Jump to content

Hvilken ungdomsbåt er EGENTLIG den ultimate?

jammi

Recommended Posts

Hey!

Hører og leser mye forskjellig om forskjellige ungdomsbåter, men vet sannelig ikke helt hva en skal tro. Så la oss prøve å finne ut; hvilken båt er den ultimate?

La oss sette oss inn i en vanlig 14-15-årings ("Per") situasjon:

-Per har +/- 20.000 kr til å kjøpe bruktbåt for.

-Båten må være mellom 10-13 fot lang.

-Må kunne plane og oppnå relativt god fart med 9.9 eller 15 hk.

-Må ha gode nok sjøegenskaper for litt vind og bølger nær kysten

-Må ha rattstyring

-Må være plass til 3-4 personer

Det var vel egentlig det. Hva velger "Per" ut i fra disse kriteriene?

Ang. aktuelle båter;

GH 11, With 10 ft dromedille, Bver 350 og Terhi Microfun er vel noen alternativer?

Husk.... Per har ikke lov til å kjøre over 10 knop og større motor enn 10 hester. ser ikke ut som 7 metersregelen blir ett problem.

Så i dette tilfellet kan alle foreløpige kandidater slettes med 9,9 eller 15 hester.

Anbefaler pioner 13 foter med 8 hk. maskin. går den over 10 knop så fyller man i vann i skroget så små krapylene ikke kan oppleve gleden av 10 knop +++ :wink:

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Siden både Per og foreldrene driter i gjeldende regler..

Gøy 10 er helt klart svaret!

Problemet er bare at de er umulige å oppdrive.

Jeg hadde en slik for mange år siden, den er såpass lett at med en Yamaha 9,9 kunne greit to 15åringer bære båten noen meter..

Båten gikk veldig lett i plan med 2 personer, men med en person måtte man flytte seg langt frem for å få den i plan.

Til gjengjeld var bare de bakerste 20cm i kontakt med vannet, og båten var rask..

Enkelt skrog, skum i akterenden for å få den til å være umulig å senke.

Min hadde en rattkonsoll, som var noe teit konstruert, slik at den stod og slo mot dørken, dette ble det naturligvis skader av, i tillegg ble det etter mange år en skade under pga heftige belastninger, denne forsterket vi greit.

Alt i alt en utrolig morsom båt, som ga meg utrolig mye for pengene, artig å kjøre, god hastighet.

Den ble brukt til alt fra lek i Øyeren, inkludert vannskikjøring, til fiske på vestlandet (todalsfjorden er vel navnet på fjorden)

Båten føltes veldig trygg og god, og har god bredde i forhold til lengde, en voksen mann kan stå på ripa uten at det kommer vann over.

Jeg savner min kjære Gøy 10, jeg.. Har lyst på en sånn igjen, men da med litt mer motor.

Hva om du strekker den en fot til og ser på en skibsplast 14, en eldre Selco eller tilsvarende med dekk og vindskjerm. Fin plass osv. Med 15hk kan man nok få den til å plane med litt vektfordeling osv. Men det som er kjekt er vel at om ett par år, når den er søkklastet med stereo-anlegg osv så er poden gammel nok til å sette på en 35-40hk uten at øvrigheta ser helt rødt.

Hvis man bare skal ha max morro med en gang er det bare å skaffe en Winrace, seaflyer eller Hurrycane/Cyber 370... Sjekk autodb.no. Ofte flere av denne type båter der enn på Finn.

Anbefaler pioner 13 foter med 8 hk. maskin.

Pioner dreper alt som heter glede på sjøen. Jeg er kansje ikke eldst her, men vi har hatt flere båter på hytta enn det som er forsvarlig, og av de minst 10 båtene jeg husker så er Pionerene de værste og mest elendige båtene jeg noen gang har satt mine føtter i!

En av grunnene til at jeg tør komme med så harde påstander at at vi akkurat nå har en Grå stygg Pioner 13 med Tohatsu 8hk liggende utfor hytta :puke: Den skal bort... :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Guest Avmønstret#
Pioner dreper alt som heter glede på sjøen. Jeg er kansje ikke eldst her, men vi har hatt flere båter på hytta enn det som er forsvarlig, og av de minst 10 båtene jeg husker så er Pionerene de værste og mest elendige båtene jeg noen gang har satt mine føtter i!

Second that! Eneste problemet med sånne utsagn er at så mange eier Pioner joller, du får vel hele ulveflokken på nakken nå ;-)

Skjønner ikke at det er solgt så mange Pionerjoller?

En av grunnene til at jeg tør komme med så harde påstander at at vi akkurat nå har en Grå stygg Pioner 13 med Tohatsu 8hk liggende utfor hytta :puke: Den skal bort... :yesnod:

Så den annongsen slipper jeg å lage :lol:

Huff, det var dumt. Jeg som tenkte jeg kunne hente den gratis for så å gi i presang til Svigermor på 70 års dagen. Begge er litt forsiktig sagt mindre pene :lol::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Er nå en viss forskjell på pionerene også, har såvidt kjørt 12-foteren - det var balje!. Men 325 ser da litt morsom ut. Og 12 maxi med litt for stor motor ser også ut til å gå an å ha det morsomt med...

Og så pioner Junior da :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Huff, det var dumt. Jeg som tenkte jeg kunne hente den gratis for så å gi i presang til Svigermor på 70 års dagen. Begge er litt forsiktig sagt mindre pene :lol::lol:

Hehe.

Annongsen hadde nok blitt;

Komlebåt selges!

Synes du det er kult å bråstoppe i alle bølger du henter inn, bli kastet frem i baugen og så bli klissvåt er dette båten for deg!

Uansett bølgehøyde, med denne båten er du garantert å bli våt. Motoren spinner noe sykt når du skal opp på plan, men det er halve gleden. Stopper du for fort nå du regne med at hekkbølgen kommer over deg og oppi båten.

I og med at båten er helstøpt og ikke har spant så er den rimelig myk i skroget og det gir en følelse av å kjøre en geleklump med motor.

Fargen og båtens utsene er helt lik en komle (Raspeball for østlendinger)

Fritjof Brandt

Jeg vil anbefale GH 11 med styrekonsoll og Yamaha 9,9. Denne går med sin skarpe v-bunn mykt i bølgene og hvis du tar plomben i motoren og tilter motor 2-3 hakk utover holder du følge med joller med både 20 og 25hk. Når det blir litt bølger må selv de små ribene se seg slått av denne. VG hadde en test for et par år siden som kan bekrefte dette. Eneste minuset er at den ikke er selvlensende og må ha presenning når den ligger i havna.

2015 Mazda

2016 US Ford

Hm, her er det jo masse å velge mellom. som noen andre skriver her så er jo Pioner en ganske kjedelig og traust båt. Men den har også noen positive sider.

Den tåler en trøkk uten å få skader i skroget som må repareres, de er som regel gode slepejoller. Og de har en modell som etter mitt syn er meget god.

Det er Pioner 325 Sport. Kjøpte nylig en slik til sønnen min. Den er kanskje ikke den raskeste jolla på fjorden men jeg tro at du skal lete lenge etter en 11 foter som er så stødig og oppfører seg eksemplarisk i bortimot alle situasjoner som denne båten, samtidig spm du får en en bat som tåler en trøkk.

Vi ga 18000,- for en 97 modell med 9.9hk Yamaha, det inkluderte rattkonsoll. Dette er en meget god båt med dyp V-bunn og er meget stabil.

Jeg hadde i min ungdom både With og GH 11 men sunes faktisk at denne Pioneren oppfører seg bedre i sjøen. Den har god plass til tank, dregg, etc. En annen ting er at du kan ha en tilnærmet normal sittestilling når du kjører den, noe som er bortimot umulig i en del andre joller. Jeg synes dette er et meget godt valg. men dette er jo bare min mening.

Et godt forslag er kanskje å ta en tur til nærmeste båthavn og se om dere kan se noen med diverse joller pg spørre pent om det går an å ta en liten prøvetur.

Vi kan jo sitte her og skrive anbefalinger i hytt og pine, men det beste er jo og prøve en båt selv. Det er først da en får den rette oppfatningen om hvea den enkelte båt står for.

Lykke til med båtvalget!! :smiley:

Redigert av færd (see edit history)
Jeg vil anbefale GH 11 med styrekonsoll og Yamaha 9,9. Denne går med sin skarpe v-bunn mykt i bølgene og hvis du tar plomben i motoren og tilter motor 2-3 hakk utover holder du følge med joller med både 20 og 25hk. Når det blir litt bølger må selv de små ribene se seg slått av denne. VG hadde en test for et par år siden som kan bekrefte dette. Eneste minuset er at den ikke er selvlensende og må ha presenning når den ligger i havna.

Hadde holdt meg langt unna GH 11....Den er tung og solid men går som en dass!!

Og hvordan i helsikken klarer du med en Gh 11 og 15hk og holde følge med Bever 350 med 25hk. Klarer du det så går alt ann.

Bare for å rydde litt opp:

GH 11 går i 18 knop med 10hk og 20-21 knop med 15hk. Med 25 gjør den ca. 28 knop og med 30hk litt over 30 knop.

De fleste andre Joller som jeg har prøvd med 25hk går langt voer 30 knop og bever 350 gjorde faktisk 38 knop( men den var da rigget med turboprop og annet racingknask) Virker ikke som du har så mye peiling på joller når du kommer med slike uttalelser som dette.

Og fart kommer ann på strøm, bølger vindforhold osv, men man klarer ikke å dra en båt i 10-15 knop høyere bare pga. været!!

Men GH 11 er en sikker traver som trenger mye bølger for å kunne hoppe og sprette, derfor passer den til barn som er redd og litt usikker på sjøen, men for en som liker og leke seg bør holde seg langt unna denne båten.

Pioner er egentlig en grei båt. Sikkert dårlige sjøegenspaker og slikt, men det er en fantastisk bragd hvis du klarer å ødelegge båten med å hoppe i bølger....Disse båtene tåler absolutt alt.

Hadde jeg vært Per hadde jeg klart valgt Bever 350 eller Morgan 350 med 15hk som fint tåler 25/30hk seinere.

Dette er egentlig en ganske så undervurdert båt for den tåler det meste av bølger og er ganske så kul å kjøre i forhold til f. eks. GH. Har kjørt denne båten mye med 15 og 30 hk og har egentlig bare positive ting å si bortsatt fra at den mangler tankrom og selvlensing!!

Disse båtene tåler absolutt alt.

Faktisk ikke... :smash:

En jeg kjenner hadde en Pioner 13 (den gamle modellen)

Han er er mann på godt 90 kg kan jeg tenke meg... :eek::lol:

For noen år siden hadde han pioneren på hytta i Januar. Det var minusgrader ute, og da mannen hoppet nedi båten gikk han tvers gjennom den.. :lol: Heldigvis var det folk i nerheten til å hjelpe ham opp. Han fikk ny båt på garantien.. :yesnod:

Fritjof Brandt

Faktisk ikke... :smash:

En jeg kjenner hadde en Pioner 13 (den gamle modellen)

Han er er mann på godt 90 kg kan jeg tenke meg... :eek::lol:

For noen år siden hadde han pioneren på hytta i Januar. Det var minusgrader ute, og da mannen hoppet nedi båten gikk han tvers gjennom den.. :lol: Heldigvis var det folk i nerheten til å hjelpe ham opp. Han fikk ny båt på garantien.. :yesnod:

De gamle var kjent for å bli sprø og porøse om vinteren og minusgrader, men de nye er bedre og tåler en vinter!!

Bever/Morgan 350 er selvlensende ja men den er ikke optimal med en 15hk for da kommer bauen lengre ned i hekken(er noe merkelig med hele designet det systemet) og da vil det alltid ligge vann igjen foran i båten. Men det er ikke store mengder. Det er bare å trekke båten opp i plan så renner det ut...Men som sagt, hadde jeg vært Per hadde jeg garanert valgt en Bever 350 eller en Morgan 350!! :smiley:

En snipe er perfekt. Ingen drivstoffutgifter, ingen forurensing, ingen bråk, ingen bølger, bare moro, og forhåpentligvis en kilde til meningsfyllt fritid og livslang kjærlighet til sjøen:

snipe.jpg

Hva kriteriene dine angår, så er det vel bare rattstyring som mangler. Den planer til og med uten motor. Den er riktignok bergenet på to personer i utgangspunktet, men kan fint frakte tre-fire slanke tenåringer på en liten kveldsseilas i solgangsbris

Redigert av Fyken (see edit history)

Trodde en Snipe var snekke i Sverige jeg :crazy:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...