Bonus Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Jepp. Har med rettighetene til kartene å gjøre, mener jeg å huske ... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Det virker jo lenger nes enn ser jeg er nå? Bare deler som ikke er "lyse" Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Litt off topic kanskje, men hvorfor er det felter på Europakartet til Navionics som er mørkere enn resten? Samme problemet her ombord Tom. Prøv å zoome ut/inn, det hjelper på vår iPad. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Hvis det er det lyse jeg har betalt 4-500 kroner for, så har Europa blitt vesentlig mindre enn det jeg lærte på skolen :-( Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Navionics henter kort ind når du har behov for dem. Prøv at zoome helt ind mens du har netforbindelse og se om ikke den henter kortene så. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Da prøver jeg det. Nettet her er elendig, så det var 150; i wc :-) Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Vi trenger ikke nett til å kjøre våre Navionics kart her ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Nå soomet jeg inn, og da ble den lys og fin :-) Neste spørsmål: må vi ha pass forå stikke innom tyskland en snartur? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Jeg så at den tyske ambassaden sa at man skal ha det, men hva gjør de om jeg ikke har? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Jylland i solnedgang Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Vi var i tre tysker havner og ble ikke kontrollert. Blir du kontrollert risikerer du noe mer enn å bli utvist? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Det er det jeg også tror. Det skal jeg kunne leve med i så fall :-) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Vi var i flere tyske havner ifjor. Aldri noe spørsmål om hverken pass eller papirer for båten. Selv ikke da i lå i Hörn Hafen (helt innerst i Kiel, etter broa ved fergene) som er del av Kiel Hafen. Vi ringte havnekontoret på forhånd og fikk tillatelse. Kjekt sted å ligge for å mønstre på mannskap som kom med ColorLine! Men det som var artig, var at en fra havnekontoret kom syklende, noterte alle båtpersonalia, og så fikk vi regning etter at vi hadde kommet hjem for havneleie og broåpninger, tilsammen €38 for to dager, beregnet etter skipslengde og tonnasje. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Vi dropper Tyskland i år, da jeg syns vi bør planlegge noe bedre. Setter kursen mot Fåborg. Er det noen som mener det er bortkastet? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Lyder fornuftigt at droppe Tyskland. Du ville nok have fået problemer med tolden når du kom hjem, tænker jeg... Faaborg? Hm, Faaborg er en hyggelig mindre købstad med et fint museum. Men Svendborg er større, ligger meget smukt og byder på mere shopping og ungdomsliv, da der er en del uddannelsessteder. Med tanke på besætningens velbefindende ville jeg nok vælge Svendborg. Det tror jeg ikke nogen kommer til at fortryde. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Da blir det Svendborg :-) Takk MA Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Da blir det Svendborg :-) Takk MA Da får du hilse foreldrene mine, hvis du ser dem. Seiler rundt der nede i en Maxi 108. :-) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Det skal jeg gjøre. De ser nok oss først, da det kun er seilbåter utpå her vi er nå. Også oss da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Havnen i Svendborg Fint fartøy Et til Svendborg der altså :-) Skiftende vær fra Årøsund, med ganske mye vind, og en times tid med regn. Bare Mon Bijou, og en Saga 27 ac av motorbåtee på 35 nm. Masse seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 En nabobåt til Andy kanskje? :-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Ja, hvis det er en Jeanneau 36 eller deromkring så tror jeg at jeg ved hvor den ligger :-) Svendborg er en rigtig gammel skipperby med stolte traditioner. Lidt oppe i byen ligger Villa Anna, hvor den senere skibsreder Arnold Peter Møller voksede op. Hans rederi hedder idag Maersk og er et af verdens største. Villa Anna ligger der endnu og et lille messingskilt på døren viser navnet "Møller". Meget diskret. Håber I snart får solen at se. Heroppe på Bästkusten er vi ved at smelte! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Marstal 1634 I læ af Ærøs Hale boede en ikke ubetydelig fiskerbefolkning. Hertugen, der havde fået denne del af øen, lod forpagteren af sin gård "Gudsgave" sælge landbrugsprodukter til Marstals fiskere. Handelen foregik i begyndelsen med stedets egne produkter, som man afhændede dels i Kongeriget, dels i Hertugdømmerne, hvortil man havde let adgang gennem et løb ud til Østersøen. På den tid skulle al handel gå over de privilegerede købstæder. Marstalskipperne og oplandets bønder drev derfor smughandel, og Marstals flåde voksede eksplosivt. Smughandelen var nødvendig, fordi ærøskibene blev anset som tilhørende Kongeriget, når de kom til Hertugdømmerne, og omvendt i Kongeriget blev de anset for Hertugdømmets skibe, og blev derfor ramt af ekstra told og havneafgift. Smughandelen var en anerkendt og accepteret levevej i Marstal i den periode. • 1729 overgik Søbygårds og Gudsgave Len til kongen, medens den midterste del af øen først kom med i 1750. Marstallernes skibe fik en fortrinsstilling ved at være anerkendt som fartøjer under Kongeriget (en snes år før købstaden Ærøskøbings skibe) og kunne derfor sejle under de samme betingelser. • 1825 byggede man med frivillig arbejdskraft en lang stenmole, der senere udbyggedes med havnepladser og kajanlæg på landsiden. Husene i Marstal blev anlagt langs gangstierne, der førte op fra havnens anløbsbroer. Efterhånden som byen voksede, blev der anlagt tværgående ringveje som afsluttende ring omkring byen. Byens trange pladsforhold bevirkede, at husene ofte blev anbragt vilkårlig. FIkk reklame på fortøyningen ”Foly`s Pub" Full selection Whiskey best, Irish Coffe in town, Free WiFi, Big screen for sport og Live music tonight , under fotballkampen?? Det er hos Miss Sophy det foregår til langt ut i de små timer. Må være Danmarks nasjonalblomst og de kommer opp mellom brosteinene. Må ha med et par hus pluss speilbilde. Gikk forbi verkstedet på kaia og fant 2 stk. SABB langt vekk fra Bergen og i skrapkassa. Kom i prat med en mekaniker og det hadde hver mange av de her nede. Studer den Røde den har hvert inne to ganger før med frostskade fikk den tredje frostsprengningen i vinter og da sa mekanikeren at nok var nok. Og en blå. Jammen greide en å komme på feil side av staken og måtte trekkes av. det var samling her søndag - mandag, denne var finest. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Legger inn noen bilder fra Svendborg Skummel gate Merkelig kunst Like merkelig portrom Mange flotte bygninger Fikk bra plass, da det var ganske mye båter her. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Tøff båt Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Tøff båt Takker :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.