M/S Bastard Startet 16.Juli.2007 Del på Facebook Startet 16.Juli.2007 Lurer på dette, fordi jeg kunne tenkt meg og benytte de gamle doseringspumpene. Spørsmålet går på om jeg må vaske pumpene/beholderne eller om jeg bare kan etterfylle Aeropoxy på de gamle Epoxy beholderene? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 16.Juli.2007 Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Aeropoksy er det jeg har brukt og mener de har samme blandingsforhold som West. Blandingsforholdet er vel det eneste du trenger å bry deg med å sjekke Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Grisli Svart 16.Juli.2007 Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Det er litt forskjellige blandingsforhold mellom produsentene, så jeg tviler. Du bør i tilfelle ringe trebåten og sjekke før du gjør noe... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Juli.2007 Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Visst er det epoxy, men blandingsforholdet er nokså ulik mellom ulike epoxy-varianter og pumpene er vel laget at de passer eksakt til West-epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 (redigert) Så da gjør det ikke noe om det er igjen litt epoxy eller herder i de gamle flaskene? Skal blande litt nå, også er det noe dritt hvis dette ikke går bra Der kom det noen flere svar ja, doseringen i pumpene her som det går på da. Bare og kaste de da, for da må jeg til med vekt eller DL mål. Forholdet mener jeg er 1:2, tror det sto det på herderkanna PS. Kan ikke bruke de samme pumpene nei. Snakket med Trebåten nå, så da får jeg måle opp litt i stedet Redigert 16.Juli.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 16.Juli.2007 Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Aeroepoxy fra Trebåten blandes i forholdet 1:2, mens West og også SP epoxy blandes 1:5. Dessuten har SP noen epoxy varianter som blandes 1:3. Og om du ønsker å bruke pumpene på en annen epoxyvariant en før så bør du vaske dem. Trolig vil du få herding om du bytter og bruker herder fra en fabrikant og base fra en annen. Men med mindre du vet molekyloppbygningen så har du ingen mulighet for å vite blandeforholdet dersom du prøver å mikse base og herder fra ulike fabrikanter. Så det blir slik som du har fått opplyst fra Trebåten, ikke bruk andre pumper, og sørg for å bruke helt riktig blandeforhold. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Ble ikke noe liming alikvel, tok ikke sjansen fordi jeg er redd for at det sprekker i skjøten. Jeg lasker i stedet. Men takker for opplysningene uansett. Skal bestille beholdere og pumper fra Trebaten senere. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Har gitt opp pumper ! Bruker West epoxy og har pumper i kannene, men stoler ikke på dem lenger. Opplever at pumpa på harpiksen suger luft. Og da blir blandingsforholdet lett ute av kontroll. Mitt råd er å bruke pumpene kun til å pumpe, ikke til å måle. Jeg har skaffet meg en gammel postvekt fra en frankeringsmaskin. Disse vektene står default til å vise porto, men ved å trykke på en knapp viser den gram. Og nøyaktigheten er uovertruffen. +/- 0,5gr opp til 2kg. Det holder for meg. Bruker 2L isbokser som blandekar. Setter en tom boks på vekta før jeg skrur den på. Den nullstiller seg da med blandekaret på. Så er det bare å måle(pumpe) opp f.eks 100gr harpiks og 20gr herder. Vet at blandingene mine blir 100% hver gang. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ok67 Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 (redigert) Bruker samme metode selv, men med SP sin epoxy så har ikke epoxyen og basen samme egenvekt, så basert på vekt blir ikke blandeforholdet 1 til 5 men 0.9 til 5 Redigert 17.Juli.2007 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Forettninger som selger utstyr til billakkering har noen kjekke blandekar med skala. Disse kan fåes i forskjellige blandingsforhold, eller om det er flere blandingsforhold på boksen det husker jeg ikke. De fåes også i forskjellig størrelser. Nøyaktig hver gang, kan brukes flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.