Jump to content

Har jeg blitt lurt?


tropheus

Recommended Posts

Hei....

 

Som førstegangs båtkjøper er jeg redd jeg gjort noe dumt....

Har kjøpt en 2000 modell Wellcraft 175 med Mercruiser 3.0l.

 

Da vi skulle prøvekjøre båten gikk den ikke ordentlig og en "servicemann" tok en titt på den

mens vi ventet på brygga.

Etter en stund kom de tilbake og motoren virket tilsynelatende grei.

De sa at motoren trengte noen etterjusteringer som de ville komme hjem til meg å foreta ca 10 dager etter

overlevering.

Da vi prøvekjørte båten var det litt klakkelyder ved fult gasspådrag, men ikke med litt redusert gass.

Dette sa de var helt vanlig med Mercruiser motorene.

 

Nå har jeg fått båten hjem, og har prøvekjørt litt.

Det første jeg merket er at det er veldig vanskelig å få satt båten i "fri". Er dette

normalt? Kan dette være en justeringssak?

 

Motoren kutter/gir seg når jeg gir gass, og jeg må øke utrolig sakte for å få den til å gå.

Videre leiter jeg etter peilepinnen til motoren... Denne finner jeg ikke men der hvor jeg tror den skal være

sitter det en kork fra en limtube med en trebit inni. Denne sitter ikke fast og det er mulighet for at saltvann

har trengt inn her.(dersom jeg har rett anng plassering av peilepinnen da)

 

Videre sjekker jeg oljenivået for styringen.. Her er det så vidt jeg ser olje helt nederst i pumpehuset, og langt under minimumsnivået.

 

I tillegg er det noen småfeil som jeg burde ha sett selv. Lensepumpe ødelagt,og instrument for "trim" virker ikke.

 

Jeg kjøpte båten hos et båtfirma fordi mine egne kunnskaper om båt er veldig begrenset...

Hva bør jeg gjøre i denne saken? Har ikke konfrontert firmaet med saken ennå, men håper på litt råd

fra dere med erfaring fra båtlivet :yesnod:

 

Mvh Tommy

Link to post

Hei og velkommen på BP. Et veldig nyttig og hyggelig forum. Bra at du kjøpte av et firma, noter ned alt som er galt og spør først på en høflig måte om manglene kan utbedres før du evt. går hardere på. På forumet finnes advokater som nok vil svare deg om jusen på området, men du har i utgangspunktet bedre rettigheter som forbruker når du kjøper av et firma, men på den annen side hjelper det ikke nødvendigvis dersom firmaet er dønn useriøst eller på konkursens rand, men det går nok bra.

Link to post

Mercruisers peilepinner har gult håndtak. Det er umulig å ta feil.

Du sier ingeting om hva slags drev du har, men siden du har en treliter antar jeg at det er et Alpha gen II drev. Disse har en "interrupt switch" som skal lette giring tilbake til fri. Denne sitter i mekanikken på motoren der girvaieren ender. Det hender også at når denne blir dårlig at motoren stopper når den settes i gir mens motoren er kald.

 

Servostyring er ekstrautstyr på denne pakka. Jeg antar at den oljebeholderen du snakker om er til denne (svart og montert foran et reimhjul?)? Det er en peilepinne i lokket på denne. Tror den er merket med nivåer for "hot" og "cold" for å angi hvor mye olje som skal være på.

 

Siden motoren iflg det du beskriver bortimot har gått på lut og kaldt vann bør du sjekke oljenivået i trimtanken (gul kork, gjennomsiktig plasttank nær hekken). Nivåmerker på utsiden av tanken. Girolje har også en beholder i motorrommet med nivåmerker. Oljen skal være grønn. (quicksilver - High Performance gear lube)

 

Som et minimum burde selger sørge for at alle væskenivåer er som de skal være! Limkorker med trebiter har ingenting på en motor å gjøre...

Link to post

Det er et alpha one drev på båten..

Dette er en innbyttebåt de har tatt inn, og ikke en import båt...

 

Men dette blir værre og værre....

Jeg ble lovet en ny henger som passet til båten, og jeg fikk en henger..

Vognkortet skulle komme i posten, og det kom i dag. Det viser seg at

hengeren har en tillat nyttelast på 750gk, mens båten veier over 850kg :crazy:

 

Ellers vil jeg takke for alle svarene..Det hjelper virkelig når jeg skal ta opp saken med selger :yesnod:

Link to post

Hei

Til Ingar og det med ``kjøper/undersøkelsesplikt``

Der mener jeg du tar Sterkt feil. jeg ble dømdt for å ikke ha undersøkt.

Dom kjøper hadde tilstrekkelig tid til å ubdersøke evt feil og mangler.(båten ble besiktiget to ganger)

Dette til tross for at selger ikke opplyste om feilene som i mitt tilfelle var vannskader bak bekledning i tak og vegger, ja bakside av mikroovn og kjøleskap +++

Dommen mente altså at jeg nermest skulle demontert taktrekk og diverrse trekk på veggen.

Men til saken i tråden, skriv ned alle feil, be dem svare skriftligt på hva de skal gjøre med det og sett en tidsfrist på utbedringen, ellers hadde jeg krevd å heve kjøpet.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post

Hei, Selv om disse tilsynelatende småjusteringer blir rep. ville jeg(utifra båt-tilstanden du beskriver) i egen kalkyle konkludert med at sansynlighet er stor for at skrog/motor ikke har fått den justering/rep.vedlikehold.oppfølging som trengs, dette kan i neste omgang føre til at slitedeler "kolapser" lenge før sin tid. er du i tvil, hev kjøpt.Tillykke! injo

Redigert av injo (see edit history)
Link to post

Sendte en mail til Wellcraft i da for å få sjekket alderen på båten.. Ble usikker når det har vært så mye tull.

Båten er kjøpt som en 2000 modell, og dette er svaret jeg fikk fra Wellcraft:

 

Dear Mr. Johansen,

 

My name is Emily Miller and I work for Genmar, the parent company of Wellcraft. One of my sales territories is Norway, so your email was forwarded to my attention.

 

>From the serial number you gave me, I can tell you that the boat you

purchased is a model year 1999 that was manufactured in 1998. However, the 2000 model year version of this boat was almost the same as the 1999 version, so there aren't any huge differences. I hope that is helpful.

 

Best regards,

 

Emily Miller

International Sales Coordinator

Genmar International

Phone: +1 612 337 1969

Fax: +1 612 337 1886

emily.miller@genmar.com

Link to post
Hei....

 

Som førstegangs båtkjøper er jeg redd jeg gjort noe dumt....

 

Godt du innser det selv :wink:

 

Du fikk den vel ekstremt billig vil jeg tro? Siden ikke både motor og gearproblemer skremte deg fra kjøpet? Bare det at peilepinnen er vekk sier noe om forrige eier og omsorgen han har hatt for båten?

Link to post

Hvoran peiler man oljen da i grunn?????? Jeg sjekker dette ofte, både for å sjekke tilstanden på olja og nivået. Hvordan er det i det hele tatt mulig å etterfylle/bytte olje uten pinne? Det mest interessante er kanskje hvor lenge den har manglet.... Vil tippe det ikke er vært byttet olje siden den tid.

Link to post

Hengeren er "ubrukbar" :smash: Du har ikke LOV til å overlaste den! Tenk deg hva som skjer hvis du kommer ut for en "hendelse" på veien med den ekvipasjen?? Tror nok forsikringsselskapet vil gjøre sitt ytterste for å minimalisere evt. erstattninger, fordi du her overtrått veitrafikkloven....

 

Mitt råd etter det som er fremkommet: HEV kjøpet!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Virker nå som firmaet ønsker å rydde opp..

 

De kan hente båten hos meg på Torsdag, og levere den igjen på Fredag.

Jeg har bedt om full tilstandsrapport på motor/drev, og har fått 1års garanti på disse delene.

De har lovet å ordne opp i hengerproblemet, samt en kompensajon(ikke avklart ennå).

De skal også gi meg en kompett liste over hva de har utført med båten.

 

Det virker som om de virkelig ønsker å rette opp nå, så jeg får la dem prøve en siste gang.

Mulig jeg kommer meg på sjøen i år jeg også;)

Link to post
  • 2 uker senere...

Båten kom tilbake i går, med ny henger og full gjennomgang av motor og drev på autorisert verksted.

Skal få rapporten av verkstedet, og full service på høsten. Har pratet med mekanikeren på verkstedet, og han sa at det så veldig bra ut.

+ en agent i firmaet jeg handlet med som var fryktelig nær ved å få sparken :boxing:

Så da skal jeg prøve båten i morgen :yesnod:

Link to post

Ja nå har vi endelig fått kost oss på sjøen :smiley:

Båten virker grei, så da er det kun å få avtalt prisreduksjon inn på konto.

Tror totalt at vi nå har en grei båt til en grei pris, selv om jeg gjerne skulle sluppet å true med rettsak.

En annen ting som var greit å vite er at jeg har fri rettshjelp i båtforsikringen min.

Link to post

Dette begynner å ligne en såpeopera.. Dagene gikk uten at pengene vi skulle få i refusjon kom på konto.

Har pratet med båtfirmaet, og de vil nå heve kjøpet i stedet. Det viste seg også at motoren fortsatt ikke går som den skal så det er nok til det beste.

Synest synd på han stakkaren som kommer til å kjøpe denne båten når den blir lagt ut for salg igjen.

 

Det har ikke vært noen hyggelig opplevelse, og vi er nå usikre på om vi kommer til å prøve igjen. :headbang:

Vil takke for hjelpen fra dere da :seeya:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...