Jump to content

Fartsgrenser, manglende respekt fra Politi og Redningsselskap ?


Haba

Recommended Posts

:nono:

Gandsfjorden går inn fra Stavanger mot Sandnes. Fjorden har en fartsgrense visstnok på 8 knop, i alle fall inne fra Dyrsneset, tror faktisk at det står 5 knop på skiltet der. Diskusjon om hvilket fart det bør være i fjorden lar jeg i denne omgang ligge, det jeg vil påpeke er den farlige mangel på respekt for fartsbegrensningen både fra kommersielle skip, fritidsbåter og offentlige instanser. Jeg har min båtplass ved fjorden og ser daglig at mange ikke bryr seg. Men for oss som har våre båtplasser ved fjorden byr det på utfordringer når bølgene slår inn i småbåthavnene. http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article468005.ece

Det jeg vil fram til er at vi bør kunne forvente at Politiet og Redningsselskapet som vil lære oss respekt for loven og riktige holdninger på sjøen går foran ved å respektere fartsgrensene som engang gjelder. Jeg har observert både politiets båt og redningsselskapets båt passere i full plan (langt over 8 kn.) både inn og utgående i fjorden. Når disse ikke ser ut til å holde seg til reglene, tærer det på moralen til andre. I går ettermiddag 16.07.07 gjorde jeg redningsselskapets båt, som gikk mot indre havn i Sandnes (på K-16) oppmerksom på fartsbegrensningen, men fikk som ventet ikke svar. Under utrykning gjelder selvsagt andre regler, men i disse tilfellene var det neppe tale om det.

Dette er ikke skrevet for å henge ut institusjoner som gjør en viktig jobb for øke sikkerheten på sjøen, men for å minne disse om eksemplets makt.

 

Ha det trivelig på sjøen, hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

I går ettermiddag 16.07.07 gjorde jeg redningsselskapets båt, som gikk mot indre havn i Sandnes (på K-16) oppmerksom på fartsbegrensningen, men fikk som ventet ikke svar. Under utrykning gjelder selvsagt andre regler, men i disse tilfellene var det neppe tale om det.

Og hvordan kan du vite at det ikke sto om liv akkurat da? Slutt med å henge ut andre uten at du vet bedre!

 

Selv lå jeg en gang med anker ute og landtau i egne fjellbolter da Askerbæringen kom forbi en helve . . . s fart. Vi sto midt oppi en oppvask etter middagen, kasseroller med varmt vann fløy veggimellom, naboens lille jentunge ramlet, og den ene fjellbolten løsnet. Selvfølgelig kastet jeg meg over VHF'n og nærmnest skjelte ut Redningsselskapet.

 

Men da de anpustent svarte at de var på vei til en hjertestans, spaknet jeg. Leste senere i avisen at det hadde gått bra med pasienten, - takk være hurtig hjelp.

 

Og en liten ting til, du skjeller ikke ut andre båtførere på K16. Dette er en nød og kallesignal. Kall opp båten på K16 og be dem komme på en båt til båt kanal. Når du får svar der (kanskje redningsbåten ikke hadde tid til å svare), kan du utgyte dine eder og galler der!

 

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og hvordan kan du vite at det ikke sto om liv akkurat da? Slutt med å henge ut andre uten at du vet bedre!

Noen som har stått opp på feil bein i dag. Enig med tråd starter i at det også for øvrigheta går an å vise litt mere hensyn. Opplever omtrent daglig at enten det være seg losbåter, taxibåter eller annen nyttetrafikk gir mer eller mindre blaffen og kjører som de skulle ha fanden selv i hælene. Det går an å vise litt hensyn i alle fall nå midt i det verste ferie rushet.

Link to post
Share on other sites

:eek:

Kjære vene Lars H.

For det første så skjeller jeg ingen ingen ut på K-16, jeg kalte opp for å gjøre oppmerksom. Jeg VET faktisk at K-16 er både oppkallskanal og nødkanal.

 

For det andre er det ikke første gang at jeg observert nevnte fartøyer i fullt firsprang og det uten å ha lest eller hørt noe sted senere at det hadde vært noen utrykkning. Tror jeg er rimelig godt orientert

 

Så det må vel gå an ha en mening uten at noen får apoplexia cerebri.

 

Ha en god sommer !

Haba

Link to post
Share on other sites

Noen som har stått opp på feil bein i dag.
Neida, men jeg forsov meg riktignok til fruen kom tilbake etter morgenturen med skipshunden.
Enig med tråd starter i at det også for øvrigheta går an å vise litt mere hensyn. Opplever omtrent daglig at enten det være seg losbåter, taxibåter eller annen nyttetrafikk gir mer eller mindre blaffen og kjører som de skulle ha fanden selv i hælene.

Det må da for nevnte fanden være lov å skille på taxibåter som skal frakte en kjendis til hyttepalasset og Redningsselskapet som er på utrykning til en hjertepasient som ville dø, - Ja, det kunne gjerne være livet til din kjære mor det gjalt , resultatet kunne være at du aldri fikk flere av mors kjøttkaker dersom de ikke ga det de kunne på skøyta! Men det var jo ikke din mor i dette tilfellet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så det må vel gå an ha en mening uten at noen får apoplexia cerebri.

Hva er "apoplexia cerebri"? Jeg kan mange "vanskelige" ord fra elektronikk og data, men dette må være fra et annet fagfelt. Jeg er tross alt en pensjonert elelektronikkingeniør og bare litt tilbakestående som avataren min tilsier.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så vet jeg da hva disse vanskelige ordene bety. Men det stemmer neppe på meg, jeg har bare abstinens etter å komme meg på båtferie snart.

For det andre er det ikke første gang at jeg observert nevnte fartøyer i fullt firsprang og det uten å ha lest eller hørt noe sted senere at det hadde vært noen utrykkning. Tror jeg er rimelig godt orientert
De har da ingen plikt til å underette deg? Eller har du sjekket opp selv i etterhånd?

 

Lars H. :headbang:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tanken streifet meg på vei inn Langsundsfjorden i går, den har også 8 knop mellom Brevik og nordspissen av Langøya selv om det ser ut til å være en godt bevart hemmelighet, men nok om det.

 

I går ettermiddag kom rødekorsbåten i god planfart med en 18-20 foter med en slikt blålys på tragabøylen, lyset har jo ikke noe relevans til sjøs, men har registrert at det finnes på noen slik båter. Dette lyset var imdletig slukt der der de gikk i mange og tyve knop eller muligens tredve også... Jeg tenke først at har bør jeg kontakte røde kors om saken, men tenkte vel at de var på oppdrag.... det kunne tenkes etter den hastigheten de hadde i allefall..

 

Problemet er vel ikke slike båter i det offentliges tjenste men snarere oss vanliege dødelige som ikke kan overholde slike hastighetsbgrensninger. Hvorfor skal vi på død og liv fly lavt over sjøen... har vi dårlig tid så kan vi starte litt tidligere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg opplevd flere ganger, Redningsskøyta kommer i fint driv innover Galtesund og drar opp grov sjø, 5 minutter senere, når vi kommer etter. ligger de for kai på plassen sin. Jeg tror neppe dette var hjertepasienter hver gang. I fjor hadde de en seilbåt på slep innover galtesund, dette var en båt på 25-30 fot og slepet gikk i minst 8 knop, antagelig 10. Seilbåten hadde svært lavt fribord bak og hele slepet dro opp masse grov sjø, til stor forargelse for mange småbåter i sundet. en av manskapet på seilbåten dro på skuldrene og følte seg åpenbart ikke komfortabel med situasjonen, men hva kunne han gjøre? For min del har jeg gitt opp hele NSSR.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel ikke slike båter i det offentliges tjenste men snarere oss vanliege dødelige som ikke kan overholde slike hastighetsbgrensninger.

Poenget mitt var og er at det absolutt bør være mulig for ALLE med mindre det er utrykning å vise litt hensyn når en ferdes innaskjærs i trange sund, leier, osv. Har lagt i Kragerøskjærgården noen få dager nå. Der er det absolutt anarki. Helt villt. Svære riber på over 30', skjærgårdsjeeper, daycruisere, taxibåter og andre kjører gjennom idylliske Kreppa og andre sund hvor fartsgrensen er 5 knop på full fart som gjerne er opp i mot 40 knop på det meste. Båter som ligger fortøyd slenger fra side til side. Og for det aller meste er det hyttefolk bortsett fra taxibåtene da som av en eller annen grunn har fritak fra fartsgrense.

Link to post
Share on other sites

Enig i at Blå-Lys ikke har relevans til sjøen (i lovverket), men hva pokker skal de ellers gjøre for å påkalle obs. når det står om liv og sekunder??

Reagerte sjøl første gang jeg så NSSR rase ut fra havna i Risør med "blålys i toppen" (de kjørte som om de hadde stole både båt og drivstoff) med en grov hekksjø, mellom "drøssevis" med småbåter;

Men i "etterpåklokskapens klare lys" innså jeg at de hadde kanskje ingen annen måte å påkalle obs. på :confused: :confused:

Og de aller fleste VET jo hva BlåLys innebærer fra veien i hvert fall!

 

(Hilsen en som har kjørt "musikkbuss" i noen år...)

 

..Har lagt i Kragerøskjærgården noen få dager nå. Der er det absolutt anarki. Helt villt. Svære riber på over 30', skjærgårdsjeeper, daycruisere, taxibåter og andre kjører gjennom idylliske Kreppa og andre sund hvor fartsgrensen er 5 knop på full fart som gjerne er opp i mot 40 knop på det meste. Båter som ligger fortøyd slenger fra side til side. Og for det aller meste er det hyttefolk bortsett fra taxibåtene da som av en eller annen grunn har fritak fra fartsgrense.

"Helvetes forgård" har ikke bedret seg siden jeg sist var der for noen år siden og sverget på at det var siste gang jeg var DER, altså... :puke: :puke:

Edited by Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg Hansi, Kreppa er spesiell og en båt i halvplan eller værre kan gjøre stor skade på andre båter i det smale sundet... Jeg ligger mye ved Tårnbrygga på Jomfruland og der sjøer det ofte ved hjelp av vår herre, men det er spesielt når taxibåtene ankommer, de "tar" båten ned av plan rett ved gjestebrygga slik st de drar med seg "halve fjorden" da rusker det noe helt for jævlig når betomgbryggene svinger i utakt med fortøyde båter... Kunne de bare tatt båten ned av plan 100meter før brygga så hadde det hjulpet en masse, men de taper vel 5 sekunder på det formoder jeg.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

vi var på vei inn ved rauer i mot fredrikstad. da det plutselig kommer en politibåt i full gass "ca 35 knop" mellom oss og en styrbord bøye. avstand max 4 meter. for deretter å svinge brått sydover og slakke ned. idiot kjøring :smash:

Link to post
Share on other sites

Her ved Drøbak syntes jeg redningsselskapets fartøy kjører pent. Tror nok dette er noe mannskapsavhengig.

Politiet derimot kjører ofte tett ved land i stor fart. Holdninger??


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Politiet derimot kjører ofte tett ved land i stor fart. Holdninger??

Ja, de har visst lagt seg til den vanen at de skal gå tett opptil land. :lol::lol:

Se her i Moss Avis fra lørdag 14-7

:nono: Men det verste er vel at de prøver å skjule det så godt de kan. Mulig at noen er litt flaue her.....

Blir ikke veldig imponert over slike hendelser fra de som er pålagt å overvåke oss andre, nei. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Har erfart at Oslo politiet ikke bruker hue. Har skrevet om dette i andre linker, så jeg gidder ikke dra opp de historiene igjen, men jeg kan sitere et utsagn fra en Tjenestemann i Politiet som kjørte som en gris i padde havet helt uten grunn med en båt som lager skikkelig sjø.. Jeg snakket med han etterpå.

 

Jeg spurte han høflig om logikken ved å kjøre så fort der det er 5 knop Han svarte arrogant: "Vi har lov til det." Dette er ikke fleip.

Men de bøtelegger joller over en lav sko.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Synes kritikk av de få redningsbåtene langs kysten er et totalt sidespor fra det som er det virkelig store problemet; uerfarne båtfører som ALDRI har latt blikket falle bak egen båt.

 

Må si jeg synes at diskusjonen om hekkbølger tidligere har vært noe voldsom, men må innrømme at jeg i år virkelig har fått bekreftet at det virkelig er blitt MANGE totalt uerfarne på sjøen.

 

Daglig møter jeg båtfører av båter over 30 fot som raser forbi joller, smale sund, forbi andre båter osv., med en hekksjø som tsuniamier. Det verste er at det virker ikke som de er klar over hva de holder på med.

 

I forigårs var jeg vitne til Princess 51 som gjennom ett sund langt fra leden, holdt på å senke ei jolle med fiskende unger i.

 

I går paserte en Baltic i halvplan 10 meter fra båthavna med det resultat at båter gikk vegg i mellom. Da jeg lettere irritert pekte bak båten hans, fortsatte han i samme fart og ba han kona gå bak for å sjekke om noe var galt :crazy:

 

Men jeg tror ikke på båtlapp - men pengene pløyd inn i mer kontroll!!

Link to post
Share on other sites

Alle båter har gass som går to veier - og det er enkelt å slakke av. Enig i Swande - mange vet ikke hvordan deres hekkbølger påvirker andre. Samtidig har jeg erfart at jo større båt man har jo vanskeligere er det å faktisk se hvor store bølgene er fordi man sitter høyere over vannet. Det same gjelder bølger man møter - før var Kosterbåtens bølger skrekken for oss - med båten vår nå ser vi bølgene som ganske små. Så det er ikke så enkelt å se faktisk. Har man da en FB båt der man sitter 4 meter over og den veier 25 tonn blir det nok enda vanskeligere. Det vanskelige er kanskje om man aldri har hatt liten båt og vet hvor mye det slingrer.

 

Samtidig vil jeg si at det er en del båtførere som er en anelse overfølsomme overfor andres bølger. Ikke bare seilere. Kjører man i et 100 meter bredt sund og man da holder mer enn 50 meter avstand når man passerer andre båter av normal størrelse (kanskje fra 25 fot og oppover) bør det være tilstrekkelig avstand. Er det mindre båter da bør man slakke av. Hos oss er det bedre å slakke av en gang for mye enn en gang for lite. Heller da at det blir litt rykkete kjøring for oss ombord enn at vi skaper vansker for andre. Og det er en total vurdering. Er det mye bølger pga vind og vær slakker vi kanskje ikke av så mye ettersom bølgene våre da blir en del av "sjøen". Men blåser det 2 m/s og seilbåter ligger med nesten slakke seil - da tar vi det med ro og har større avstand til passerende båter.

Et annet hjertesukk er at det i svært liten grad følges Sjøveisreglenes bestemmelser om at man skal holde til høyre i en smal lei. Veldig ofte kommer båtene i litt sprett orden midt i leia - det gjør at manøvrerbart farvann blir begrenset. Merkelig at man ikke kan tenke på hvordan man kan gjøre det enklere for andre

 

Løsningen for oss er å gå ut i åpent farvann når vi tar transportstrekk

 

8 knop er en lite bra fart for oss med tanke på bølger. Ved 5 knop er bølgene våre små. Rundt 8 knop graver vi ganske mye sjø.

 

Et annet paradoks ser ut til at fartsgrensene på 5 knop ikke gjelder seilbåter. Har til gode å se en seilbåt som kommer i god marsjfart som faktisk slakker av. Og marsjfart på en seilbåt kan i dag godt være 8 knop

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

selv har jeg og båtplass langs gandsfjorden.

8knop i gandsfjorden synes jeg er en ufornuftig hastighet og jeg har ikke forståelse for at dette er en fornuftig hastighetsbegrensning for fritidsbåter.

at man skal holde regler er jeg derimot enig i, så slik sett bør hastigheten endres for fritidsbåter i dette området i den grad man mener 8knop er en lovpålagt hastihet.

om 5 knops skiltet ved dyrnesodden gjelder for resten av gandsfjorden innover mot sandnes så er det jo ikke så lett for menigmann å skjønne det heller.

er det forøvrig noen som har kart som viser hastighetsbegrensninger langs sørlandskysten?

Link to post
Share on other sites

:nono:

Gandsfjorden går inn fra Stavanger mot Sandnes. Fjorden har en fartsgrense visstnok på 8 knop,

Nå er det en stund siden jeg bodde i Sandnes og Stavanger, men jeg husker da såpass at denne fjorden må være hundrevis av meter brei? Og i så fall er det ikke rart at både nyttetrafikk og vi andre kjører i plan ut denne laaaange fjorden...

Link to post
Share on other sites

Hei Alle sammen

 

Er litt flau av å måtte inrømme at jeg var en av et mannskap på tre personer på RS Ryfylke Mandags kveld 16.07.

RS Ryfylke var IKKE ute i oppdrag (kun vanlig patruljevakt) så korreks for å overskride fartsbegrensningene ev forulempe med å sette høy sjø er nok korrekt.

Vi tar dette til etterretning og jeg tok allerede morgenen etter kontakt med Sandnes Havnevesen med forespørsel om gjeldende fartsforskrifter for Gandsfjorden / Sandnes havneområde. (har ennå ikke fått svar, men vi får vel alltid gravd frem noe) håper å få et kart lignende det som Baatskolen har lagt ut for Stavanger Havneområde.

 

For øvrig:

 

Redningselskapets Sjøredningskorps i Stavanger består av ca 60 personer som på frivillig basis (uten lønn) bemanner RS Ryfylke(normal besetning er 3 personer)

Alle mannskaper skal ha VHF sertifikat og Båtførerbevis.

Båtfører har i tillegg D5L sertifikat, Førstehjelper har som tillegg 40 timers førstehjelpskurs innklusive bruk av Hjertestarter.

 

Jeg mener og tror at vi i korpset gjør en god innsats i Ryfylkefjordene, men vi er ikke ufeilbarlige vi heller.

 

Hva enkelte enn måtte mene (og godt kunne finne enkelthendelser som dokumentasjon på) så er det en godt innarbeidet ånd i korpset nettopp å søke å øke sikkerheten på sjøen med å gå foran som et godt eksempel.

Jeg tør påstå at vi er blant de bedre til å overholde regler og lover og at tror vi for folk flest framstår som et godt eksempel på sjøen.

Vi skal selvsagt prøve å bli enda bedre.

 

 

Mvh

 

Thor Inge Eie

Sjøredningskorpset i Stavanger

 

 

Redigert:

 

Litt ekstra info om oss finner dere her:

 

http://www.ssrk.org/

Edited by Thor Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...