Ficher Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Hei. Så lav fart i STORE Gansfjorden høres utroligt ut. Ellers gjør dere en MEGET god jobb for båtfolket i Ryfylke Thor Inge. P.S...meget bra netside dere har, er ofte inne og kikker der. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 18.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 (redigert) Hei. Jeg har oppnådd min hensikt som var å sette fokus på at de som skal gå foran med det gode eksempel også selv gjør dette. Hensikten var aldeles ikke å henge ut (som noen antydet) institusjoner som redningsselskapet og politiet som virkelig legger seg i selen for at vi skal ha det hyggelig og sikkert på sjøen, disse gjør en utmerket jobb med de begrensede ressurser som de har. Honør for det. Men hvis disse ikke er oppmerksomme på gjeldende fartsbegrensninger eller bryter dem, vil enkelte sjeler trekke konklusjonen at det ikke er så viktig å bry seg. mvh. Haba Redigert 18.Juli.2007 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 vi var på vei inn ved rauer i mot fredrikstad. da det plutselig kommer en politibåt i full gass "ca 35 knop" mellom oss og en styrbord bøye. avstand max 4 meter. for deretter å svinge brått sydover og slakke ned. idiot kjøring Hvem dag var dette? Targaen til politiet kjørte idiot i Østerelva også... Man må vel ikke på liv og død kjøre 5 meter fra land når man kjører i halvplan Sitér dette innlegget Link to post
seilbaat Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Gandfjorden er generelt mellom 1 og 2km bred og uvær blir da et mye større problem enn hekksjø på en liten halvmeter .. verdt å nevne er at iflg. forskriften skal kun passasjertrafikk som beviselig lager lite skadesjø få disp. Hva er lite skadesjø siden alle rutebåter har disp? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 (redigert) Nå er ikke jeg en som skal slenge møkk om andre her, MEN jeg vil påstå at noen av de som "Bøllekjører" er BP medlem Hilmar2 Båten med de store hekkbølgene! (not) Redigert 18.Juli.2007 av Hilmar2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Amfea Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Etter min mening, må hastighetsbegrensning gjelde for alle. Både lensmann og prest...... Dog gjelder ikke disse reglene om de har et skarpt oppdrag. Er litt forundret over at det hele tiden er snakk om fart når det gjelder begrensninger. Hvorfor ikke gå litt mer på hekksjøen? Jeg drar halve fjorden etter meg i 8 knop Hva med skilting som: Ingen hekkbølger tillatt! Da må jeg under 5 kts. ( og det er den farten jeg holder når jeg passerer fortøyde båter) I havnen hjemme er det forbudt å ferdes over 2 kts. Her sliter jeg, for jeg flytter meg i 3-4 kts. på tomgang Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Mouche Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Hvorfor ikke gå litt mer på hekksjøen? Hva med skilting som: Ingen hekkbølger tillatt! Dette er helt vanlig i f.eks. USA der de har det de kaller No Wake Zone. Min erfaring med fem år der er at dette fungerer aldeles utmerket og blir respektert. Amerikanerne ser ut til å være i stand til å vurdere når båten deres lager hekkbølger, visstnok ikke like lett her i landet å dømme etter innlegg! Og så er vel respekten for den lokale sheriff større der, enn her? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SRA Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Her er en sak fra Aftenbladet, kan virke som om Politiet syntes at fartsgrensen kunne vært høyere aftenbladet Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 LAVERE! ikke høyere! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
rogeri Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 (redigert) Blir skremt over de som her irriterer seg over at Redningsskøyta, Røde Kors eller hva det ellers måtte være av livreddende enheter, overstiger den hastighet de selv kan/ eller har lov til å ha! Til dem har jeg følgende melding: Hvis folk er så lavpanna at de ankrer opp i trange sund, med stettglass og termos, samt slipper løs en ustødig vaklende svigermor i solhatt ,uten tjoring, en hautullat bestefar i filttøfler med høreapparat og prostata, og attpåtil tror at dette skal gå bra. De har bare misforstått rett og slett!! De holdninger og det inntrykket en får av båtlivet i Oslodammen og et stykke utover den samme fjorden, er skremmende lesning!!! Faktisk enig med Skipper Worse (i en annen tråd), at dette bør dere ikke skrive om!!!! Redigert 18.Juli.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Skrev ikke feil, slik jeg leser det så vil de ha til livs råkjøring, men dette leser jeg som om at Politiet kunne godtatt en høyere fartsgrense i Gandsfjorden / Åmøyfjorden "Fartsgrensene i Stavanger og Sandnes-området er mellom tre og åtte knop. I Åmøyfjorden og Gandsfjorden er det for eksempel åtte knops fartsgrense. Lenge har politiet utvist skjønn når de blir vitner til folk som kjører i 30 knop. Og i realiteten blir ikke fartsgrensene håndhevet med mindre båtføreren kjører slik at han er til fare for andre" Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Hvis folk er så lavpanna at de ankrer opp i trange sund, og attpåtil tror at dette skal gå bra. De har bare misforstått rett og slett!! De holdninger og det inntrykket en får av båtlivet i Oslodammen og et stykke utover den samme fjorden, er skremmende lesning!!! Vel, vet ikke om jeg er helt enig, lurer faktisk litt på hvor du holder til, er det langs kysten av Svalbard eller??? En god del av båtlivet, friområdene i det minste her i Telemark er i og rundt både trange sund og steder hvor det ikke er så mye passasje. Fartsgrensen flere plasser er 5 knop. Og det er det helt sikkert en grunn til, hvis ikke hadde ikke det skiltet stått der. Hvorfor ikke prøve å overholde fartsgrensen og ta litt hensyn til andre mennesker som kanskje er ute for å kose seg og ta livet med ro. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Og hvordan kan du vite at det ikke sto om liv akkurat da? Slutt med å henge ut andre uten at du vet bedre! Men da de anpustent svarte at de var på vei til en hjertestans, spaknet jeg. Leste senere i avisen at det hadde gått bra med pasienten, - takk være hurtig hjelp. Lars H. Har ikke alle politibåter, røde kors-båter og redningsskøyter blå-lys? Det burde de i hvertfall hatt. Da vil de enkelt kunne signalisere at man hadde det travelt og ingen ville sett negativt på stor fart eller hekkbølger. Båter i utrykning burde vise det. Plenen Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Vel, vet ikke om jeg er helt enig, lurer faktisk litt på hvor du holder til, er det langs kysten av Svalbard eller??? Hvor jeg kommer fra er uten betydning i denne saken! så spar hjernen din for uvesentlige problemstillinger! Du kan da bare ikke ankre opp i eller ved en traffikert led og sitte å gremmes over at politi og redningstjenesten lager litt sjø??? Selv i tykkeste Telemark, (går utfra at det er selve tettstedet Telemark du snakker om??) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Slapp av!! Nå kommer snart "båtlappen" så da er dette problemet ute av verden. (SÆRLIG... ) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Har ikke alle politibåter, røde kors-båter og redningsskøyter blå-lys? Det burde de i hvertfall hatt. Da vil de enkelt kunne signalisere at man hadde det travelt og ingen ville sett negativt på stor fart eller hekkbølger. Båter i utrykning burde vise det. Dete blåsyset strider mot Sjøveisreglene faktisk. Men kjekt er det nok. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Dete blåsyset strider mot Sjøveisreglene faktisk. Men kjekt er det nok. Ok. Er det fargen eller det at det blinker som strider mot reglene? Politibåten i Sandvika og en røde-kors-båt har jeg sett med blålys....Hvis det er andre farger på blinker'n som skal til så er det bare å velge det. Og så kan man bruke sirene i tillegg. Plenen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 (redigert) Alt -både farge og at det blinker. Står ikke definert i Sjøveisreglene. Men at det fungerer - det er jeg enig i. Redigert 18.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Alt -både farge og at det blinker. Står ikke definert i Sjøveisreglene. Men at det fungerer - det er jeg enig i. I hvilke andre sammenhenger har man blinkende blått lys på sjøen? P Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 (redigert) Ingen - fordi det ikke er betyr noe som helt i hht både internasjonale og nasjonale Sjøveisregler. jo forresten - det kan være en fyr farge om jeg husker rett. Redigert 18.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 (redigert) Du kan da bare ikke ankre opp i eller ved en traffikert led og sitte å gremmes over at politi og redningstjenesten lager litt sjø??? Selv i tykkeste Telemark, Hadde vært greit om du hadde lest det jeg skrev tidligere i tråden før du uttaler deg. Både politi, redningstjeneste må kjøre så fort de vil for meg så lenge det er snakk om utrykning. I alle andre tilfeller bør de og andre så lenge det er satt opp skilt for fartsgrense bestrebe seg på å overholde fartsgrense. Tykkeste Telemark må vel være oppe på Telemarkskanalen en eller annen plass og der er det fartsbegrensing på 5 knop. Langs kysten er det ingen spesiell fartsbegrensing bortsett fra de plasser hvor dette er avmerket i kart, forskrifter og på skilter plassert på land. Redigert 19.Juli.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 (redigert) Langs kysten er det ingen spesiell fartsbegrensing bortsett fra de plasser hvor dette er avmerket i kart og på skilter plassert på land. Det er faktisk feil. Det kreves ikke skilting for at fartsbegrensingen skal gjelde. Det rekker at det er nedfelt i en forskrift. Og det er båtførers ansvar å kjenne til forskriften Så har man da interessante tilfeller der man har satt opp skilt med begrensningen ikke er nedfelt i forskrift. 4 knop i Mossesundet er et slikt eksempel Redigert 18.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 I hvilke andre sammenhenger har man blinkende blått lys på sjøen? P vi har det inskrivet i de 'särsvenske' reglerna Blått snabblixtljus används vid brådskande tjänsteutövning (se SjöTK 4 kap. 6 §). 6 §. På fartyg, som används av polis eller tullpersonal, marinen eller brandförsvar eller som är sjöräddningsenhet får under brådskande tjänsteutövning föras ett eller flera runtlysande snabblixtljus med blått sken. Föreskrifter för användning av sådant ljus beslutas av den statliga myndighet som äger fartyget efter samråd med Sjöfartsverket. Beträffande fartyg, som inte ägs av statlig myndighet, meddelas tillstånd till och föreskrifter för användning av sådant ljus av Sjöfartsverket. Detta uppmärksamhetsljus fritar inte fartyget från skyldigheten att iaktta gällande bestämmelser för sjötrafik. Fartyg som omfattas av 6 § får under brådskande tjänsteutövning enligt SjöTF 2 kap. 7 § göra avsteg från fartbegränsingar, ankringsförbud m m som meddelats med stöd av 1 eller 2 § i SjöTF. Även kustbevakningen, som organisationsmässigt brutits ut från tullverket omfattas av bestämmelsen. Ljuset medger inte särskild rätt till väg utan styrningsregler m m skall följas i alla avseenden. Ljuset markerar att fartyget kan ha hög fart och eventuellt framföras på sätt som avviker från normalt trafikmönster. Om möjligt bör deras framfart underlättas genom att båtar i god tid lämnar dem fri väg. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Boywonder Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 I hvilke andre sammenhenger har man blinkende blått lys på sjøen? Lurer på om det egentlig er losfartøyer som skal bruke blått -ikke blinkende lys. Dette har man plikt til å gi fritt leide for. Altså: Enten vike eller reise fra... Correct me if I'm wrong... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Gunga Din Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Correct me if I'm wrong... "White over Red, Pilot ahead" alltså ikke noe blålys......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.