Jump to content

Fleksible vanntanker, erfaringer?


Kjelli

Recommended Posts

Lurer på å montere fleksibel vanntank i båten, har noen erfaringer med det?

:headbang:

 

Men du tenkte kanskje på et mer utfyllende svar?  :confused:

 

Jeg kjøpte først en ferdig en. Men når den var på plass, var den allikevel litt for stort, påfyllingsstuss på feil sted, at også en fleksibel tank treng utlufting hadde jeg glemmt, og båten ble dårlig balansert.

 

Resultatet ble at jeg kjøpte en etter mål hos Duksveis AS på Lunner. (De har også en hjemmeside, men har ikke linken for hånda).

 

Nu går det alt så meget bedre.

 

Og hvorfor tok jeg fleksibel tank og ikke fast?

 

Fordi jeg har en seilbåt med vannballast uten tung kjøl og med nok oppdrift å holde den flytende også med hull i skroget - påstås det. Dersom jeg hadde fast tank og den hadde vært tom i det øyeblikket båten gikk full av vann så hadde jeg et pent oppdriftselement nederst i båten hvor jeg absolut ikke trenger det. Båten ville antagelig kullseile omgående.

 

Største ulempe med fleksibel tank: nærmest umulig å lage en måler.

Link to post
Share on other sites

Hadde fleksibel tank i forrige båten. Nå har det sikkert vært utvikling innen det området på de siste 15 årene. Fordelen med tanken var at den kunne dyttes ned under dørken i forpiggen. Dessuten så frøs den ikke i stykker. Ulempene var at når den ble fylt full, så ble belastningen på tilkoplingene for stor slik at de lakk. Sikkert fikset nå. Vannet smakte ikke himmelsk, sikkert også fikset nå. Vanskelig å holde ren innvendig, brukte noen dyre tabletter for å holde algevekst i sjakk. Litt vann tilsatt noen ss eddik om vinteren helt utmerket. Det var i grunnen noe skitt å aldri bli kvitt algeveksten. Bruker ikke slike tanker på den nye båten, sveiser i syrefast. Hadde jeg hatt problemer, ville jeg nok vurdert alternativet.

Link to post
Share on other sites

Dere skriver jo egentlig om 'inn-lufting'.

 

Når min tank ble fyllt så ble det en god del luft med inn i tanken og den kom seg ikke ut igjen siden fylleslangen ikke hadde fall hele veien. Derfor ble den ikke så full som jeg kunne ønske meg. Godt mulig at det går bedre med andre opplegg.

Link to post
Share on other sites

Skiftet ut til slike "Vannsekker" da mine gamle ferskvannstanker sto malplassert bak på badeplattformen.

La en sekk på hver side i benkene i akterkabin, brkte en enkel T kobling for å koble desse sammen, både på fylling og sugestuss som går til pumpe.

Presset ut all luft før tilkobling, og tankene suger seg helt flate når de er tomme, bare jeg passet på og legge de med sugestussen som høyeste punkt.

Etter en sesong var der noe "plastsmak" av vannet.

Tok ut tankene, lot de ligge noen timer med vannslangen for utvasking.

Tillsatt 2,5 dl med sterkeste eddik som var på rimi i hver enkelt tank.

Lot de ligge over natten med noe vann, og sirkulerte med rent vann i noen timer.

Vannet ble mye bedre.

Synes desse tankene var en enkel og billig løsning for meg.

Er sålang  fornøyd med opplegget.

 

 

Celina

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Og begrunnelsen din var?

 

Burde vel nevnt det ja :yesnod: Hadde ikke en god plass til den, den låg under dørken, og var redd den skulle få hull når den bevegte seg hele tiden. Så jeg er ikke stor motstander av den, men den passet ikke inn for meg, for mye bevegelse i den.

 

Det var i Baylineren, nå har jeg 2 x Al tanker.

Redigert av Kjelli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har 150 liter vannpose, og har for sikkerhets skyld kledd den under og rundt med billig liggeunderlag av den skumaktige typen. Dette har funket flott i tre somre nå. Det beste er at det er så lettvindt å ta ut tanken/ posen for rengjøring. Gjør dette imellom, og har rent godt vann, uten konservering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...