koh Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 Noen som har prøvet denne ? Trenger en skjelden gang denslags - men ikke nok til å kjøpe ei skikkelig tang. Kabelskopresse Klemmer sammen kabelsko ved hjelp av et kraftig hammerslag. For uisolerte loddefrie kabelsko 8–70 mm2. Art nr Pris Antall 19-1257 109,00 kr koh Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 Hvilken butikk?? Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 Biltema Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
skrotrot Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 Den har jeg,å den fungrer helt greit. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 Klemmer sammen kabelsko ved hjelp av et kraftig hammerslag. Har du en kalibrert hammer også Ellers blir det lotteri fordi man vet aldri om man har presset for mye eller for lite, og så blir den pressingen enten ikke gastett eller man skader kabelen. Hvis man hanterer slike diameter da har man en grunn for det: kraftig strøm nemelig. Hanterer man med kraftig strøm da skulle jobben være 100%, men ikke mindre. Og det er grunnen av at skikkelige presstanger koster skikkelig penge, fordi man får en skikkelig god resultat. Lykke til. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 Støtter opp under Jörg på dette punktet, men isteden for å sette kabelskoen i "skrustikka" og klemme på den måten, så er den andre langt bedre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 men isteden for å sette kabelskoen i "skrustikka" og klemme på den måten, så er den andre langt bedre. Mer likemessig, synes jeg, men om det er automatisk bedre? Da er det kanskje bedre hvis man bruker dette verktøyet i forbindelsen med skrustikka, hvis hverktøyet takler dette. Må vel prøves. Ellers er jo mange organisert i klubber. Kanskje at det lønner seg hvis flere kjøper en skikkelig presstang tilsammen med andre. Slik holder lenge og koster bare noen få kroner per pers i så fall. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 Har du en kalibrert hammer også Ellers blir det lotteri fordi man vet aldri om man har presset for mye eller for lite, og så blir den pressingen enten ikke gastett eller man skader kabelen. Hvis man hanterer slike diameter da har man en grunn for det: kraftig strøm nemelig. Hanterer man med kraftig strøm da skulle jobben være 100%, men ikke mindre. Og det er grunnen av at skikkelige presstanger koster skikkelig penge, fordi man får en skikkelig god resultat. Jørg Enig!! Men: Hvis du har overdimmensjonerte kabler og koblinger i forhold til den strømmen som skal gå, kan slikt utstyr sikkert brukes; Men 100% like bra som med skikkelig presstang blir det ikke! Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 Denne tidligere tråden tok for seg krymping av kablesko ganske inngående: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25941 Og lodding ble tatt hånd om i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25932 Quote mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond C Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 Vil denne litt dyrere fra Biltema være grei? Oppunder 500,- så litt dyr for en krymping eller to, men man kan jo ha et langt liv og mye krymping, så kanskje prisen er grei. Den er vel ikke kalibrert på noen måte - så blir det fortsatt lett å presse for mye eller for lite? Vet ikke hvordan en mer profesjonell utgave fungerer. Presstang fra Biltema (link) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 forstår jeg det riktig at man ikke kan kjøpe fra biltema på postordre?? Skulle gjerne hatt den kabelskopressa, men det ser ut til at du ikke kan bestille den på internett. Er det noen som har bestilt noe fra biltema på postoppkrav her? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Lodding er det eneste jeg stoler på når det gjelder større kabler ( 4mm2 og opp) Bruker blåselampe til å smelte tinnet i skoen. Kan med fordel kombineres med ei skikkelig krympetang. Quote . . bmhe Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Dette var interresant , bmhe. Men nå skal jeg ha sko på 70, 25 og 16mm2 kabler. Går det ann å lodde på 70mm2 kabler? Eller er det best for kabler rundt 10-16 mm2? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Til store kabelsko bruker jeg et beist av en kabelskotang... Quote Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Her er også en måte å gjøre det på. Gode tips ihvertfall http://skyllermarks.se/infohafte2005.pdf Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Jeg tenkte tidligere å måle og kutte de kablene jeg trenger får å levere det til et verksted, men ser det kan være steikanes greit med et beist av ei tang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Skal du dra så mye strøm at du trenger 70mm2 kabel ville jeg definitivt tatt greiene til en med profft utstyr. Jeg har elektroutdannelse og svart belte i selvmekk men ville ikke rota med denslags sjøl. Denslags er det verd å spandere noen kroner på å få gjort riktig. Quote . . bmhe Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Ellers så finnes jo skruforbindelser også. http://www.elpress.se/index.asp?l=1&p=91&group=81 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 (edited) Vil denne litt dyrere fra Biltema være grei? Oppunder 500,- Da jeg skulle rydde opp i el systemet på min båt i fjord for å sette inn diverse ting fra Jorg Becker, kjøpte jeg en slik press klemmer fra Biltema. Den fungerte kjempebra, hadde en maritim elektriker i båten etterpå for å kontrollere galskapen og alt var 100 % Kabelsko banker... Kjøpte denne først da den var billig, men forstod raskt at skulle jeg bli ferdig trengte jeg noe enklere Edited November 25, 2007 by Ingar (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Kabelskopressen fr Biltema funker fint, men må ha solig underlag når du bruker hammeren. Tanga er nok bedre å bruke viss jobben må gjøres i motorrommet. Lodding på så store kabler blir frarådd av "elektrikeren min", fordi hard strømbelastning / varme kan få loddetinnet til å løsne. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Posted November 19, 2007 Share Posted November 19, 2007 Bilextra har noe lignende som den tangen som biltema har... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted November 21, 2007 Share Posted November 21, 2007 Vil denne litt dyrere fra Biltema være grei? Oppunder 500,- Jeg har brukt tilsvarende presstang mange ganger. Den er i korthet konstruert slik at pressområdet og pressdybden er tilpasset dimensjonen på kabelskoen som anvendes. Dermed vil en fullstendig sammenpressing av armene gi korrekt tilpasning av kabelsko omkring kabel. Det eneste problemet jeg har opplevd er dersom man ikke plasserer selve presspiggen korrekt. Da vil den kunne skade selve tanga. Dette er et viktig redskap for de som ønsker å utføre gode utbedringer av det elektriske anlegget ombord. Jeg skal se om jeg finner noen bilder av det ferdige produktet hvor krympestrøme er anverndt på selve kabelskoen etter sammenpressing. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kritrov Posted November 21, 2007 Share Posted November 21, 2007 Har alltid hatt en helt enkel kabelskotang for de små kabelskoene, på de større så har jeg pleid å bruke en rørtang, evntuellt en vannpumpetang. Denne som det er vist og som koster rundt 500,- på BT er det for de store eller de små kabelskoene og er det noen som anbefaler denne? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted November 21, 2007 Share Posted November 21, 2007 Kabelskotanga som bl.a. selges hos Biltema er beregnet for uisolerte loddefrie kabelsko 10–95 mm². Den har 5 kjefter for forskjellige størrelser og disse må du justere i en revolverfatning. Den totale lengdee er 68 cm. Jeg anser at dette er et godt kjøpr. På dette området mener jeg at handel hos Biltema kan forsvares. Andre synspunkter? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted November 21, 2007 Share Posted November 21, 2007 Prøver her på et noe dårlig bilde som viser krypestrømpe over kabelsko og ledning. Bør vel senere vise en bildeserie fra avmantring, påsetting av kabelsko, sammenpressing og anvendelse av krympestrømpe. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts