Jump to content

Kabelskobanker fra Biltema

koh

Recommended Posts

Noen som har prøvet denne ?

Trenger en skjelden gang denslags - men ikke nok til å kjøpe ei skikkelig tang. :smash:

Kabelskopresse

Klemmer sammen kabelsko ved hjelp av et kraftig hammerslag. For uisolerte loddefrie kabelsko 8–70 mm2.

Art nr Pris Antall

19-1257 109,00 kr

koh

Klemmer sammen kabelsko ved hjelp av et kraftig hammerslag.

Har du en kalibrert hammer også :confused:

Ellers blir det lotteri fordi man vet aldri om man har presset for mye eller for lite,

og så blir den pressingen enten ikke gastett eller man skader kabelen.

Hvis man hanterer slike diameter da har man en grunn for det: kraftig strøm nemelig.

Hanterer man med kraftig strøm da skulle jobben være 100%, men ikke mindre.

Og det er grunnen av at skikkelige presstanger koster skikkelig penge,

fordi man får en skikkelig god resultat.

Lykke til.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

men isteden for å sette kabelskoen i "skrustikka" og klemme på den måten, så er den andre langt bedre.

Mer likemessig, synes jeg, men om det er automatisk bedre?

Da er det kanskje bedre hvis man bruker dette verktøyet i forbindelsen med skrustikka,

hvis hverktøyet takler dette.

Må vel prøves.

Ellers er jo mange organisert i klubber.

Kanskje at det lønner seg hvis flere kjøper en skikkelig presstang tilsammen med andre.

Slik holder lenge og koster bare noen få kroner per pers i så fall.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Har du en kalibrert hammer også :confused:

Ellers blir det lotteri fordi man vet aldri om man har presset for mye eller for lite,

og så blir den pressingen enten ikke gastett eller man skader kabelen.

Hvis man hanterer slike diameter da har man en grunn for det: kraftig strøm nemelig.

Hanterer man med kraftig strøm da skulle jobben være 100%, men ikke mindre.

Og det er grunnen av at skikkelige presstanger koster skikkelig penge,

fordi man får en skikkelig god resultat. Jørg

Enig!! :yesnod:

Men: Hvis du har overdimmensjonerte kabler og koblinger i forhold til den strømmen som skal gå, kan slikt utstyr sikkert brukes; Men 100% like bra som med skikkelig presstang blir det ikke!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Vil denne litt dyrere fra Biltema være grei? Oppunder 500,- så litt dyr for en krymping eller to, men man kan jo ha et langt liv og mye krymping, så kanskje prisen er grei. :smiley:

Den er vel ikke kalibrert på noen måte - så blir det fortsatt lett å presse for mye eller for lite? Vet ikke hvordan en mer profesjonell utgave fungerer.

12-676_l.jpg

Presstang fra Biltema (link)

• 4 months later...

forstår jeg det riktig at man ikke kan kjøpe fra biltema på postordre??

Skulle gjerne hatt den kabelskopressa, men det ser ut til at du ikke kan bestille den på internett. Er det noen som har bestilt noe fra biltema på postoppkrav her?

Lodding er det eneste jeg stoler på når det gjelder større kabler ( 4mm2 og opp)

Bruker blåselampe til å smelte tinnet i skoen.

Kan med fordel kombineres med ei skikkelig krympetang.

.

.

bmhe

Skal du dra så mye strøm at du trenger 70mm2 kabel ville jeg definitivt tatt greiene til en med profft utstyr. Jeg har elektroutdannelse og svart belte i selvmekk men ville ikke rota med denslags sjøl.

Denslags er det verd å spandere noen kroner på å få gjort riktig.

.

.

bmhe

Vil denne litt dyrere fra Biltema være grei? Oppunder 500,-

Da jeg skulle rydde opp i el systemet på min båt i fjord for å sette inn diverse ting fra Jorg Becker, kjøpte jeg en slik press klemmer fra Biltema. Den fungerte kjempebra, hadde en maritim

elektriker i båten etterpå for å kontrollere galskapen og alt var 100 % :cheers:

Kabelsko banker... Kjøpte denne først da den var billig, men forstod raskt at skulle jeg bli ferdig trengte jeg noe enklere :smiley:

Edited by Ingar (see edit history)

Kabelskopressen fr Biltema funker fint, men må ha solig underlag når du bruker hammeren. Tanga er nok bedre å bruke viss jobben må gjøres i motorrommet. Lodding på så store kabler blir frarådd av "elektrikeren min", fordi hard strømbelastning / varme kan få loddetinnet til å løsne.

Vil denne litt dyrere fra Biltema være grei? Oppunder 500,-

Jeg har brukt tilsvarende presstang mange ganger. Den er i korthet konstruert slik at pressområdet og pressdybden er tilpasset dimensjonen på kabelskoen som anvendes. Dermed vil en fullstendig sammenpressing av armene gi korrekt tilpasning av kabelsko omkring kabel. Det eneste problemet jeg har opplevd er dersom man ikke plasserer selve presspiggen korrekt. Da vil den kunne skade selve tanga. Dette er et viktig redskap for de som ønsker å utføre gode utbedringer av det elektriske anlegget ombord. Jeg skal se om jeg finner noen bilder av det ferdige produktet hvor krympestrøme er anverndt på selve kabelskoen etter sammenpressing.

Har alltid hatt en helt enkel kabelskotang for de små kabelskoene, på de større så har jeg pleid å bruke en rørtang, evntuellt en vannpumpetang. Denne som det er vist og som koster rundt 500,- på BT er det for de store eller de små kabelskoene og er det noen som anbefaler denne?

Kabelskotanga som bl.a. selges hos Biltema er beregnet for uisolerte loddefrie kabelsko 10–95 mm². Den har 5 kjefter for forskjellige størrelser og disse må du justere i en revolverfatning. Den totale lengdee er 68 cm. Jeg anser at dette er et godt kjøpr. På dette området mener jeg at handel hos Biltema kan forsvares. Andre synspunkter?

Prøver her på et noe dårlig bilde som viser krypestrømpe over kabelsko og ledning.

Bør vel senere vise en bildeserie fra avmantring, påsetting av kabelsko, sammenpressing og anvendelse av krympestrømpe.

batteri.jpg