Jump to content

Hmmm. Mercruiseren begynner å fuske etter noe tid.


Ben Sin

Recommended Posts

Hei.

 

Nå trenger jeg hjelp. Vi har en 5,7 Mercruiser bensin med forgasser. Etter noe tids kjøring i plan, (5 min) begynner motoren å fuske. Ligger vi i "snekkefart" går motoren klokkerent. Den går også helt rent på tomgang, og er lettstartet som bare det.

 

Jeg mistenkte først rusk eller vann i filteret, men der er det helt rent, og jeg har byttet filter to ganger uten å finne hverken vann eller rusk.

 

Jeg mistenkte så bensinpumpen for å bli sliten, men har byttet den og problemet var fortsatt der.

 

Den neste mistanken gikk mot tett bensinutlufting på tanken, slik at pumpen ikke fikk tak i nok bensin. Testet dette nå i kveld, men etter en tid i plan dukket fuskingen opp igjen. Slipper jeg båten ned igjen og ligger på lavt turtall går motoren helt rent.

 

Er det noen kloke hoder som kan komme med innspill på hva som kan være problemet? Kan det være noen nåler i forgasseren som henger, slik at ikke kammeret i forgasseren fylles?

 

Har stor tro på at noen her kommer med løsningen. :yesnod:

 

Med vennlig hilsen

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Har hatt lignende symptomer på min 300MAG MPI og på en 5,7liter forgassermotor. Problemet løste seg ved å bytte plugger. Alle pluggene så egentlig bra ut.

/per

Link to post
Share on other sites

He he.....

 

Jeg har åtte nye plugger liggende i båten..... Har bare ikke fått de lenger...

 

Kan det kanskje være så enkelt. Jeg har kun rettet mistanken mot bensinsiden. Fikk du også problemene etter litt tid med belastning Skipet 3?

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Ja problemet kom etter noen minutter når jeg hadde over 2500 omdreininger.

Jeg hadde som deg mistanke om bensintilførselen så første gangen ble det byttet ut filter, slanger og forgasseren ble renset.

Lykke til!

/per

Link to post
Share on other sites

Kan høres litt dumt ut - har du riktig olje på drevet? Feil viskositet kan gi fuskelignende symptomer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Kan være en dyse eller luftlekasje i forgasseren. Oppsto problemet plutselig? Blir det gradvis værre med tiden? Blir det gradvis værre med turtallet? Vvor mye fusk (anslag på tapte HK).

 

Har du forsøkt å kjøre motor i samme turtall men uten belastning for å se om problemet fortsatt er der? I tilfelle problemet er der uten belastning ville jeg holdt en knapp på tenningen, er vel en av de få komponentene i motoren som ikke "ser" belastningen.

Link to post
Share on other sites

Har også opplevd samme som Whistler dog på en påhengsmotor men prinsippet er vel det samme. Bensinslangen hadde delaminert seg slik at det innerste laget i slangen hadde løsnet og ble som en flaskehals i tilførselen. Gikk fint på lavere turtall men begynte å fuske etter et par minutter på full fart da den ikke fikk nok bensin pga. nesten tett slange.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger.

 

Skal skifte plugger og drivstoffslange i dag. Jeg har ikke forbruksmåler.

 

Larspo:

 

Oppsto problemet plutselig? Ja, men hadde et enkeltstående tilfelle i fjor høst.

 

Blir det gradvis værre med tiden? Ja, gradvis verre hvis jeg ikke slakker av på gassen. Litt i lavt turtall, og jeg kan dra på igjen for en kort periode…..

 

Blir det gradvis værre med turtallet? Ja.

 

Hvor mye fusk (anslag på tapte HK). Såpass mye at den til slutt ikke har lyst til å ligge i plan..

 

Har du forsøkt å kjøre motor i samme turtall men uten belastning for å se om problemet fortsatt er der? Ja, da går den rent.

 

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Da synes jeg det er å utelukke tenningen, har liten tro på det. Jeg mener at problemet må være mix av luft/bensin et sted. Enten i forgasser, falsk luft, bensinslanger med knekk eller tilsvarende. Kan nesten virke som om den får for mye bensin til tider i og med at motoren "surner" under stor belastning over tid. Kanskje flottøren er et problem?

 

Ellers kan du også ta av luftfilteret/flammedemperen og kikke ned i forgasseren under bruk. Du skal tydelig se tåken som dannes i alle kammere på max belastning. Kanskje du kan visuelt se noe forskjell her? (Eks en tett dyse eller no).

Link to post
Share on other sites

Tja. Da er plugger skiftet, og jeg skiftet også drivstoffslangen fra tanken. (tips ved pluggskift på disse motorene: Skaff en pluggnøkkel av det slanke slaget. Meget trangt mellom manifoil og pluggnøkkel.)

 

Ikke det perfekte testvær idag, men foreløpig rapport er motor uten antydning til fusk. Har jeg rusk på tanken fikk jeg garantert romstert det ganske godt omkring.....

 

Foreløpig ser det derfor ut som om tipset til Skipet 3 slo til. Tar en lengre tur når det regner og blåser mindre enn idag.

 

Ben Sin

 

Red. Glemte å takke. Takk!

Edited by Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny testtur med nedslående resultat :headbang:

 

Motor går helt rent som den skal i lang tid. Først etter bortimot 10 minutters gange i plan begynner motoren å fuske. Først litt, og så mer og mer.

 

Når jeg da tar båten ned, for å ta en ny akselrasjon skjer dette:

 

Båten planer ut og akselerer. Jeg passerer 3800 omdr. som er marsjfart, og øker til bortimot 5000. (som jeg forøvrig ikke greide i fjor. Ser ingen annen forklaring enn nybehandlet undervannskrog) Etter litt tid begynner fuskingen. Jeg slakker av på gassen, motoren går rent en kort stund. Av og til går den og "pulser" litt. Jeg slakker av mer, og båten går pent en kort stund til. Legger jeg båten ned igjen til normal marsjfart, 3600-800 omdr. går den "nesten" rent. Jeg kan øke og senke turtallet med gassen, men motoren fusker, helt til belastningen minker. Ved lave turtall og liten belastning går motoren som bare en bensin åtter kan. :yesnod:

 

Hva skjer mon tro?

 

Jeg begynner å utelukke bensin/forgasser feil. Hvorfor er det ikke da feil før motoren er skikkelig gjennomvarm. Hvorfor må jeg kjøre en god stund før første fusk? Hvorfor går den da helt rent på maks belastning under akselrasjon?

 

Plugger er skiftet. Har hatt samme symptomer hos andre. For meg er da coilen neste offer. Dårlig kontakt skaper varme, og jo varmere det blir jo dårligere kontakt blir det. Er ikke det korrekt? Fuskingen er værst på høyt turtall med belastning. Høyt turtall uten belastning er ikke noe problem.

 

Jeg "låner" en coil av en venn i morgen for å sjekke.

 

Er det noen som har andre teorier om dette?

 

Med vennlig hilsen

 

Ben Sin.

Link to post
Share on other sites

Coilen kan være synderen ja. Eller kondensator, om du har tenningsanlegg med stifter. Hvis ikke kan det jo være at du har plugger med for høy varmeverdi, slik at de begynner å gløde/feiltenne etter en stund med høy belastning. Evt. sot i forbrenningsrom, ved mye sot/koks kan denne også begynne å gløde og forårsake tenning i "hytt og pine". En rengjøring med vann i innsuget kan kanskje hjelpe?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ben Sin, hvordan ser de nye pluggen ut etter denne testuren. På en bensiner er ofte pluggen beste indikator på hva som er galt.

 

Bellegget på pluggen skal ha en svak brun farge.

Er den hvit får den for lite bensin er den svart får den for lite luft evt dårlig gnist.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

sjekket fordelerlokk og rotor mot striper/sprekker/belegg/støv??

for varme plugger kan fremkelle dette. tror motoren din har "anti knock" sikring - dvs at for varme plugger kan fremkalle banking og da reduseres effekten automatisk på motoren slik du beskriver.

kan også komme av for mager blanding.

hva slags plugger/varmeverdi bruker du?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Pluggene har fin lysebrun farge. Alle mann.

 

Fordelerlokk og rotor er sjekket. Ingen tegn til skade.

 

Coil fikk jeg ikke byttet idag. Ledningene passet ikke til min, og jeg hadde ikke med el-kofferten min. Prøver igjen i morgen. Det ble litt mer testkjøring, og jeg er fortsatt like dum.

 

Skjønner faktisk ingenting, og det som undrer meg veldig er hvorfor den går rent såpass lenge. Og den blir helt sikkert verre og verre jo lenger jeg kjører. Altså under varmgang.

 

Ny rapport kommer. Nå har ferien begynt, og vi får heller leke at vi har snekke..... Eneste er at jeg ikke slapper like godt av når motoren ikke er som den skal.

 

Ben Sin :cheers:

Link to post
Share on other sites

:flag::flag::flag:

 

Feilen funnet, og jeg kan igjen ri på bølgene med vind i håret!!

 

Det var (dessverre/heldigvis) ikke noe mer alvorlig enn at jeg ikke får bensin ut fra tanken. Testet i dag med slange rett i Jerry kanne, og da går den så det suser.

 

Takk for alle tips, og takk for linken Whistler. Den var jeg ikke klar over.

 

Uansett var det vel ikke dumt å bytte hverken bensinpumpe, slange, filter og plugger. Går løs på tanktømming imorgen, og antagelig sitter det en sil i røret ut fra tanken. Noen som vet? Tipper i så fall at den er tett. Dette hadde altså ikke noe med varme og gjøre, men TID.

 

Lykkelig hilsen fra ferieklar

 

Ben Sin :cheers:

Link to post
Share on other sites

Tok opp røret fra tanken idag, og i enden av dette sitter det en sil. Foran sila satt det en ball med navlelo, Jerrykannelakk, små metallspon, gress og diverse grums. Hmmm. Dette blir et nytt servicepunkt å følge med på. Har tenkt å brenne av litt mer bensin før jeg tapper tanken for rengjøring. Fort gjort å ta opp for rens hvis det tetter seg igjen.

 

Gøy med båt!

 

Ben Sin :cheers:

Link to post
Share on other sites

Fint det løste seg for deg Ben Sin. Nå må du bare nyte sommeren.

 

Hadde et tilsvarende problem på forrige båt. Byttet dieslefilter, sjekket slanger, byttet koblinger..............etter mye tid og surfing på nettet fant jeg ut at det var en sil i banjokoblingen inn på matepumpa.

Din beskrivelse av navnelo minner mye om det jeg fant der.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tok opp røret fra tanken idag, og i enden av dette sitter det en sil. Foran sila satt det en ball med navlelo, Jerrykannelakk, små metallspon, gress og diverse grums. Hmmm. Dette blir et nytt servicepunkt å følge med på. Har tenkt å brenne av litt mer bensin før jeg tapper tanken for rengjøring. Fort gjort å ta opp for rens hvis det tetter seg igjen.

 

Gøy med båt!

 

Ben Sin :cheers:

 

Flott at du fant ut av det :cheers: Var det enkelt å ta opp stigerøret? Bare å skru på det som stikker opp av tanken? Jeg fant ut hva som var galt med min i dag. Trodde jeg hadde vann i tanken, men i dag løsnet jeg dieselslangen og blåste hardt i den en 3-4 ganger og etterpå gikk båten som en kule. Jeg har akkurat vært og ordnet med et fat, slanger og pumpe for å tømme tanken i morgen. Har en Kærcher støvsuger som jeg skal bruke på tanken etterpå. Jeg skal bruke 2 siler når jeg tømmer tanken og det samme når jeg pumper det tilbake.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei Trophy.

 

Stigerøret er svært enkelt å løsne. Skrues rett av. Hos meg er toppen firkantet 19 mm. Røret mitt bestod av et plastrør med en liten metallsil nesten nederst i røret. Sikkert akkurat likt hos deg. Brukte rørtetting når jeg monterte det igjen.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...