

Mest er det i Byrum som er "Hovedbyen".

Gratis buss mellom Østerby og Vesterø via Byrum.

 

I Østerby er det kommet opp noen småboder bak Service senteret som selger alt mulig rart. Mye produsert på øya.

Samt at det er en Seabago klesbutikk i Servicesenteret.

Kunst og brukskunst utstilling borte ved Spar butikken. Bedre fiskehandler enn i Vesterø (syns jeg da).

 

En god del brukskunst, teppeveverier, økologisk gårdsutsalg etc. etc. rundt på øya. En tur rundt på sykkel er ett must.


Det glemte jeg:

 

Det er ikke lenger Minibank i Østerby eller Vesterø, kun i Byrum.

Du kan vistnok ta ut Cash når du handler i Sparbutikken i Østerby. Hvordan de gjør det i Vesterø vet jeg ikke.

Kort går stort sett greit. Men tviler på om de tar det i de minste butikkene eller på gårdsutsalg.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000: Som sagt, så syns vi atmosfæren i Vesterø Havn er koseligere enn Østerby. Du har en ramme rundt gjestehavnen med hotellene/restaurantene rett ovenfor, og den råeste solnedgangen du kan tenke deg. Det er et par klesbutikker rett oppe i veien, og hvis dere trenger å se øya, går det buss som er gratis til Byrum og Østerby. Vi syns det er mer campingplasspreg over Østerby, og hvis du kommer til Vesterø Havn ca. kl. 11 vil du få egen plass meg aktertau som fortøyning, og ihvertfall slippe å få folk utapå deg.

God tur :-)


Stinn brakke på Anholt i kveld...

Kom du i dag,eller hvis du kom i går, var det noe særlig utskifting av båter på morgenen i dag?

Tom

Link to post
Share on other sites

Skal ikke krangle om det. Vesterø er mer "by".

Men solnedgangen er den samme.

Er noen restauranter i Østerby også da. Spessielt den på det gamle Sømanshjemmet var bra, sist jeg spiste der (2 år siden).

Ellers er det seafoodbuffe i Restauranten borte ved golfbanen i Juli måned.

 

Okke som, uansett hvilken havn du velger. Jeg har blitt glad i øya. Tror det var 12 ganger jeg var der nå i sommer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Neida, krangle skal vi "vaffal" ikke :giggle: Vi har også blitt særdeles glad i Læsø, og anbefaler den til alle jeg møter. Spesiell plass.


Mariell: De har fått minibank på Vesterø i år. Ligger ved kontoret til havnesjefen. Det er praktisk å kunne handle med cash, da en del butikker har et påslag ved bruk av kort.

Link to post
Share on other sites

Takker Tom R :-)

 

 

Vi gikk inn tett dis på innsiden av Kärringön, så vi brakk av og venter litt.

Godt poeng med akterfortøyning, så man slipper å bekymre seg over hva som kommer utenpå...

 

 

Vi venter her litt, ser an og oppdaterer oss litt på tåken. Proppfullt her, så vi la oss på svai i nærheten av 10-15 andre båter. Koselig nok det :-)

 

Tusen takk for gode tips! DK utenfor Skagen er litt ukjent og nytt, så setter stor pris på infoen :-)

 

 

bilde

150-200 meter fra havna

 

 

 

bilde

RayDaren er kjekk å ha

 

 

 

bilde

Samtidig sett ut forover

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi ligger fremdeles badet i sol her nede på Øster Hurup, og hvis været holder seg, står jeg opp før hanan galer, og setter kursen for Anholt. Da jeg har frekt lang ferie i år, står København på lista over steder å besøke, og da er vel Anholt et avbrekk sånn omtrent midt i mellom. Må tenke mine små sorte venner i kjeller`n,(Mercruiser) så de ikke blir overarbeidet. :-)

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...