Jump to content

Fartsgrenser, manglende respekt fra Politi og Redningsselskap ?

Haba

Recommended Posts

:smiley:

Hei.

Jeg har oppnådd min hensikt som var å sette fokus på at de som skal gå foran med det gode eksempel også selv gjør dette.

Hensikten var aldeles ikke å henge ut (som noen antydet) institusjoner som redningsselskapet og politiet som virkelig legger seg i selen for at vi skal ha det hyggelig og sikkert på sjøen, disse gjør en utmerket jobb med de begrensede ressurser som de har. Honør for det.

Men hvis disse ikke er oppmerksomme på gjeldende fartsbegrensninger eller bryter dem, vil enkelte sjeler trekke konklusjonen at det ikke er så viktig å bry seg.

mvh.

Haba

Redigert av Haba (see edit history)
vi var på vei inn ved rauer i mot fredrikstad. da det plutselig kommer en politibåt i full gass "ca 35 knop" mellom oss og en styrbord bøye. avstand max 4 meter. for deretter å svinge brått sydover og slakke ned. idiot kjøring :smash:

Hvem dag var dette? Targaen til politiet kjørte idiot i Østerelva også... Man må vel ikke på liv og død kjøre 5 meter fra land når man kjører i halvplan :boxing:

Etter min mening, må hastighetsbegrensning gjelde for alle.

Både lensmann og prest......

Dog gjelder ikke disse reglene om de har et skarpt oppdrag. :smash:

Er litt forundret over at det hele tiden er snakk om fart når det gjelder begrensninger.

Hvorfor ikke gå litt mer på hekksjøen?

Jeg drar halve fjorden etter meg i 8 knop :sailing:

Hva med skilting som: Ingen hekkbølger tillatt!

Da må jeg under 5 kts. ( og det er den farten jeg holder når jeg passerer fortøyde båter)

I havnen hjemme er det forbudt å ferdes over 2 kts.

Her sliter jeg, for jeg flytter meg i 3-4 kts. på tomgang :confused::eek::lol:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Hvorfor ikke gå litt mer på hekksjøen?

Hva med skilting som: Ingen hekkbølger tillatt!

Dette er helt vanlig i f.eks. USA der de har det de kaller No Wake Zone. Min erfaring med fem år der er at dette fungerer aldeles utmerket og blir respektert. Amerikanerne ser ut til å være i stand til å vurdere når båten deres lager hekkbølger, visstnok ikke like lett her i landet å dømme etter innlegg! :confused:

Og så er vel respekten for den lokale sheriff større der, enn her?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

:crazy: Blir skremt over de som her irriterer seg over at Redningsskøyta, Røde Kors eller hva det ellers måtte være av livreddende enheter, overstiger den hastighet de selv kan/ eller har lov til å ha!

Til dem har jeg følgende melding:

Hvis folk er så lavpanna at de ankrer opp i trange sund, med stettglass og termos, samt slipper løs en ustødig vaklende svigermor i solhatt ,uten tjoring, en hautullat bestefar i filttøfler med høreapparat og prostata, og attpåtil tror at dette skal gå bra.

De har bare misforstått rett og slett!!

De holdninger og det inntrykket en får av båtlivet i Oslodammen og et stykke utover den samme fjorden, er skremmende lesning!!!

Faktisk enig med Skipper Worse (i en annen tråd), at dette bør dere ikke skrive om!!!! :crazy:

Redigert av rogeri (see edit history)

Skrev ikke feil, slik jeg leser det så vil de ha til livs råkjøring,

men dette leser jeg som om at Politiet kunne godtatt en høyere fartsgrense i Gandsfjorden / Åmøyfjorden

"Fartsgrensene i Stavanger og Sandnes-området er mellom tre og åtte knop. I Åmøyfjorden og Gandsfjorden er det for eksempel åtte knops fartsgrense. Lenge har politiet utvist skjønn når de blir vitner til folk som kjører i 30 knop. Og i realiteten blir ikke fartsgrensene håndhevet med mindre båtføreren kjører slik at han er til fare for andre"

:crazy:

Hvis folk er så lavpanna at de ankrer opp i trange sund, og attpåtil tror at dette skal gå bra. De har bare misforstått rett og slett!!

De holdninger og det inntrykket en får av båtlivet i Oslodammen og et stykke utover den samme fjorden, er skremmende lesning!!!

Vel, vet ikke om jeg er helt enig, lurer faktisk litt på hvor du holder til, er det langs kysten av Svalbard eller??? En god del av båtlivet, friområdene i det minste her i Telemark er i og rundt både trange sund og steder hvor det ikke er så mye passasje. Fartsgrensen flere plasser er 5 knop. Og det er det helt sikkert en grunn til, hvis ikke hadde ikke det skiltet stått der. Hvorfor ikke prøve å overholde fartsgrensen og ta litt hensyn til andre mennesker som kanskje er ute for å kose seg og ta livet med ro.

Og hvordan kan du vite at det ikke sto om liv akkurat da? Slutt med å henge ut andre uten at du vet bedre!

Men da de anpustent svarte at de var på vei til en hjertestans, spaknet jeg. Leste senere i avisen at det hadde gått bra med pasienten, - takk være hurtig hjelp.

Lars H.

Har ikke alle politibåter, røde kors-båter og redningsskøyter blå-lys? Det burde de i hvertfall hatt. Da vil de enkelt kunne signalisere at man hadde det travelt og ingen ville sett negativt på stor fart eller hekkbølger. Båter i utrykning burde vise det.

Plenen

Vel, vet ikke om jeg er helt enig, lurer faktisk litt på hvor du holder til, er det langs kysten av Svalbard eller???

Hvor jeg kommer fra er uten betydning i denne saken! :yesnod: så spar hjernen din for uvesentlige problemstillinger!

Du kan da bare ikke ankre opp i eller ved en traffikert led og sitte å gremmes over at politi og redningstjenesten lager litt sjø???

Selv i tykkeste Telemark, (går utfra at det er selve tettstedet Telemark du snakker om??) :crazy:

Har ikke alle politibåter, røde kors-båter og redningsskøyter blå-lys? Det burde de i hvertfall hatt. Da vil de enkelt kunne signalisere at man hadde det travelt og ingen ville sett negativt på stor fart eller hekkbølger. Båter i utrykning burde vise det.

Dete blåsyset strider mot Sjøveisreglene faktisk. Men kjekt er det nok.

Dete blåsyset strider mot Sjøveisreglene faktisk. Men kjekt er det nok.

Ok. Er det fargen eller det at det blinker som strider mot reglene? Politibåten i Sandvika og en røde-kors-båt har jeg sett med blålys....Hvis det er andre farger på blinker'n som skal til så er det bare å velge det. Og så kan man bruke sirene i tillegg.

Plenen

Du kan da bare ikke ankre opp i eller ved en traffikert led og sitte å gremmes over at politi og redningstjenesten lager litt sjø??? Selv i tykkeste Telemark, :crazy:

Hadde vært greit om du hadde lest det jeg skrev tidligere i tråden før du uttaler deg. Både politi, redningstjeneste må kjøre så fort de vil for meg så lenge det er snakk om utrykning. I alle andre tilfeller bør de og andre så lenge det er satt opp skilt for fartsgrense bestrebe seg på å overholde fartsgrense. Tykkeste Telemark må vel være oppe på Telemarkskanalen en eller annen plass og der er det fartsbegrensing på 5 knop. Langs kysten er det ingen spesiell fartsbegrensing bortsett fra de plasser hvor dette er avmerket i kart, forskrifter og på skilter plassert på land.

Redigert av Hansi (see edit history)
Langs kysten er det ingen spesiell fartsbegrensing bortsett fra de plasser hvor dette er avmerket i kart og på skilter plassert på land.

Det er faktisk feil. Det kreves ikke skilting for at fartsbegrensingen skal gjelde. Det rekker at det er nedfelt i en forskrift. Og det er båtførers ansvar å kjenne til forskriften

Så har man da interessante tilfeller der man har satt opp skilt med begrensningen ikke er nedfelt i forskrift. 4 knop i Mossesundet er et slikt eksempel

Redigert av Bitteliten (see edit history)
I hvilke andre sammenhenger har man blinkende blått lys på sjøen?

P

vi har det inskrivet i de 'särsvenske' reglerna

Blått snabblixtljus används vid brådskande tjänsteutövning (se SjöTK 4 kap. 6 §).

6 §.

På fartyg, som används av polis eller tullpersonal, marinen eller brandförsvar

eller som är sjöräddningsenhet får under brådskande tjänsteutövning föras ett

eller flera runtlysande snabblixtljus med blått sken. Föreskrifter för användning

av sådant ljus beslutas av den statliga myndighet som äger fartyget efter

samråd med Sjöfartsverket. Beträffande fartyg, som inte ägs av statlig myndighet,

meddelas tillstånd till och föreskrifter för användning av sådant ljus av Sjöfartsverket.

Detta uppmärksamhetsljus fritar inte fartyget från skyldigheten att

iaktta gällande bestämmelser för sjötrafik.

Fartyg som omfattas av 6 § får under brådskande tjänsteutövning enligt SjöTF 2 kap. 7 § göra avsteg

från fartbegränsingar, ankringsförbud m m som meddelats med stöd av 1 eller 2 § i SjöTF. Även

kustbevakningen, som organisationsmässigt brutits ut från tullverket omfattas av bestämmelsen.

Ljuset medger inte särskild rätt till väg utan styrningsregler m m skall följas i alla avseenden.

Ljuset markerar att fartyget kan ha hög fart och eventuellt framföras på sätt som avviker från normalt

trafikmönster. Om möjligt bör deras framfart underlättas genom att båtar i god tid lämnar dem

fri väg.

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...