Jump to content

Liten totakter påhenger reagerer ikke på økt turtall

Herman

Recommended Posts

Jeg var med noen venner på tur i helgen. Vi lå på svai, og skulle inn til land og grille. Påhengeren (4 hk totakter Suzuki, 5-10 år gammel) ble montert på jolla, og vi satte av sted. Motoren startet greit. Det første jeg merket var at den gikk ekstremt raskt på tomgang. Noen hadde justert tomgangen til nesten fullt turtall. Men det var det fort å fikse, og tomgangsturtallet ble normalt. Verre var det at gikk like fort uavhengig av motorens turtall. Om den gikk på tomgang, eller vi ga full gass, gikk propellen like fort rundt. I praksis veldig sakte. Når vi tok motoren opp igjen la vi merke til at det lakk "SØLEVANN" fra girhuset. Det lakk også bensin, antagelig fra forgasseren. Eierene virket ikke veldig interesserte i å demontere noen motor da, så vi gjorde ikke noe mer med det.

Er det i det hele tatt bryet verdt å betale noen for å KIKKE på denne? Jeg ser jo for meg at hele undervannshuset må skiftes. Og det må kanskje nytt pakningssett til forgasseren. Forgasserpakninger er ikke gratis, og jeg tør ikke tenke på hva et undervannshus koster. Jeg regner med at jeg får spørsmålet når de kommer hjem fra ferie om noen uker (og Suzuki får spørsmålet fra meg igjen :lol: ) Hva skal jeg (Suzuki) svare?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Går den ikke i inngrep i gear? Virker som det er noen som ikke har kunnet sakene sine når de har skrudd på denne!

Vanskelig å si hva som er galt eller om det er noe vits å se på uten å gjøre observasjoner selv, men det høres ut som det kan koste, og ny motor er like greit!

Bensinlekkasjen er nok ikke noe stort problem!

Den går helt klart i inngrep, problemet er at den går like fort (sakte) uansett hvilket turtall den går på. Enig i at bensinlekkasjen er det minste problemet, men det koster fort noen kroner det også.

Hvis propellen er vulket på, og det har løsnet, burde det vel ikke flyttet seg i det hele tatt. Selv med tre personer og masse bagasje gikk det da framover.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by