Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Skal en få ICe nettet opp og gå må en til havs

74Stege er hovedbyen på øya Møn sør for Sjælland, og var administrasjonssenter i tidligere Møn kommune i Danmark. Etter kommunesammenslåingen i 2007 ligger byen i dag iVordingborg kommune og tilhører Region Sjælland. Stege er sammenvokst med bydelen Lendemarke som ligger vest for Stege havn, adskilt av en kort bro over et smalt sund. I 2008 var innbyggertallet 3 973.

Byen vokste frem rundt borgen Stegehus som ble grunnlagt i 1247. Stege ble kjøpstad i 1268. Byens mølleport er fra det 16. århundre. På begynnelsen av 1900-tallet var Stege den mest betydningsfulle handelsbyen på Møn, og produksjon av sukker var en av byens viktigste industrier. Sukkerfabrikken ble nedlagt i 1989.

 

Dan gamle byport.

byporten1.jpg

Volden og vollgraven som strekker seg fra ”innsjøen stege nord til sjøen er laget om til et flott parkområde for store og små.

 

voldgraven.jpg

Skiltet sier at en må ringe og melde fra om noe er galt med lekeapparatene, så en kan unngå skader.

lekeplass..jpg

gamle bydel

stege_galm.jpg

stege_ga,.jpg

Hvem trenger å bo på vestkanten, Mon tro det ikke er mer trivelig med en kveldstund her.

 

bakgaardsperle.jpg

Skan du ha en dynamo er Stege plassen

dynamo.jpg

Når en rusler rundt i byen må en ha øye for bakgårdene for der kan det dukke opp en oase med alt fra fot og kroppsbad med små Piraia 400 for fotbar 650 forhele kroppen. Vekttapet sto det ikke noe om.

bakbaard_1.jpg

Hvem trenger en parasoll når en har et Ekte Kastanjetre

ektekastanjetre..jpg

Vin handler hvor en smaker og kjøper og små kafeer. Vinhandler med egen druestokk

vinhandler.jpg

Har en ikke balkongkasse så lager man en.

 

balkongkasse.jpg

Det er stor forskjell på småhusene i byen og til byens beste ”Vestkant” Tomtene der er på 2,5 / 3 mål med strandlinje-

 

vestkant.jpg

vestkant_3.jpg

vestkant_1.jpg

Stege Nord hvor komunen har laget til noen Perler innimellom vestkanttomtene

stege_nord.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja Tom, det var så flott overfart som overhodet mulig. Solnedgang, soloppgang, vindstille og så flatt hav at en golfball nesten kunne ligget på bordet :-)

 

 

Fant én eneste plass rett ved siden av innløpet til fiskerihavnen på en kort flytebrygge.

 

Mye drag i vannet hver gang en fiskebåt passerte og ingen fast moringsline, så vi bakket inn med ankeret fremme ute slik de andre hadde gjort.

 

 

Nå har vi flyttet oss inn i neste basseng etter at noen båter gikk.

 

 

Må si jeg er overrasket over folks manøvreringskunnskaper her.

Det har gått en 10-15 båter hittil, og mer enn halvparten av de har enten hektet seg i andres moringsliner eller rett og slett smellt i baugen eller siden på andre båter.

Virker som om de ikke forstår fysikken i hvordan en båt oppfører seg i vind og at den svinger med hekken.

 

 

På høy tid med praktiske båtkurs slik som er vanlig i UK.

 

 

Vi ligger med baugen inn nå, og jeg slenger ut begge kulefendrene på badeplattformen som buffer.

Nå fikk vi en ny nabo i en større Jeanneau seilbåt. For å si det slik, så skal jeg være her når han går etter å ha sett ankomsten.

 

Fikk sladd og stor smell rett i siden på baugen på en Cranchi 48 på motsatt side. Så hektet han kjølen i lina hans, så panikkbakket han inn og smalt på nytt før han hektet roret i lina til nabobåten til Cranchien. Så skulle han inn ved siden av oss.... Vi jobbet litt for å si det slik...

 

Hørte bare "men älskling.... Åh fan... Åh herregud" et 20-talls ganger. Tankene gikk til "delig er fjorden" og "selskapsreisen III".

 

 

Slik som det er nå, går jeg ikke fra båten et sekund med mindre jeg får en 50 foter på hver side som stikker lenger ut og kan ta støyten...

 

Utrolig flott her :-)

Takk for gode råd og tips!

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja det gjorde jeg Andy :-) . Jeg angrer på at jeg ikke tok ditt tips om å gå direkte til Nordsjælland, for da jeg ankom Anholt, var et et kaos uten like. Det lå båter utenpå hverandre i bøtter og spann, og de lå til og med utenpå hverandre i lengderetningen, og det har jeg faktisk ikke sett før. Vi satt derfor kursen mot Gilleleje på et speilblankt hav. Planen ble forandret, da lillemor syntes at det så koseliger ut i Hornbæk. Det var nok en liten tabbe, for der var det smekkfullt. Ligger nå i din hjemmehavn, og er passe slitne etter en lang dag i solen. Jeg har ikke kjørt så lang etappe siden jeg hentet båten i England, og når sant skal sies, er jeg glad for det. Drar videre til København i morgen tidlig, så det blir spennende å se hvor lett det blir å finne plass sentralt i byen.

Takk igjen for gode tips Andy :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er overrasket over folks manøvreringskunnskaper her.

 

Problemet er nok heller at båtene er for store for havnen og systemet med faste fortøyninger. Det ligger en kjetting midt i bassenget som alle linene er festet til og da blir det ikke mye plass på hver side.

Link to post
Share on other sites

Tom: synd at jeg ikke vidste det! Så havde jeg modtaget dig med en ankerdram. Du må se at få AIS som os andre, så vi kan holde styr på dig :-)

 

En pænt lang tur, ja, men under gode forhold i hvert fald. God tur til Staden i morgen. Håber du får plads et godt sted. Hvis alt andet glipper så er der ofte pladser i Tuborg Havn. Herfra går der bus til byen på 10 minutter. Men kun som nødløsning.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er overrasket over folks manøvreringskunnskaper her.

 

Problemet er nok heller at båtene er for store for havnen og systemet med faste fortøyninger. Det ligger en kjetting midt i bassenget som alle linene er festet til og da blir det ikke mye plass på hver side.

Ja det er trangt, men problemet er nok heller manglende erfaring og det å kunne manøvrere/ ta høyde for vind og avdrift etc. Man kunne se hvem som ville få problemer på kroppspråket før de prøvde seg inn i tranga. Noen er så stressa så de nesten får hjerteinfarkt før moloåpningen passeres, mens andre glir inn med alt på stell uten å foretrekke en mine.

 

 

Det lirket seg store seil- og motorbåter på 50 fot elegant helt innerst uten bruk av thrustere etc, mens de som havnet i siden på andre eller hektet med seg linene kunne godt være 30-35 fotere med alle mulige hjelpemidler tilgjengelig.

 

 

Klart det er utfordrende å klemme seg inn i slike trange, overfylte havner som dette, men da bør man kjenne sin begrensning også. -på samme måte som at Paris, Roma eller Bangkok ikke er stedet å kjøre bil på ferie om man er ukomfortabel med bykjøring fra hjemlige trakter. Det er ikke båtene det står på som regel, men folket ombord.

 

 

Det har vært mye smell og hektinger her i dag. Men når uhellet er ute, er folk flinke til å hjelpe til. Bare synd for de som får knust og krakelert gelcoaten sin, smadrede fenderlister og avrevede ankerruller....

 

 

I UK og endel andre land er det vanlig og faktisk litt status å ta praktiske båtkurs og det er bra. Har sett og lest litt om det. Typisk 3-4 elever som tilbringer noen dager på en 35-50 foter sammen med erfaren instruktør og det trenes på alt fra navigasjon, planlegging, fendring, fortøyningener og ta høyde for elementene og bruke de til sin fordel.

Det finnes flere trinn man kan gå videre om man ønsker.

 

 

Manøvrering i trange havner er en relativt stor del av kurset og det terpes på fysikken og dens lover. I disse havnene er det ofte mye strøm pga mange meters tidevann. Mange kan bare anløpes på visse tider etc.

 

 

Dette kunne helt klart vært noe her hjemme også, men folk må være villige til å sette seg på skolebenken, og hadde man laget det med litt hyggelige og sosiale rammer med en helgetur, kunne det blitt litt "inn" og "kult" også.

 

 

Båtlivet hadde nok blitt hyggeligere og mindre stressende for de ombord også :-)

 

 

 

Utrolig idyllisk sted og koselig havn her vest på Læsø :-) det ble proppfullt i kveld. Innerst i bassenget vi ligger er det 8-9 båter utenpå hverandre. Dvs et 20-30-talls båter som er "murt inne". Vi la oss 30-40 meter ut fra bunn for å unngå dette. Tenker på brann etc.

Vekkerkloka er stillt på tidlig da det sikkert blir en kabal som må gå opp når folk skal bevege seg videre i morgen.

 

Blåser 7-8 m/sek her nå. Håper det roer seg ila natten :-)

 

Spørsmål til dere som er rundt i nord DK: er Skagen og Læsø spesielt mtp hvor proppet det blir?

 

Er det mindre trøkk i feks Sæby og Hals på denne tiden?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vil en ligge longside er det mange flere plasser i fiskehavnen, men en bør være om bord så en

 

får laget klare avtaler om når en skal gå når neste morgen, når de neste 3-4 båtene kommer på utsiden.

 

 

bilde

På sydkysten af Stevns ligger havnebyen Rødvig, som sidst i 1800-tallet udviklede sig fra at være en klynge fiskerhuse og en gammel skanse til en by med havn og jernbane. Herfra blev der fisket og udskibet kalk og flint fra klinten. Gå en tur på havnen forbi lystsejlere og fiskerbåde hen til det mere end 100 år gamle skibsværft. Ved havnen kan du også se den hvide flinteovn, der er blevet Rødvigs vartegn

 

Rett opp fra havnen ligger Rødvik Skipsmotormuseum

 

Museets samling består af mere end 300 motorer fra perioden
1903-1973, samt af en 20-tons fiskekutter som står på land.
Derudover forefindes diverse maritime effekter.

 

Rødvik er endestasjon..

bilde

Fra Rødvik går det alltid et tog, etter et har kommer, dette er 1148 klar til avgang.

bilde

Måtte stoppe

 

bilde

På veien til Stevnsfortet er de det mye som tilbys fra gårdene, ikke bare frukt og grønt.

Tvillingvogn med reservehjul kr.200.

bilde

Lopper og lammekjøtt.

bilde

Kunst

bilde

Her blir der biff snart.

bilde

Etter at det er tresket svir de av halmen det røk mest svart i 4 timer.

bilde

Stevnsfortet mellem Rødvig og Højerup er hugget ind i Stevns Klint. Dets opgave var at kontrollere den sydlige indsejling til Øresund. Sammen med Langelandsfortet skulle det hindre Warszawapagtens store flådekapacitet i Østersøen i at få adgang til verdenshavene – bl.a. ved at bevogte søminefelter mod minestrygning.

 

Fortet blev bygget under Den kolde krig i 1950-53, men blev nedlagt i 2000. 1. juli 2008 genåbnede stedet som Koldkrigsmuseum Stevnsfort under Østsjællands Museum. Koldkrigsmuseet blev dog først officielt indviet af Kronprins Frederik den 23. september 2008.

 

Stevnsfortet er som det eneste i Danmark bygget i klippegrund og befinder sig op til 18 m dybt nede i undergrunden, der på Stevns består af kalk.

 

Hovedarmeringen bestod af 2 pansertårne med hver 2 stk. 150 mm kanoner, der havde været sidebatterier på det tyske slagskib Gneisenau fra 2. verdenskrig. De var oprindeligt opstillet på Fanø (Batteri Grådyb) af den tyske besættelsesmagt, for sammen med Tirpitz-stillingen ved Blåvand at beskytte indsejlingen til Esbjerg.

 

Kanonerne kunne række 23 km og dermed dække både hele Øresund og de to mulige landgangsstrande ved Faxe Bugt og Køge Bugt. Der var desuden opstillet et HAWK-batteri på området der, sammen med NIKE-batterier flere steder på Sjælland, i tilfælde af luftangreb skulle forsvare København. Disse luftværnsmissiler var således ikke opstillet for at beskytte Stevnsfortet og havde som sådan ikke noget med fortets virke at gøre. HAWK-batteriet (Eskadrille 541) blev i øvrigt først opstillet i 1984

 

Gammel og ny tid på Stevnsfortet

bilde

bilde

Noe å ha på akterdekk når en skal hjemover, tenk 6 uker i Danmark og ikke en eneste hekksjø

har kommet, mulig alle finner roen her nede.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til dere som er rundt i nord DK: er Skagen og Læsø spesielt mtp hvor proppet det blir?

Er det mindre trøkk i feks Sæby og Hals på denne tiden?

Melkeruta for de aller fleste ( nordmenn ) er nok i triangelet Læsø, Sæby og Skagen. Stort sett samme trykket i juli og august.

Link to post
Share on other sites

 

Søsportsenteret rett syd for marinebasen i Fredrikshavn er meget bra.

Ett lite stykke å gå inn til byen (20 minutter), men sykkler kan lånes gratis.

Noen år siden jeg var innom der. Andre som har vært der etter meg er overasket over hvor bra det er i havnen.

Gjesteplasser ved den sydlige moloen og ytterst på bryggene. ellers som vanlig i Danmark. Fasteplasser merket med grønt skilt er ledig for gjesteseilere.

 

Service tilbud: Stort sett det du trenger pluss litt til. Toaletter,Dush,Vaskemaskiner,Restaurant. diesel kran. Lekeplass ++

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi gikk ut av havna på Vesterø og bort til nordsiden av Nordvest Rev. Nå ligger vi ankeret opp 100 meter utenfor stranda på litt over 2 meters dyp.

Får litt eksotisk følelse her vi ligger mokkers alene utenfor en endeløs strand med lys sand under båten :-)

Vi blir nok noen timer her :-)

 

Spørs om det ikke blir litt bading og test av undervannshuset til powershot kameraet for å sjekke at propellen fortsatt henger på ;-)

 

 

 

bilde

Dejlig å være....

 

 

bilde

Klart vann og 19,8 grader

 

 

bilde

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Flot at det lykkedes! Husk at gå en tur i de små gader langs kanalen; Strandgade, Ovengaden oven vandet oh de andre gader på nordsiden af kanalen. Bliver I sultne er der jo verdens bedste restaurant Noma lige om hjørnet ligesom den lidt mere beskedne Era Ora med kun en Michelin-stjerne ;-)

 

Ellers er der mange hyggelige cafeer, en suveræn bager (Lagkagehuset) på Christianshavns Torv, hvor der også er supermarked og minibank. Hvis ønskerne går i den mere eksotiske retning, så tag en tur på Christiania, der også ligger får hundrede meter fra havnen.

 

Ellers er en jolletur over på den anden side af havnen ind i Nyhavn og rundt om Christiansborg at anbefale!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...