Birchwood 320 Posted July 17, 2007 Share Posted July 17, 2007 (edited) Hadde meg Bergens tur i Helgen som var. Turen opp gjekk heilt fint. Lå og koste meg på brygga tross været som var. Ville starte opp på Søndagen for å lade det ene batteriet mitt. Motor begynte å fuske. Harket og hostet.. Også på turtall. Fant eg ut at diesel slangen inn på sugepumpa var sprukket. POkker .. Den sitter nesten under manifolden. Fekk no fikset dette. Dårlig vær gjorde at eg valgte å reise heim Mandag istedenfor Søndag. På veg sørover merket eg at diesel varmeren virket dårlig.. Fekk stoppa og sjekket. Joda.. Diesel pumpa var gått lekk... Begynte å bli noe forbanna på alt som ville gå gale.. La i plan og når eg passerte Austevold Kom der en anna båt opp på siden av meg. Eg lå da å marsjet i ca 25 knop. Eg tenkte ja ja det er vel kanskje greit å holde følge med han der om noko sku skje. Økte litt på hastigheten for å holde tritt med ham. Men følte eg måtte høgere og høgere opp på turtall for å holde følge. Pokker tenkte eg. Hvorfor gir han meir og meir på da.. Heilt sør i Langenuen skulle han videre sørover og eg tok av mellom Huglo og Tysnes på veg heum til Sunde. Sakket av til 2500 rpm og synes båten virka rar. Vel fremme på sunde slakket eg av farten og wow så tung den var på rompa da.. La til kai og åpna motorluka.. Joda. Ikke rart den var tung nei. Vannspruten stod fra reimhjul og vanninntaket på aftercooleren. Rart at ikke motor fekk for lite kjøling egentlig ca 35 cm med vann nede i der og da hadde eg kjørt lense pumpa noen ganger på turen. Det er noe eg gjør for å sjekke til tider men eg så ikke noe vann komme ut. Heldigvis gjekk da bra.. Trenger nytt vanninntak på aftercooleren. Det er vel aftercooler til en The Beast eller Peninsular eg har.. Blir sikkert ikke lett å få tak i. Edited July 17, 2007 by Wellcraft (see edit history) Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted July 17, 2007 Share Posted July 17, 2007 To diesel lekkasjer og et alvorlig tilfelle av vanninntregning i båten på samme tur Wellcraft!!, har de lekt mekaniker på egenhand nå igjen :nono: Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Ficher Posted July 17, 2007 Share Posted July 17, 2007 Huff... ikke noe kjekk opplevelse ( opplevde det samme i vinter) Etter dette kjøpe jeg denne lekkasjevakten ... http://www.icas.no/no/produkt.cfm?kat_id=5...p;action=detalj Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted July 19, 2007 Author Share Posted July 19, 2007 Måtte bare bestille meg ny Aftercooler i en fei mens der fortsatt var på lager. Så får eg ta og se på den gamle aftercooleren etterpå. Det er jo ferie. Selv om eg ble 12600 fattigere.. kremt.. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 hva gjør denne aftercooleren egentlig? har aldri hørt om noe sånn - har bare hørt om intercooler Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 (edited) Det er "same same" but different name. Brukes av enkelte litt omhverandre, men det rett navnet er nok intercooler Edited July 19, 2007 by Sydvesten (see edit history) Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 OK - så saltvannet ledes inn her som på en vanlig varmeveksler - bare at det er innsugsluften som kjøles etter at turboen har trykket på den i stedet for ferskvann som i en varmeveksler? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Jeg trodde at intercooler kjølte ned før turbo, mens aftercooler kjøler luften etter turboen har laget sitt trykk? Hmm Joda310 Fra Bovallstrand, Sverige :-) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Å kjøle noe ned FØR turboen kan jo bare ha noe målbart effekt dersom kjølemediets temperatur (vann) er nevneverdig kaldere enn luftens som den skal kjøle. Det tviler jeg på at slike situasjoner finnes i det reale livet. Der hvor luften suges inn i en båtmotor har den nok en temperatur som er ganske lik vannets temperatur. Aftercooler høres jo nesten ut som afterburner og det må da være knalltøft Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Tror aftercooler er at det kommer isbiter ut av eksosen - fint for de som liker nor å kjøle drinken på Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Den aktuelle motorkomponent heter ladeluftkjøler på norsk. Et særdeles enkelt og meget godt deskriptivt navn. HVorfor ikke bruke dette, i stedet for å substituere over mot framandspråk?? Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 hva gjør denne aftercooleren egentlig? har aldri hørt om noe sånn - har bare hørt om intercoolerEr egentlig litt overrasket over at du som er sånn fan av de "grønne" ikke har fått med deg at VP temmelig konsekvent har brukt benevnelsen "aftercooler" . Mener A-en i typebetegnelsen på 30- og 40-serien viser at det er "aftercooler" på motoren. (Og nei, jeg er ikke anti grønnmotor. Har hatt 3 stk, og vært fornøyd med 2 av de . Den første var en MD21 .. ). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 (edited) Jeg har jo hatt både Mercruiser og VP og er har likt alle 3 motorene. Alle har også hatt intercooler Kjært barn har mange navn. Det viktigste er vel at luften blir avkjølt etter den kommer ut av turboen og før den går inn i sylinderne slik at det blir plass til mer "eksplosiv gass" slik at motoren da får større effekt. Har aldri hørt at A'en i noen VP motorer betyr Aftercooler. I så fall skulle motoren min hete D4 260 KATDCR - Kompressor Aftercooler Turbo Diesel Common Rail Så i en KAD motor - vet da at K står for kompressor - men hva står A og D for - og hvorfor ingen T for turbo? Edited July 19, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 I 30/31/40/41 serien heter det TurboAftercoolerMarneDiesel og AQuamaticAftercoolerDiesel. Er motorene uten turbo eller aftercooler fjernes hhv. T og A. AQAD (hekkaggregat) mener jeg ikke ble levert uten turbo så da blir det med eller uten aftercooler i betegnelsen. De andre motorseriene vet jeg ikke stort om... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 SveinHa kom meg i forkjøpet med et adskillig mer utfyllende svar enn jeg hadde klart å komme opp med.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted July 19, 2007 Author Share Posted July 19, 2007 I delenummer lista mi står det aftercooler. Leter eg etter intercooler så finner eg jo ingenting.. Dermed heter det aftercooler.. hmm.. men ladeluftkjøler er jo et greit navn på norsk som dei fleste burde skjønne da.. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Har aldri hørt at A'en i noen VP motorer betyr Aftercooler. I så fall skulle motoren min hete D4 260 KATDCR - Kompressor Aftercooler Turbo Diesel Common Rail Så i en KAD motor - vet da at K står for kompressor - men hva står A og D for - og hvorfor ingen T for turbo? Har KAD-maskinene både Kompressor og Turbo? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Jepp, kompressoren trør til i de lavere turtallsområdene mens turboen får begynne å gjøre sin jobb i øvre turtallsområde og da kobles kompressoren fri. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Ja det har de. Kompressor, turbo og afterinterladeluftscoolerkjøler Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Det er da vel en dritt hva vi kaller ting så lenge vi forstår hverandre vel ? Jeg skjønte da hva folk sa dengang de skreik opp om huggmark borti skauen her. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Brukes av enkelte litt omhverandre, men det rett navnet er nok intercooler På amerikanske nettsteder ser jeg at folk konsekvent bruker betegnelsen Aftercooler eller AC. Resten av den engelsktalende verden synes å foretrekke Intercooler. Og Slagskipet, forvirringen her er vel nettopp et resultatet av slik manglende presisjon i nomenklaturen? Her brukes forskjellige betegnelser, og resultatet er at folk ikke forstår hva det siktes til. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Mettemamz Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Her vart det mykje nytt å lære om ein aftercooler ja ,kjekt for oss damer å få lære allle termene så me veit ka det e snakk om ein anna gang ... uansett e det best den virker , elles går det gæli , såpass har denne frøkna lært av dette . håper det ordner seg lell ... Mvh , Mette u båt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
maskinist Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 (edited) Den blir også kalt charge air cooler eller spyleluftkjøler. Edited July 20, 2007 by maskinist (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted July 21, 2007 Author Share Posted July 21, 2007 Da var ny aftercooler - intercooler - ladeluftkjøler montert. Fikset diesel pumpa på varmeren også. Det vart litt klabb og babb med slanger på den nye aftercooleren siden det ikke var heilt likt. Så nå har eg ein frå Peninsular isteden. For første gang føles innsuget på motoren kaldt ut. Og det kommer masse kjøle vann. Ved demontering av den gamle kjøleren fant eg ut at der var ein innsnevring av salt avleiringer som gjorde at det var kun 15 mm hol til kjølevannet. Stussen er 1 1/4 tomme. Så prøvetur nå snart blir spennende. Ønsk meg lykke til så eg ikke får meir kødd denne sommeren. 2 dager å bestille delen fra Motro A/S i Trondheim som forhandler Peninsular .(Selv om min motor er Starpowr/Ford) God Helg MVH John Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.