roaldbj Startet 16.Juli.2007 Del på Facebook Startet 16.Juli.2007 Var litt uheldig i dag og sølte diesel på teakdekk. Hvordan fjernes det: med grønnsåpe og skurekost, med zalo og skurekost, eller kanskje bare med rikelig vann - eller andre remedier? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 16.Juli.2007 Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Hei Roald. Var utsatt for noe liknende og fikk disse oppskriftene her Fungerte dog ikke på hydrulisk olje, jeg var muligens for treg. Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
roaldbj Svart 16.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Takk for trådhenvisingen. Jeg er litt "motstander" av å behandle teakdekk med stoffer. Kanskje jeg er så heldig at vanlig såpevask og mye vann fjerner det "glanspreget" som dieselen har tilført teaken. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 16.Juli.2007 Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 (redigert) Det er smart å vanne dekket litt rundt stussen før påfylling av diesel. Er man uheldig og søler litt, er min erfaring at rennende vann så kjapt som mulig tar det meste. Resten tar sola. Det vil si; i normale somre. Redigert 16.Juli.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 16.Juli.2007 Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Jeg bruker å spraye på salmiakk på teak når jeg skal fjerne olje. Fjerner alt som er påført for meg og vil tippe dette fungerer på diesel også. Blander en halv liter salmiakk med 2-3 liter vann og bruker det på en kjemikale-sprøyte. Lar det virke 5-10 min før jeg spyler av med litt trykk (ikke mye, men en svak høyttrykkspyler). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2007 Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Tiden fikser det mest. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Tiden fikser det mest. Ser at noen få dager, litt grønnsåpe og rikelig med ferskvann, allerede har fjernet det meste av den gylne glansen som diesel tilfører teaken. Hulda har rede på det meste. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 (redigert) Det er også min erfaring, at tiden fjerne det. Verre er det (kan tydeligvis aldri bli forsiktig nok....) da jeg glemte igjen en liten sag på badeplattformen, i regnvær. Oppdaget det, og la den raskt innenfor porten. Da fikk jeg stygge rustflekker begge steder. Fikk det ikke av med Zalo, så her får vel bare tiden virke her også. PS: Har ikke prøv rustfjerner ennå... Redigert 18.Juli.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.