Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Merkbart roligere i Dk fra helgen. På vår ferd fra Sæby til Ebeltoft, to havner på Samsø, Grenå og nå tilbake til Sæby har vi forresten ikke hatt noe problemer med plass :) Og i Sæby akkurat nå er det som om noen har slått av bryteren. Til og med nettkapasitet til å laste opp video til bloggen vår www.mormajor.com

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Da, har vi snart hatt 2 uker her i syd, Nydeligt vær, varmt, og vind til og seile på har det nesten vært vær dag.

Fredricia, sydover i FYNs sydlige strøk, opp ved Langeland , over i Skjællands sydlige farvann, igjennom kanalen mellom Falser og Lolland, over til Warnemunde og IMM 2013. var i Hohe-Dune anlegget i 5 dager, flott plass og ikke dyr. der har de nesten alt. Anbefales.

i dag gikk vi over til Danmark igjen og hadde vind fra SW 6-12 s/m og da cruset vi fra 8-12 knop. Flott tur. Nå ligger vi i Stubbekjøbing, og tar vider i morgen til Vordingborg. Så blir det ut i øylandskapet her Femø, Fejø og den flott Vejrø, hvor de har en flot marina med god pris.

Deretter blir det tilbake mot sydfyn,

Men vi er ikke feride ennå.

Må også si at vi har truffet flere norske båter i år, en noen gang før her nede i syd, bare i kveld ligger vi 3 stk her i Stubbkøbing.

i Warnemunde var vi 10 norske.

Ha en fortsatt flott sommer, den er ikke slutt ennå på lenge.

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det er vel fordi de har laget mye nytt og et bra anlegg, med strøm inkludert og vaskemaskiner, og dusjer man ikke må putte penger på for å få varmt vann. fine grillplasser på land hvor du bare kan hente ved og lage ditt eget bål.

vi likte plassen, skal nok innom på tilbaketuren også.

 

450 kr for vår båt, dyrere en vanligt takts, men bra.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det blæser i Skagen i dag. En Princess 65 har stått for underholdningen!

Stikkord: hvem er sterkest av thrustere eller fortøyningstau. :-) ? Tauet vant ! Da han endelig oppdaget at hyssingen sin var knyttet slik at det ikke gikk an å thruste båten, så kastet han et nytt tau til en på brygga.

Det var dessverre ikke festet i båten før han kastet.... :-)

Link to post
Share on other sites

 

På våre 7 1/2 uker på Danskekysten har jeg hatt To våte fortøynninger.

Har savnet de varme sommerkveldene.

 

Sol og varme de siste to uker, har rettet opp inntrykket.

 

Helsingør er Helsingør mye folk i sentrum, sprit og vinbutikken ved fergekaia har opphørssalg hvis noen kommer dit i høst.

 

Mens jeg lette etter et hul for å krysse seprasjons ledene, kom denne seilende ut av tåka.

 

seil.jpg

Det som gjør dette skipet unikt er at det har 5 store master, og med fulle seil dekker seilene hele 2 400 m2. I følge rederiet kan hun gjøre 15 knop bare med vindkraft,

 

”Club Med 2” er nesten 190 meter langt, har en vekt på 15 000 tonn og med mastene er hun hele 80 meter høy.

 

Her er ruten vår i år 583 nm

 

Skärshamn Læsø 42nm

 

Østre Hals 42nm

 

Hals Grenaa 43nm

 

Grenaa Ebeltoft 30nm

 

Ebeltoft Aarhus 22nm

 

Aarhus Horsens 37nm

 

Horsens Fredrecia 30nm

 

Fredrecia Årøsund 22

 

Årøsund Faaborg 27nm

 

Faaborg Marskal 22nm

 

Marskal Naskov 32nm

 

Naskov Spodsbjerg 14nm

 

Spodsbjerg Vordingborg 42nm

 

Vordingborg Stege 16nm

 

Stege Rødvig 22nm

 

Rødvig Vallenensbæk 25nm

 

Vallenensbæk København 25nm

 

København Lomma 18nm

 

Lomma Helsingør 28nm

 

Helsingør Halmstad 43

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen erfaren Danmarksfarer, men for meg virker det utrolig at det er mulig å gå på noe sted i Kattegat om man følger med i kartene, og ikke minst på den veldig gode merkingen. Eller er det mer komplisert enn som så? Med sandbanker som flytter på seg osv?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Idioten kalte meg opp på vhf'en, og bad meg om å redde han, fordi han så vi forlot havna rett etter han.

Det var så grunt at selv redningsbåten slet med å komme nærme nok.

Vhf kunnskapene var langt under middels, så Lyngby radio grep inn.....

 

Jeg har aldri sett en båt sååå langt inne på revet før!

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er forholdsvis lett å navigere i DK synes jeg sett opp mot vår egen sørlandskyst som er pepret med skjær og grunner.

 

Har en følelse av at de som strander i Danmark tyner marginene for mye. Feks ved runding av et rev eller sandbanke hvor man skal spare litt distanse.

Kartene kan henge litt etter, men merkene er stort sett up to date. Så flere steder staker som var ganske langt unna der de stod i kartet.

 

For saktegående båter kan strømmen også innvirke om skipperen ikke tar høyde for den.

Uansett så er det få unnskyldninger om man ender opp på en sandbanke.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Uansett så er det få unnskyldninger om man ender opp på en sandbanke.

Enig i at det er få unnskyldninger, blir nok til at man kjører litt utenom ledene.

Har ganske mange nm i Danmark utenfor ledene, men etter episoden ved Marstal/Ærøskøbing gjør nok at jeg holder meg i ledene.

Ifølge noen dansker vi snakket med er kartgrunnlaget ca 100 år gammelt mange steder, skal legge ut bilde der vi gikk på når vi kommer hjem, får sikkert litt pepper for å ha gått utenfor leden, men det får heller gå.

Uansett mye grunnere en det som stod på kart og plotter.

Men jeg går ikke på en slik sandfelle engang til..

Mye vind på Anholt tidligere i dag, men nå er det så godt som stille, nydelig vær og rundt 26 grader.

 

Mvh Terje:-)

Prøver å tolke web cam bildet fra læsø, ser det er mye båt, men ikke om det er stappa.

Vurdere å kaste taua og dra oppover i kveld.

Noen som er der, eller vet hvor fult det egentlig er..

 

Terje

Link to post
Share on other sites

Pepper kan brukes andre steder :-)

Vi lister oss alle utenfor E45 i iblandt, og man vet aldri om kart og dybder er 100%.

 

Når jeg gikk fra Skagen i forrige uke mot Færder listet jeg meg forsiktig over på 6m linja. Det minste jeg så på loddet var 2,8m (+ ca 0,5).

Det var vindstille og lite sjø, så ville spare noen minutter, lol ;-)

Har hørt at det skjer endel forandringer der pga mye strøm og sjø.

 

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...