Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

 

Ligger i Anholt,og her ligger nå 3 norske, 1 svensk og ett par danske båter. I tillegg sikkert 40 tyske seilbåter på vei nordover. På vei ned svenskekysten møtte vi totalt 3 tyske båter. Nevnte dette for naboen (tysk), hans forklaring, "svenskenes havneavgifter har blitt idiotiske, så jeg holder meg i Danmark.Nå er jeg på vei til Norge, men med min pensjon vet jeg ikke om jeg har råd til dette lenger".

Tror han har vært pensjonist lenge. Hyggelig kar, i en urgammel velstelt Hallberg Rassy.

Gammel dansken vår ble derimot ikke gammel :-)

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Det er bra med flere PC`r nåe en krangler.

Har hvert i København ble overrasket over at det var fult i Chrisianshavn.

Og mange plasser i Nyhavn.

En liten tur på Sreøket19 sek er mer enn nok.

19 sek. på strøket

 

En tur opp til ”THE Latin Quarter ” er å anbefale og nyte en lunsj.

I hele gaten ved Nørreport Stasjon graves det,

bilde

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ikke billig der, men når en betaler 30 kr i Wallensbæk "Frifavne.com" så jevner det ut seg.

bilde

Planla og å gå til Rødvik.

Turen over KØGE BUKT var flott, men kjedelig ingen båter her ute men se på kjølevanns stripen ,rett så langt en kan se.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det første en kommer til er kalkbruddet før Mandehoved og flere bunngarn som strekker seg langt ut. opptil 1,5 mn

 

bilde

Passerer mange slike

bilde

Så kommer en til Kirken som er opført af kridtsten o.1250-1300. Dengang lå den i god afstand fra klinten.
Sagnet fortæller, at kirken hver julenat flytter et hanefjed indi landet, men dette har dog ikke kunnet forhindre en katastrofe.

Den 16. marts 1928 styrtede kirkens kor og en del af kirkegården i havet,efter at tidens tand havde gnavet sig ind i klinten.

bilde

Sjekket værmeldingen da det begynte å trekke litt ,det skulle blåse opp utover kvelden og de nærmeste dager så vi bestemte oss for å fortsette

over FAKSE Bukt til Stege.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da ankom Escada og Mon Bijou Læsø, etter en fin overfart fra Smøgen. Kunne velge og vrake plasser, og ligger midt i bildet til "Vejrstation Læsø". Her er det nå solskinn og en lett bris i lufta. Stjerneskudd, og en "lille Grøn" er inntatt på Carlsens, så nå er vi i gang. :thumbsup::clap:

Link to post
Share on other sites

Velkommen til det Grønne land Tom Rør.

 

300 Dkr för en natt i Nyhavn, da kan en ikke klage på prisstigningen,

det var vel det en natt i Nyhavn kostet tidlig på 60 tallet. :rolleyes::lol::blush:

 

Stege Byen voksede opp omkring borgen Stegehus fra Valdemar den Stores tid. Frem til 1246 var Jakob Sunesen høvedsmand på Stegehus.

 

Det er trivelig i denne bakgården med flere vannhull og vinhandler.

bilde

 

Østkanten.

bilde

Og Vestkanten.

bilde

Med strandtomt på nedsiden av gangveien.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Så har vi klappet til havn i Kolobrzeg (Polen) utrolig hyggelig,det norske flagget ble heist idet vi entret havnen.

Marinaen her er helt ny, og er nok den fineste og best utstyrte vi noen gang har vært i. Nesten alle båtene her er tyske, så vi som norske, blir særdeleles godt mottatt.

Anbefales!

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Det er en fin tur fra Stege til Vordingborg det meste av strekningen går i renner.

Her er en som for noen dager siden fikk på feil side av staken.

bilde

Og like etter var det en som forsøkte og lage en ny renne over en sandbanke. 0.5 i kartet.

Det var ikke mulig å komme stort nærmere med dyptgående på 1.8m ( ikke vinket han eller var på VHF`n)

bilde

Lurerpå hvem som bor her? Rosa hus.

bilde

Et fint hus til

bilde

 

Og så var Vordingborg rett forut.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Ligger på Læsø sammen med Mon Bijou på andre døgnet. Erfaringene så langt er at her er det godt at leve. Gikk direkte fra Smøgen på tirsdag morgen. Beregnet overfartstid 8 timer i 7,5 kn. La inn en time med høy marsjfart på 24kn, og kuttet dermed ned tre timer til 5. Litt gammel sjø og dønninger de første timene fra Smømgen, ellers bare rolig skvalpesjø.

 

Syntes båten dro unormalt sideveis på autopilot i 24 kn.? Regnet med at piloten korrigerte for strøm og slo meg tilro med det inntil jeg gikk bak og tittet ut. Der hadde jolla sklidd ut av krybba og hang opp ned i tauget med påhengeren ned, propellen stikkende opp av vannet, og med bensinkanna og jolletrekket slepende etter. Hele ekvipasjet ble presset ned av vannstrømmen og lå som en U-båt i delvis overflatestilling. Jeg stoppet opp, og fikk snudd jolla rundt igjen. Årsaken var at en skrue som låser vippefunksjonen på IL-davideret hadde løsnet, slik at jolla skled av krybba. Jeg fant ei ny skrue og dro jolla på plass igjen og fortsatte ferden.

Ellers forløp overfarten uten dramatikk, et tyvetall fiskebåter omlag halvveis, men ellers ingen båter å se. Vi var vel uten landkjenning en times tid inntil Skagen dukket opp i horisonten.

Ellers ser vi fram til at "Eirina" kommer nedover nå til helgen. Ingen fare Halvard, som du ser av bildet er det god plass i havna.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ser herlig ut REM :-)

Vi lå omtrent på samme plass i slutten av Juli i fjor, og en fullere havn har jeg aldri sett.

 

Nå savner jeg DK her jeg sitter uten mulighet får å komme meg avgårde på en stund :-(

Ser at det kan lønne seg med tidligere ferie, ja :-)

 

Håper det gikk bra med motoren på jolla. Regner med den fikk kyndig førstehjelp :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det her er "rett medisin" for oss som sitter å verker etter ferie. Ser helt fantastisk ut REM :thumbsup:

Håper der gikk bra med motoren etter uhellet og at det ikke satte noen brems på feriefølelsen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ankeret til REM sitter i hvert fall på plattforma, så med mindre han "henger på Tom" så er det moringstau som gjelder.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...