ezach Startet 16.Juli.2007 Del på Facebook Startet 16.Juli.2007 Årsmodellen er anslagsvis. Symptom: Etter et par minutter på ca. 80 prosent av full kraft, begynner motoren å miste turtall, den dør hen. Etter omstart fungerer den jevnt og fint på opp til omtrent halv fart. Motoren har vært trofast i flere sesonger inntil den ble fraktet 100 mil nordover, hengende sikret i oppheist posisjon på båt. Testet den i ca. 1 time med varierende fart etter sjøsetting. To dager etter begynte den å fuske. Det var stor skuffelse over å måtte avbryte dagsturen fra Offersøya sør for Sandnessjøen og inn Vefsnfjorden til Mosjøen. (Ny plotter om bord og alt...) Plugger er nye, og bensinfilter er renset. Kjølingsstrålen er normal. Kan det være bensinpumpen? Forgasserne? Ingen av disse har hatt spesielt med vedlikehold de siste fire år - annet enn å justering av blandingsnål og tomgangsskrue. Setter pris på hastetiltak, siden ferietiden her i nord er av begrenset varighet. Dvs at jeg håper å kunne utsette skifte av pakninger på pumpe og/eller forgassere, etter som tidsforbruket med bestilling av deler og montering vil sette en stopper for flere skjærgårdsopplevelser på Helgeland denne sommeren. Ezach Sitér dette innlegget Link to post
HelgeS Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Hei for å se om det er bensinpumpa kjør til den mister turtall ta da pumpa på tanken og pump vist den øker turtall er det bensinpumpa . Sitér dette innlegget Link to post
Pappa Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Hei, Låter som typisk trøbbel med bensintilførsel, "i en eller annen form"... Det enkleste er å starte med lufteskruen på tanken..(!) (Beklager dersom det ble for elementært, men jeg har fra tid til annen oversett slike ting selv..) Dersom det ikke er feilen, fortsetter du med slangeføring, sil på motor, (kontrollglass, sjekket det ?), eventuellt sil i bunnen av tanken. Apropo tank, den bør vel egentlig tømmes for avsetninger, gammel bensin og grums en gang i blandt.. Dersom det fortsatt er problemer, kan det være en skade på bensinpumpa. Forsøk å kjøre på full fart, samtidig som du pumper med "trykkblæra" på bensinslangen .(Den du bruker for å pumpe frem bensin etter fylling/tankskift). Dersom dette løser problemet, er det sannsynligvis bensinpumpa som er defekt, men du kan forsøke å rense forgasseren(e), før du avskriver pumpa. Blås alle dyser rene med trykkluft, eller blås forsiktig "motstøms " med munnen(det smaker for jævlig, bare så det er sagt, og er garantert ikke sundt...) Dersom det fortstt ikke er full effekt på motoren over lengre tid, må du lete andre steder, eller riste sparegrisen med tanke på om den tåler at du ringer et verksted.... Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Takker for innspill (på de pussigste tider av døgnet...) Skal gå løs på tiltakene så systematisk som mulig, med håp om å kunne gjenoppta "ekspedisjonene" i den helgelandske skjærgård, for tiden en av landets få solfylte sådane. Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Om du ikke finner noe galt meg bensintilførselen eller lufting på tanken, så sjekk gnistene på pluggene umiddelbart som den dør hen! Jeg syntes det høres ut som om du her et termisk brudd i en eller fler av coilene eller defekt ledning eller annen del av tenningssystemet. Jeg kjenner ikke til tenningssystemet på denne motoren, men dette er et typisk symptom på at gnisten blir borte eller for svak ettersom motoren og tenningssystemet blir varme og varmeutvidelsen i viklingene i coiler og tennspole, gjør at et brudd som er der hele tiden men som glir fra hverandre under varmeutvidelsen. Om du forstår! Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Tørket av og blåste rent silen/filteret i bensintanken. Ser ut til å ha gjort susen. Testkjørte i en drøy halvtime i varierende hastigheter, og ingen tegn til fusk. Mistenker at det er urenheter i den gamle ståltanken og at den med fordel kan byttes ut. Motoren har vært 100 pst pålitelig i de årene jeg har hatt den, så jeg mistenkte/håpet at problemet lå "før" motoren, siden jeg ikke har brukt denne tanken på denne motoren tidligere. Takk for innspill. Nå ser det ut til at videre skjærgårdsutflukter på Helgelandskysten kan fortsette. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.