Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Rødvig 2

Vil en ligge longside er det mange flere plasser i fiskehavnen, men en bør være om bord så en

 

får laget klare avtaler om når en skal gå når neste morgen, når de neste 3-4 båtene kommer på utsiden.

 

 

I neste kryss etter Stevnsfortet smalt det, og mens mennene kranglet om vikeplikt.

Fant konene tonen og lot herrene krangle.

kolisjon.jpg

De kan legge til rette Danskene, her er en rasteplass.

rasteplass.jpg

Det var bryllup i ny kirken på Klinten.

brudebil.jpg

Den 16 mars 1928 styrtet kirkens kor og deler av kirkegården ut i havet 40 m ned,

kirken_klinten.jpg

Altertavlen fra 1599 som ikke får stå i fred for suvenirsamlere

vandaler_1599.jpg

prekestolen

prekestolen.jpg

Himmelporten, kirke med balkong, langt opp og 40m ned.

himmelporten.jpg

Ikke vanskelig å finne sjelefred her

klinten_fra_kirken.jpg

fra_balkongen.jpg

klinten.jpg

Fiskerhytte fra 1820

fiskerhytte.jpg

 

 

For ca. 14.000 år siden efter sidste istid, var flint vigtigt for at overleve i den hårde natur. Flint var let at få fat i langs kysterne ved det østlige Danmark samt skåne hvor kalklagene ligger lige under istidsaflejringerne. Flint blev Danmarks første og største eksport succes. Da flint ikke er naturlige forekomster i Norge og Sverige, afhang menneskers fremtrængen i Skandinavien at leverancer sydfra. Efter stenalderen gik flint håndværket lidt i glemmebogen, men i begyndelse af 1600-tallet blev det igen et millitærstrategisk råstof. I en periode på 200 år blev det anvendt til at tænde krudt – det såkaldte bøsseflint. I Danmark foregik hugningen af bøsseflint især på Stevns. Flint har været anvendt til at slå ild helt frem til 1830’erne hvor svovlstikkerne blev opfundet. I middelalderen blev kalk og mørtel opfundet, og blev et efterspurgt råstof. På Stevns blev kalken skåret direkte ud af klinten, og brugt til byggeindustri. Den berømte biskop Absalon, der byggede sin borg i 1167 og hentede byggestenene på Stevns. På Stevns har man udvundet kridt fra Holtug Kridtbrud helt frem til 1972, Holtug Kridtbrud er i dag en turist attraktion med sin specielle natur planter og dyr. Stevns kridtbrud ved mandehoved er stadig arbejdsplads for mange mennesker. Stevns Kridtbrud ejes i dag af en schweizisk familiekoncern Omaya A/S. Det meste kridt bruges i dag til papir fyldstof.

http://www.kalklandet.dk/sites/default/files/topbilleder/rodvig_1.jpg

 

Det har hvert tynt med Norske båter den siste tiden men Lørdag var det fire norske flagg i havnen i Rødvig. Et par var i 50+++ klassen. fra Bergen og Oslo.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bra Tom, en god følelse å komme seg litt ut av den vanlige " melkeruta".

 

Ta vare på damene dine og kos dere!

DEet var noe helt spesielt å kunne gå inn til selveste "Køben" med egen båt, da det er noe jeg har hatt lyst til lenge. Var inne i byen, og der var det et mylder av folk, og tok med bikkja og rusla tilbake til båten. Sitter nå på apeloftet med en pils, og Kim L. på høytaleren, mens turistbåtene siger forbi rett bak meg. Tror ikke livet kan bli vesentlig bedre nå.

Kos Dere videre ombord i Flid også :-)

Link to post
Share on other sites

Kom til Fredrikshavn etter en herlig dag oppankret utenfor stranda ved Lille knot og Norvest rev på Læsø.

Fikk dykket litt og inspisert båten fra undersiden også :-)

 

Fredrikshavn var en meget koselig havn å komme til med mange fine plasser, gode fasiliteter og en koselig kaférestaurant i havna :-)

Her kommer vi garantert tilbake :-)

Definitivt ikke samme trøkket her. Mange turister som gikk rundt og kikket i havna og vi ble stående å prate med en hyggelig dansk familie på bobilferie i en halvtime umiddelbart etter at vi la til :-)

 

Dieselpumpe (kortautomat) ligger innerst mellom pir 2 og 3. Pumpeprisen er 12,40,- p.t.

La den inn på Navionics HD. Mange bunkersstasjoner som ikke står i kartene, og enda mindre med priser.

 

Tar 30 sek å gjøre med padda.

De med navionicskart på plotteren får de opp der også om de oppdaterer kartbrikken og velger å vise "Navionics comunity " i kartet.

 

Til dere som har fartet litt i DK: jeg har 3-4G router og merker utenlandsprisene.

Tenkte jeg labber en tur inn i byen i morgen. Finnes det et kontant-datakort og få kjøpt? I så fall hvilken operatør og navnet på pakka hadde vært flott om noen vet?

 

Noen bilder

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takker Fild :-)

 

Vet du hvordan gjestehavnen litt syd for Fredrikshavn er mtp type plasser og servicetilbud? Må innom der ila noen dager da frøken må hjem litt før meg.

SAP -from my iPad )

Vi har ikke vært innom den havnen, men Mariell kom med et godt svar til oss begge to!

Link to post
Share on other sites

Fant ut av det mad data-kontankort selv når jeg labbet rundt i byen i dag.

 

TDC har kontantpakke med 1 mnd og 10GB for 149,-

Kan tankes opp på nettet om man skulle behøve mer.

 

Det var en god pris synes jeg :-)

 

Kan forøvrig rapportere om at Jarlsberg ost kostet 50,- /kg, eller under halvparten av det vi betaler hjemme. Vi betaler mao for at utlandet skal "kjøpe" våre eksportvarer.

 

Skjønn det den som kan ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jarlsberg til eksport er sterkt subsidiert. Mesteparten eksporteres til USA og vi snakker om mange tonn årlig.

Det er Tine meieriene på Jæren som står for produksjonen....

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Edit:Har skjedd litt siden jeg sist var borti dette. I dag lisensproduseres Jarlsberg i USA og Irland både for eget marked og eksport. Total ble det omsatt 23000 kg globalt i fjord.Det var dagens "oste-time" :-)Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

"Landbruks-halvtimen" fortsetter....Mener å huske at dette startet pga overproduksjon av melk på Jæren.Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Handlet Jarlberg på Asta i en eller annen by borti UK. En av de rimligste ostene i den butikken.

Jarlsberg krafig subsidiert for exsport salg. Sammtidig er det extra avgift på import av utenlandsk ost til Norge!!!!!!!!!!!!!!

 

Ser jeg brukte litt lang tid på forrige innlegg.

Ps. den jeg handlet i UK var merket "Product of Norway".

Var for ett par år siden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi fant ut at siden været er på topp og med 21,1 grader i vannet, var det for varmt

å legge til i København, fant ut at Vallensbæk, S/I Ishøi havn og Brøndby Havn

Vallensbæk med tilatelse til å bruke bilde.

bilde

 

var bra steder å ligge noen dager.

Valget falt på Vallensbæk og det var innetier.

bilde

Ser når jeg sykler til ”byn” 1 km så står det 1, 9 til /I Ishøi havn så vi valgte rett.

bilde

Valgte Vallensbæk og her er vi en fin havn, de kan lage havner i dette landet.

Med sittegrupper og grillsteder.

bilde

bilde

 

 

De har til og med badstu og dusje så lenge du vil havneavgift 150 med strøm.

Men for de som er medlem av http://frihavne.com/ koster det kr.30 all inclusive.

bilde

I havnen er det restaurant og kafe. På kafeen er det mye folk i 18-20 tiden.

Dagens middag 75, stor hamburger 35, et fat med chips 30 en fl vin 150 ½ l ØL 30.

Og der er lekeplass.

bilde

En kan låne sykkel og sykle 1 km og ta toget til København en tur på 2o min og med et tog

hvert 10 min trenger ei ikke passe tiden og de er i rute.

bilde

Mellom Brøndby og Vallensbæk / Ishøj er det 7 km strand.

 

bilde

Og bakefor liggerStore Vejleå med laks, Ørred, Gjedde og Aborre og i Vallensbæk Mose Rudskalle,Gråskalle,Rimte , Aborre, Gjedde, Karusse, Brasen, Ål og Sø-ørret Karpene er freda.

 

Og mye, mye mer av opplevelser se her http://dk-distribution.info/images/pdf-filer/1305.pdf

 

 

Å Med slike kvelder ……….

bilde

En dag på stranden, Med tærne i tangen. I dag er det 22,3 i vannet etter det loggen sier.

 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

For å ta igjen for det, må vi kjøpe masse billig i Danmark.(f.eks. øl). Da føler vi at vi faktisk får noe tilbake. :giggle:

Kjempepoeng det Tom, det er Jens og jentene som fikser den forskjellen. Vi har nå flagget ut av DK og det ser ut til at vi har klart å komme oss helskinnet hjem med båt ( og last ).

Link to post
Share on other sites

For å ta igjen for det, må vi kjøpe masse billig i Danmark.(f.eks. øl). Da føler vi at vi faktisk får noe tilbake. :giggle:

Meget godt poeng :-)

Er ikke så "tørst", men skal da saktens laste opp båten med andre godsager :-)

 

Må antagelig helle ut norske dråper om grensepassering skal foregå i lovlige former (på milliliteren) da jeg kjører solo hjem fra DK.

Heia Norge ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kjempepoeng det Tom, det er Jens og jentene som fikser den forskjellen. Vi har nå flagget ut av DK og det ser ut til at vi har klart å komme oss helskinnet hjem med båt ( og last ).

Vi holder igjen noen dager til, før vi skvetter over sundet til Sveariket, men vil nok ta en tur innom en sjappe for å bunkre nogle dåser med pilsner :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...