Jump to content

Tips for å kunne bedømme bølgehøyde.


Allan E

Recommended Posts

Opplevde nå på hjemfarten fra Skotland at vi hadde relativt store bølger. Horisonten så vi bare av og til. Hvis en skulle se etter andre båter eler installasjoner så måtte en vente litt. Det var ofte at en ikke så horisont fordi om man var på en bølgetopp, nærliggende bølge som var en god del høyere enn den vi var på. Jeg vil anslå at bølgehøyden ca 6-7 meter. Radaren var det heller lite å se på. Den står montert på egen mast bak på båten ca 3 meter over vannet.

Er det noen som har en grei måte å få et riktig bilde av bølgehøyden?

Link to post
Share on other sites

Ikke lett gitt - om man ikke kan sjekke bøyemålinger på nettet fra den aktuelle dagen:

f.eks noen bøyer i Nordsjøen.

 

Vet fra erfaring at når horisonten ikke fremstår som en 'rett linje' - men ser markert 'knottete' ut snakker vi om 4-5 m signifikant.

Ikke ofte jeg har vært ute i større bølger enn ... kanskje 5-6m... så har ingen annen formening enn at større bølger enn såpass begynner å bli alvorlig skremmende :eek:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Løfter denne fram igjen, da det tydeligvis er flere her på forumet som viser fullstendig mangel på vurderingsevne av dette.

Tenker da spesielt på tråden med sommerbilder og bilder av båten i fart.

 

Riktignok er det sjelden at et bilde gir det helt riktige inntrykk av (u)været, men det får være grenser for hvor lite "edruelig" noen er i sin beskrivelse av de innsendte bilder.

 

Rolige havdønninger kan ofte fortone seg som høye bølger for enkelte, men været kan jo være ypperlig å føre en farkost i.

Skal ikke spesifisere hvilke bilder jeg mener, men minner om at begrepet bølgehøyde er gitt etter visse kriterier.

Uten disse kriteriene vises det tydelig at en lett kan taksere dette feilaktig.

 

Samtlige båter uten unntak viser bilder av fint farbart vær, men på ett av bildene kan det tyde på at uvær eller i beste fall en floing kan være i anmarsj i den grad at man ikke bør legge ut på noen lengre overfart i åpent hav.

 

http://home.c2i.net/soma_ingebrigtsen/publ...efinisjoner.htm

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er jeg i tvil om bølgene er over eller under min hodehøyde er de gjerne på 2 meter. 1 meter; det samme når jeg bøyer meg ned til rekka. :puke:

 

bølger på 4 meter stenger for sikten i en liten fritidsbåt. Du må bruke tid på å orientere deg hvor dine nabobåter er, og hvor grunnene det bryter over er.

har vært i bølger på 4 meter, får en slik nedover og oppover-bakkefølelse. Det skal selvfølgelig være gamle bølger og lite vind, for min del.

 

best å følge med på vindstyrken.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Når bølgene blir så store at en ikke ser horisonten er det en ting å bedømme de. Jeg jobbet et år, 1968/69 på den første boreplattformen i norsk sektor, Ocean Traveller som kontrollromoperatør med ansvar for blant annet å loggføre bølgehøyde. Det var enkelt, vi hadde fotmerker på skaftene, så da jeg under en orkan noterte 20m, - ja, så var det 20m!

 

storm_1.jpgstorm_2.jpg

 

Men når jeg på vanlig tur med min Saga 27 skal skrive i loggen om de er 50cm, 1m eller 2m, synes jeg det blir direkte vanskelig. Har lest litt i loggen fra vi var færske båtførere. Da hadde vi ofte 2 - 3m bølger! Nå blir det skjelden notert mer enn 1,5m. kanskje bølgene var mer skremmende for en fersk båtfører?

 

Men her i Strömstad er det i hvert fall stille og rolig uten bølger.

 

stromstad2.jpg

 

Lars H.

(pt. Strömstad)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Løfter denne fram igjen, da det tydeligvis er flere her på forumet som viser fullstendig mangel på vurderingsevne av dette.

Tenker da spesielt på tråden med sommerbilder og bilder av båten i fart.

Riktignok er det sjelden at et bilde gir det helt riktige inntrykk av (u)været, men det får være grenser for hvor lite "edruelig" noen er i sin beskrivelse av de innsendte bilder.

----

 

Regnet med at alle såg ironien i bildet jeg postet av "sun i ruskevær".... Spesielt siden jeg antydet at bølgehøyden va ca 4 liter..... :crazy: (målt med 1 litermål)

Var nydelig vær utfor jæren den dagen, slik at jeg fikk kokt kaffien underveis..... :drink:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...