Allan E Posted July 17, 2007 Share Posted July 17, 2007 Opplevde nå på hjemfarten fra Skotland at vi hadde relativt store bølger. Horisonten så vi bare av og til. Hvis en skulle se etter andre båter eler installasjoner så måtte en vente litt. Det var ofte at en ikke så horisont fordi om man var på en bølgetopp, nærliggende bølge som var en god del høyere enn den vi var på. Jeg vil anslå at bølgehøyden ca 6-7 meter. Radaren var det heller lite å se på. Den står montert på egen mast bak på båten ca 3 meter over vannet. Er det noen som har en grei måte å få et riktig bilde av bølgehøyden? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Posted July 17, 2007 Share Posted July 17, 2007 Ikke lett gitt - om man ikke kan sjekke bøyemålinger på nettet fra den aktuelle dagen: f.eks noen bøyer i Nordsjøen. Vet fra erfaring at når horisonten ikke fremstår som en 'rett linje' - men ser markert 'knottete' ut snakker vi om 4-5 m signifikant. Ikke ofte jeg har vært ute i større bølger enn ... kanskje 5-6m... så har ingen annen formening enn at større bølger enn såpass begynner å bli alvorlig skremmende Quote S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Posted July 17, 2007 Author Share Posted July 17, 2007 Bølgene var ganske lange så de opplevdes ikke skremmende, selv ikke for fruen som var ute i slikt vær aller for første gang. Hadde tatt sjøsyketabletter heldigvis. Er det bøyer som har historikk. Overfarten var den 7-8 juli. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Posted August 28, 2007 Share Posted August 28, 2007 (edited) Løfter denne fram igjen, da det tydeligvis er flere her på forumet som viser fullstendig mangel på vurderingsevne av dette. Tenker da spesielt på tråden med sommerbilder og bilder av båten i fart. Riktignok er det sjelden at et bilde gir det helt riktige inntrykk av (u)været, men det får være grenser for hvor lite "edruelig" noen er i sin beskrivelse av de innsendte bilder. Rolige havdønninger kan ofte fortone seg som høye bølger for enkelte, men været kan jo være ypperlig å føre en farkost i. Skal ikke spesifisere hvilke bilder jeg mener, men minner om at begrepet bølgehøyde er gitt etter visse kriterier. Uten disse kriteriene vises det tydelig at en lett kan taksere dette feilaktig. Samtlige båter uten unntak viser bilder av fint farbart vær, men på ett av bildene kan det tyde på at uvær eller i beste fall en floing kan være i anmarsj i den grad at man ikke bør legge ut på noen lengre overfart i åpent hav. http://home.c2i.net/soma_ingebrigtsen/publ...efinisjoner.htm Edited August 28, 2007 by rogeri (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted August 28, 2007 Share Posted August 28, 2007 er jeg i tvil om bølgene er over eller under min hodehøyde er de gjerne på 2 meter. 1 meter; det samme når jeg bøyer meg ned til rekka. bølger på 4 meter stenger for sikten i en liten fritidsbåt. Du må bruke tid på å orientere deg hvor dine nabobåter er, og hvor grunnene det bryter over er. har vært i bølger på 4 meter, får en slik nedover og oppover-bakkefølelse. Det skal selvfølgelig være gamle bølger og lite vind, for min del. best å følge med på vindstyrken. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted August 28, 2007 Share Posted August 28, 2007 Hei. Når bølgene blir så store at en ikke ser horisonten er det en ting å bedømme de. Jeg jobbet et år, 1968/69 på den første boreplattformen i norsk sektor, Ocean Traveller som kontrollromoperatør med ansvar for blant annet å loggføre bølgehøyde. Det var enkelt, vi hadde fotmerker på skaftene, så da jeg under en orkan noterte 20m, - ja, så var det 20m! Men når jeg på vanlig tur med min Saga 27 skal skrive i loggen om de er 50cm, 1m eller 2m, synes jeg det blir direkte vanskelig. Har lest litt i loggen fra vi var færske båtførere. Da hadde vi ofte 2 - 3m bølger! Nå blir det skjelden notert mer enn 1,5m. kanskje bølgene var mer skremmende for en fersk båtfører? Men her i Strömstad er det i hvert fall stille og rolig uten bølger. Lars H. (pt. Strömstad) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
fjordbuss Posted August 28, 2007 Share Posted August 28, 2007 Løfter denne fram igjen, da det tydeligvis er flere her på forumet som viser fullstendig mangel på vurderingsevne av dette. Tenker da spesielt på tråden med sommerbilder og bilder av båten i fart. Riktignok er det sjelden at et bilde gir det helt riktige inntrykk av (u)været, men det får være grenser for hvor lite "edruelig" noen er i sin beskrivelse av de innsendte bilder. ---- Regnet med at alle såg ironien i bildet jeg postet av "sun i ruskevær".... Spesielt siden jeg antydet at bølgehøyden va ca 4 liter..... (målt med 1 litermål) Var nydelig vær utfor jæren den dagen, slik at jeg fikk kokt kaffien underveis..... Quote Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts