Jump to content

Mercruiser 1.7D problemer med turteller


AndersH

Recommended Posts

Turtelleren på Mercruiseren har konsekvent begynt å vise for mye. I tillegg "flyter" den litt. Varierer litt frem og tilbake. Alt virket normalt, det makset på ca. 4300rpm, helt til en dag den begynte å vise over 5000rpm, og jeg hører turboen slår inn på rundt 3000rpm i stedet for 2000 som den har pleid. Alt annet er normalt og fungerer greit.

 

Noen som har tanker om hva det kan være? Noen som vet hvor instrumentene får rpm målingen fra så jeg kan begynne å feilsøke ett sted? Evt. hvilken type signal det er? Er det pulsvis pr omdreining, eller en spenning som øker?

 

Svært taknemlig for hjelp! :flag:

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at turboen har endret tidspunkt for når den slår inn? Turboen på denne motoren styres mekanisk av en waste gate ventil. Mulig den er slitt? Eller kanskje du mener at turtelleren nå viser feil.

 

Varierer turtallet på motoren med turtelleren - eller høres motoren ellers normal ut? Om turboen slår inn senere vil du jo merke dette veldig godt på at båten går i plan mye senere enn vanlig.

 

Jeg vet ikke hva som måler turtallet. Har hørt at enkelte har givere på dynamoen. Sjekk om reima er stram nok. Utover det er det en av tre ting

giverfeil

instrumentfeil

eller forbindelsesfeil mellom giver og instrument.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at turboen har endret tidspunkt for når den slår inn? Turboen på denne motoren styres mekanisk av en waste gate ventil. Mulig den er slitt? Eller kanskje du mener at turtelleren nå viser feil.

 

Nei nei. Turbo og alt er glimrende og fungerer presis som før! :smiley: Eneste forskjell er at turtelleren viser for høyt turtall. Båten går akkurat som før, og jeg har kontroll på turtall basert på erfaringer og GPS hastighet. Vet ca hvor turtallet ligger ved forskjellige GPS hastigheter.

 

Men jeg vil jo gjerne finne ut hva som feiler turtelleren da. Gir jeg gass så øker den raskt på og passerer 3000rpm lenge før motoren. Når båten stabiliserer seg på rundt marsjfart (ca. 3800rpm) står turtelleren og vaier rundt 5000rpm. Den står sjelden i ro. Stårt gjerne og varierer litt. Noen hundre opp og ned, men aldri ned mot det korrekte.

 

Om reima skulle være slakk måtte den vel vise for lite? Ladingen virker også å være ok. Ligger godt oppynder 14v. Men jeg skal sjekke den for sikkerhets skyld.

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Du kan jo sjekke alle koblingene bakpå turtelleren. Ta de av og puss rent og sett inn med vaselin eller lignende. Kanskje noe har hoppet/ristet av? Det hadde jeg i går på bryteren til instrumentlys. Ga mange rare lyder i "buzzeren".

Det er vel også en del innstillinger bakpå der. Dobbelsjekk disse mot installasjonsmanualen eller brukermanualen din. Men jeg har mest tro på at det er en dårlig kontakt. Er jo enkelt og billig å sjekke dette først iallfall.

Link to post
Share on other sites

Sjekk instillingen bakpå turtelleren. Det er på min en liten skrue som skal settes korrekt i forhold til antall sylindre etc. Jeg trodde jeg hadde instillt denne riktig, men fikk bare merkelig oppførsel på nåla i turtelleren. Det jeg som løste problemet var å skru forsiktig på denne skruen mens motoren gikk på tomgang inntil korrekt turtall ble vist.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...