Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Er grønn av misunnelse når jeg ser bildene dine Tom. Det området du er nå og skal videre til så vi på veien hjem i fjor i strålende vær, og det frister veldig å komme tilbake dit.

 

Tror ikke det lar seg gjøre i år, men neste år har jeg store planer lengre tur både i tid og distanse :-)

 

Håper dere som er nedover pøser på med bilder og raporter så jeg har opplsagsverket klart til senere :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Blitt en kløpper med bilder nå Tom....eller er det damene dine som hjelper til?

 

Vi dro over til Knipla i dag og gikk til videre til Smøgen. Silkeføre hele veien. Lite trafikk.

Gjør det selv, men det måtte en kone til for å vise meg :giggle: .

God tur videre, og hils Din fru :-)

Link to post
Share on other sites

Fra Burgstaaker satte vi kursen for Kiel fjorden og Schilksee men ette at rederinnen hadde finlest

Havnegauidene måtte vi til Strande for få diesel.

Merkelig at en på lange strekk stadig må vike for møtende båter for ikke å kollidere.

Det tyder på at vi bruker samme de samme bøyene og at autopiloten er bra til å holde kursen.

bilde

Eneste Norske båten vi har sett i Tyskland er Fantasy.

bilde

Da vi kom til Strande møtte vi dette skiltet, men ingen til å stemple passet.

bilde

bilde

La meg på enden av brygga ved siden av bunkringskaia.

Da spratt det ut en Gretten fyr fra bua og sa at jeg ikke kunne ligge der..

Det ente med at han ringte havnesjefen og jeg fikk ligge der, men jeg måtte forhale 3 m.

Som var ok, men jeg skiftet over til SB dieseltank først og hentet nøkkel for å åpne tankloket.

da kom han kjeftende og sa jeg ikke at du måtte forhale 3 meter?

Joda sa jeg men er det ikke bedre å bunker først? da pumpa var 6 m unna.

Skal si fyren ble bli, og pistolen var i hullet før jeg rakk og blunke.

Første gangen jeg ikke har bunkret selv og ikke en dråpe på dekk.

Strande så ut som en forstads by med noen restauranter ved havnen .

Det var stille i fiskehavnen.

bilde

bilde

 

Det var gror godt i seilermiljøet i Strande, kriteriet for å bli med var at en kunne gå

rigge Optimistjolla sjøsett og komme seg oppi uten hjelp.

Det var så fascinerende å se de minste stabbet i sikksakk for å greie å holde igjen vogna.

Det å seile må de ha fått inn med morsmelken og instruktører passet på hele tiden.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Årøsund ja, ikke verdens navle, men en koslig liten plass for en dag eller to. ikke mye stress I den havna.

 

Var vel jeg som nevnte dieselprisen for Saap I fjor. Det jeg glemte å skrive, var hvor pumpen var lokalisert.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Minnene strømmer på :-)

Der var vi innom og tanket Diesel i fjor. Havnen på fastlandsiden av sundet.

Kostet 12.00 DK da. Var ikke lett å få øye på den vesle pumpa på kaia i innløpet.

 

 

bilde

 

Vi var der for to år siden koselig sted.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

På vei til Kappeln traff vi på 8 slike et nydelig syn.

bilde

 

Kappel har fået navn fra Sankt Nikolaj Kapel, som nævnes første gang i 1375. Kapellet blev senere erstattet af en kirke. Byen lå i middelalderen i Ny Herred. I 1406 kom byen under Slesvig domkapitel. I 1533 blev Kappel og omegnen et godsdistrikt under Røst gods.

 

I 1600-tallet ville godsejeren Ditlev Rumohr gøre Kappels indbyggere til livegne, og det endda efter at kappelborgere lige havde løskøbt ham fra tyrkisk fangenskab. Hans krav om livegenskab førte til en større udvandring fra Kappel. Cirka 100 familier valgte i 1667 at etablere et nyt bysamfund på den lille ø Arnæs i Slien. Først i 1799 blev livegenskabet ophævet af den danske statholder i hertugdømmerne Carl af Hessen.

 

I 1814 oprettede Carl af Hessen de første danske kolonihaver i Kappel (Carlshaver eller Carlsgärten). Carlshaverne var nyttehaver. Ideen var at give byens borgere mulighed for at forsyne sig selv med frugt og grøntsager.

 

I 1800-tallet var Kappel en af de vigtigste danske flådebyer. I 1842 fik byen status som flække (handelsplads) og efter 1853 blev den hovedbyen i det nyskabte Kappel Herred. Efter den 2. Slesvigske Krig blev Kappel en del af Tyskland. Byen fik i 1870 købstadsrettigheder.

 

En fast færgeforbindelse mellem Kappel og Ellebjerg blev etableret i 1671. I 1927 kom en drejebro til. Først i 2002 blev den nye klapbro indviet.

 

Kappels byvåben viser den hellige Christoffer, der bærer Kristus som barn over en flod eller en fjord.

 

Takstein kunst

bilde

Byens hollændermølle Amanda er fra 1888. Den blev bygget på tomten af en tidligere nedbrændt mølle. Udover kornmaling blev møllen også brugt som savværk. Vindmøllen var i brug indtil 1964, blev erhvervet af kommunen i 1974 og gennemgribende restaureret i 1977. I dag findes her et lille møllemuseum. Amanda er med en højde på 30 meter den højeste hollændermølle i Sydslesvig

bilde

bilde

Det er fisk i de fleste gatene

bilde

Hundebar de er flinke til å tenke på de firbente her.

bilde

Den nuværende Sankt Nikolaj Kirke blev opført i 1600-tallet som senbarok bykirke. Den blev bygget på grunden af den første kapel, som har givet byen dens navn. Kirkens altertavle stammer fra 1641. ter den højeste hollændermølle i Sydslesvig

bilde

Er du glad i kaker er dette kafeen.

bilde

Mellom 1130 og1400 kan en også få noe varmt.

bilde

Onkel politi.

bilde

bilde

bilde

Det var samlet bort i mot 20 slike på oppsiden av broen

bilde

bilde

bilde

Trenger du noe , så finner du det her.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

En fast færgeforbindelse mellem Kappel og Ellebjerg blev etableret i 1671. I 1927 kom en drejebro til. Først i 2002 blev den nye klapbro indviet

bilde

Her lå vi

bilde

De har tjent gode penger.

bilde

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...