Jump to content

Død Raymarine ST 6001 autopilot ?

Tine IV

Recommended Posts

Har en Raymarine ST 6001 oppe og nede , den funker i timer noen ganger for så å viser den NO DATA .Det kommer stadig opp , men stort sett så funker den jo, gått over det meste og alt er som nytt ikke irr eller no anna dritt å se .Men nå når jeg reiste til nabobyen igår , er den dø helt dø /svart skjerm. Gått over alt av kabler igjen , finner lite med sikkringer . Men ser svart/jord går inn på en sukkerbit med en haug av andre svarte , kansje ikke så farlig det men . Noen som har forslag på hvor jeg skal leite , eller hva jeg skal gjøre for å finne ut av dette ? Kan dette med stadig NO DATA ha noe med dette å gjøre ? Ser i boka (engelsk :headbang: ) at da for den ikke signal fra kompass ,rorgiver osv .Men hvorfor har den plutselig blitt svart , kan jeg gå inn i den store hovedboxen og måle om det er strøm der . Eller andre forslag tas ot med åpene armer , da den er meget kjekk å ha når jeg tussler rundt aleine .

PS: en manual på norsk hadde gjort susen , men finner itno på nettet .

Tine III .

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Fant jo ut at den ene sikkringen var gått da, men bytta den så for jeg kun STLK FAIL. Etter engelskboka er det dårlig kontakt et sted, gått over alt av det som er av kabler , men finner ikke ut av det . Har tatt ut kabler hele veien og spraya å satt inn igjen. Men samme feil på displayet . Uff lei av ting som ikke funker , og denna har det jo stort sett vært krøll med . Men morro når den den funker , autopilot er helt rått det da . Noen her har vel et lite hint på hvor jeg leiter , eller hva jeg skal/burde prøve på ?

Tine III

Har målt nesten overalt ,men ikkeno som er lett når du ikke har peiling på det da .Var jo tydeligvis kun en sikkring . Men etter at jeg bytta den så fikk jeg opp den feilmeldinga .En ting til er at det gnistrer mye når jeg setter inn sikkringen , men kansje normalt det ? Litt lei av å tulle med ting , hadde lommeboka sagt at jeg kunne ringe et firma så . Ikke så greit når du prøver på måfå bare , men pleier jo og gå iorden da . Men nå skal jeg ut på dekk og kose meg i sola og glømme detta noen minutter , hakke ro i ræ,,,, lenge før jeg forsetter å balle med det vel .Så hvis det ikke er andre forslag på gang så veit jeg nesten ikke , greit å fått det iorden da hvis det blir tur til Arendal og båtrace .

Tine III

Hei. :sailing:

Et vanlig problem på slike autopiloter er plassering av kompasset som lett blir forstyrret av diverse elektrisk og metaller!

Fler jeg veit om har hatt lignende symptomer.

Men at sikringen var gåen er ikke noe som tyder bra.

Ut over kontakter og koblinger kan det være defekte givere.

Blir du lei hele skiten :headbang: kan du pælme den igjen i hagen min, jeg liker å knote med slik :confused:

Fixer det vel til slutt tipper jeg ,pleier og ordne seg .Men kan ta litt tid noen ganger ,tenkte kansje bare at det var noen her som hadde noen flere tips å komma med . Feil på displayet sier jo hva det er ,men hvor ? ( STLK FAIL = the control unit cannot transmit data to the SeaTalk system.Make sure all SeaTalk cables are connected properly ) Var det å finne feilen da ......

Tine III

( STLK FAIL = the control unit cannot transmit data to the SeaTalk system.Make sure all SeaTalk cables are connected properly ) Var det å finne feilen da ......

Dette kan tyde på at du har problemer med kablen mellom kontrollenheten (ST6001) og selve piloten(hjernen) siden kontrollenheten ikke kan sende data... det kan vel også tenkes at selve kontrollenheten har tatt kvelden... Har du ikke en kjenning som har en Raymarine kontrollenhet som du kan teste mot piloten.. trenger vel ikke 6001, en hvilken som helst Raymarine enhet vil vel fungere om den er av "nyere" dato da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har jo en oppe på FB også, slik håndsett med ca 2 m kabel . Den er dø den også , det som er rart er jo at den var dø pga sikkringen hadde gått .Bytta den , da kom feilen på disp opp . Morro når det er noe el feil , det er nesten døfødt å holde på med når du ikke har peil . Men skal se over hele greia idag , kansje det er en baggis er jo lov å håpe på det da .

Tine III

Kjenner ikke DIN pilot, men prøver å tenke litt med bakgrunn i min egen; Hvis det kan være til noe hjelp...

Den fjernkontrollen på brua er bare en "knappeforlenger" . Tror jeg.

Tror neppe den kan gjøre noe fra eller til hvis styre-enheten ned er gåen / ikke har forbindelse.

Ellers enig med Sydvesten.

Lykke til. :seeya:

Redigert: Synser litt videre:

En sikring ryker fordi strømmen er blitt / har vært, for stor... Sitter sikringen i selve enheten, eller på tilførselsledningen (12volt) til hjernen??

Har en 5000-pilot sjøl... Fra "hjernen" går det en litt tykk ledning til den hydrauliske pumpa som styrer roret; Hvis det har vært overledning på DEN, vi sikringen ryke... ellers er det ledninger fra kompasset og fra rorindikatoren... Likeledes et GPS-signal (NMEA eller lignende)...

TROR ikke at kortsluttning eller dårlig kontakt i noen av dem vil få sikringen til å ryke...

Så, i min felsøkingstankegang er det enten feil ved omtalte ledning til pumpa, eller feil i selve hjernen.... :cryin:

Men sjekk først at du får skikkelig kontakt over alt og at ingen kabler er skadet...

Tar du av ledningene til pumpa og kjører 12 volt direkte til denne (over en sikring på 2 ganger merkestrømmen) vil du i hvert fall få sjekket a den er i orden.

En ting til: Har du rørt batteribryteren men motoren var i gang OG autopiloten var påslått? I så fall KAN høye spenninger oppstå og sikring ryke. I DET scenariet, kan hjernen også skades...

Kommer ikke på noe bedre i farten.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Ikke noe har blitt gjort , det var dødt når jeg kom ombord her om dagen . Har jo pøsa ned i en mnd , kan jo ha blitt vått et sted . Leitinga er i gang , men skal det gnistre sånn når jeg setter inn sikkringen da ? Mener at det er feil ,pleier ikke å gnistre når du setter inn /byter sikkring et sted .Så hvis dette er feil , så er det vel en overledning et sted ?

Tine III

Napper ut kontrollen til FB, så blir den ok . Hvis den står i så kommer feilmeldinga opp og det piper ,det må ha blitt vått i den oppe vil jeg tru . Er ikke 100% tett der oppe i det været som har vært og er om dagen , la den få tørke en stund så ser jeg igjen om den funker . Har vel tatt ut og satt inn alt ørtten ganger , utenom den ene der .Typisk :headbang:

Tine III

• 7 måneder senere...

Hej Tine III,

FIk netop denne fejl i dag. Samme setup som du med instrument nede og på FB. Efter 1/2 timer kom der liv i den nederste - men den var helt ude af kalibrering. Måtte lave deviationscirkel igen. Men oppe på FB meldte den stadig fejl med bippelyde og "SLTK FAIL".

Fik du løst dit problem - var det fugt i kontakter eller instrument?

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
  • 2 uker senere...
Fik netop denne fejl i dag. Samme setup som du med instrument nede og på FB. Efter 1/2 timer kom der liv i den nederste - men den var helt ude af kalibrering. Måtte lave deviationscirkel igen. Men oppe på FB meldte den stadig fejl med bippelyde og "SLTK FAIL".

Fik du løst dit problem - var det fugt i kontakter eller instrument?

For historieskrivningens skyld:

Jeg skilte HELE autopilot-systemet ad. Alle ledninger til repeateren, til tridata-displays, til transducere samt alle ledninger til kurscomputeren mm og satte dem herefter på - en efter en. Med ALT koblet fra og kun de basale (kurscomputer, rorføler, motor/pumpe og et display var der stadig fejl. Hmmm.... :rolleyes:

Slukkede for AL strøm for at "resette" alt. Stadig fejl.

Satte alt på igen og tog hjem - meget frusteret! Tog ned dagen efter og tændte. Autopiloten kom op som om intet var hændt! Men efter 15 minutter og uden påviselig grund begyndte den at bippe og melde "NO PILOT / STLK FAIL". Grrrr :headbang: Konkluderede, at det må være en fejl i kurscomputeren. En ny koster 5000 kroner...men på ebay fandt jeg en ny til 200 USD !! Bød på den med det samme og følte mig meget heldig.

Ebay-auktionen udløber i morgen, så i dag blev jeg igen dum-stædig. Tog ned på havnen og slukkede for AL strøm og tog alle ledninger fra kurscomputeren igen. Fjernede den helt og tog printkortet ud og inspicerede det. Intet at se. Men den ene af sikringerne (den til motoren) var en lille smule bøjet som om den tidliger ejer havde haft problemer med at sætte den på plads og var kommer til at bukke den minimalt. Skiftede begge sikringer ud til nye. Satte alle ledninger på igen og tændte strømmen.

Autopiloten kom op! Og siden har jeg prøvet at få den til at fejle i flere timer. Men den bliver stædigt ved med at fungere. Venter nu på at få at vide fra ebay at mit bud på ny kurscomputer er det højeste og jeg skal betale 200 USD for en ting jeg ikke har brug for..

Ja, hvad kan jeg sige?

Andy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...