Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Jeg er blitt så brun de siste dagene, at grensepassering vil garantert medføre store NAV stønader med på kjøpet!!

Haha. Den var god Lano :-)

 

 

En kompis av meg som blir nesten svart etter noen timer i sola ble faktisk huket inn av immigrasjonsmyndighetene på retur inn i Spania etter en tur til Marokko, lol ;-)

Når et vaskekte norsk pass kom opp, ble det straks passering :-)

 

Vi har ledd mye av den...

 

 

 

SAP -from my iPad )

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har hatt en liten rundans med kombinasjonen Telenors MF91D wifi mobile bredbåndsrouter og TDC's kontant datakort (startpakke 10 GB/ uke for 149,-)

 

Først var routeren operatørlåst. Dette til tross for at den var kjøpt rent uten binding.

15 min i kø på Telenor kundeservice fikset det. Fikk fortalt hva jeg synes om låst router på tross av at den ikke var bundet.

 

Ble ferdig 1 min før stengetid så kom problem 2: routeren fikk inn TDC 3G nettet, men nektet og koble seg opp dataforbindelsen. Samme SIM kort i iPad funket som fjell. Holdt på en times tid i innstillingene på routeren og fant ut at de eneste APN innstillingene var Telenor sine. Dette er helt klart bevisst gjort.

 

Ny telefon til kundeservice i dag og ba om hvilke APN innstillinger som skulle brukes. Ble satt over et par ganger mellom ekspertene som ikke kunne svare, men måtte sjekke. Jeg ba så om å bli ringt opp da kronene hadde tikket lenge nok.

 

Tok så og googlet litt etter TDC's APN innstillinger. Fant de, laget ett ekstra APN oppsett og vips så var den oppkoblet.

25 min senere blir jeg oppringt av kundeservice som kunne fortelle at han ikke var sikker men..... Avbrøt han og forklarte hvordan det skulle gjøres.

 

Problemet i dette tilfellet var nok kombinasjonen Telenor sin router og TDC. iPad og de fleste telefoner har automatiske APN innstillinger. De funket hvertfall ikke om de i det hele tatt er der med TDC.

 

Her er en fremgangsmåte som er relativt enkel.

-aktiver selve kontantkortet med en iPad F.eks. Da Telenors router bare vil koble seg opp mot Telenor før TDC's kontantSIM er aktiv. Man får da ikke aktivert SIM.

-koble router til pc som har en nettilkobling og start routerprogrammet.

-Logg inn i routerens oppsett. Passordet er som standard "admin"

-gå til innstillinger - APN, velg "legg til".

-under profilnavn kan man skrive TDC

-under "APN navn" skriver man noe så enkelt som "internet"

- klikk "lagre"

- velg TDC i "profilvalg" og klikk "angi som standard" (mulig man må velge "Telenor NO" når man returnerer til Norge senere)

 

Etter noen min og mulig restart kobler routeren seg opp og vips fiks ferdig.

Kan lønne seg og endre admin passordet til et selvvalgt.

 

Klønete og unødvendig, men forholdsvis enkelt og fikse når man vet hva man skal gjøre.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå i den koselige havna Mårup på Samsø. Samsø anbefales i varme ordlag for de som ikke har vært her før.

Så langt har vi ikke hatt noen problemer med å få plass i Danmark. Første stopp var Sæby, andre var Ebeltoft (trafikkhavnen) og tredje var Mårup. Vi har vært inne mellom 10 og 11 om formiddagen og har kunnet velge og vrake i plasser.

 

Ice-nett var en vits i Sæby og her på Samsø, men virket ok i Ebeltoft. I Sæby har de nå tre nettnoder i havna, så selv ute i det nye anlegget var det ok - i alle fall på morrakvisten :) Nettet her i Mårup er meget bra. Har lastet opp videoer til MorMajor-bloggen vår uten problemer.

www.mormajor.com

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Er Jomfru ane Gade neste stopp SAP?

Er det ikke litt grundt der, lol ;-)

 

Tilbake etter å ha fått meg litt mat. Ble litt huskestue i dag så kroppen er sliten.

 

Ligger i Nørresundby Sejlklubbs trange havn. Merkelig navn for det er ikke en eneste seilbåt her....

 

 

Var helt innerst i havna men det var ikke én eneste plass som var bred nok mellom pålene. Måtte stikke baugen 1,5 meter inn mellom 2 påler for å få snudd.

 

Ligger longside på innsiden av moloen ved innløpet.

 

Koselig havn dog :-)

 

Må vel peke nesa hjemover snart. Enten via øst eller vest...

 

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Til København på silkeføre for å sitere en hyggelig båtplass bekjentskap, en må bare rundt halve byn.

 

koebenhavn.jpg

På vår jolletur til Nyhavn fikk vi et hyggelig stopp hos Tom Rør. Ikke lett å finne en plass å

 

fortøye jollen, fikk det til ved siste broen.

 

Nyhavn var stappfull av folk.

 

nyhavn_4.jpg

Rederinnen har en favoritt butikk i en av sidegatene til Strøget som blir besøkt 3-4 ganger i året.

 

Ikke mange minuttene hun var der de hadde bygget om og utvalget var halvert, så nå går de sikkert konk.

 

Har heller aldri sett så mye folk på Strøget. Rulleskjøyter hadde hvert tingen der så hadde en sluppet å gå.

 

stroeget.jpg

På Armagetorget var det Sirkus

 

sirkus.jpg

Vi tok en øl og vin på Amagertorvet og i løpet av 1/2 time i 5 tiden, tok jeg 4 tellinger på folket gikk opp og ned gaten, det var fra 88 til 98 i mennesker i minuttet som hastet forbi i en retning. Det blir mange i timen det.

 

Men hvis en tar noen av parallellgatene til Strøget finner en ro og harmoni

mon_amour.jpg

 

Litt fortidlig for det romantiske, men det ser ut som en får rask service.

 

eros.jpg

Og medisin til kroppen på det lille Apotek.

apotek.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ligger i Kerteminde, flott plass!

Noen rykter på brygga sier at det skal være en familiefestival på Langeland, noen som har hvert på den og eventuelt kan anbefale en fin havn på Langeland.

 

Danmark er herlig med båt:-)

 

MvhTerje

Tok litt tid før jeg fikk svart. Måtte snakke med en innfødt bosatt i Svedborg først.

Festivalen er vistnok i Rudkjøping. I følge han en fin havn å ligge i.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...