Hansi Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Det er faktisk feil. Det kreves ikke skilting for at fartsbegrensingen skal gjelde. Det rekker at det er nedfelt i en forskrift. Og det er båtførers ansvar å kjenne til forskriften Ikke feil men skrevet og tolket feil. Har kjennskap til regelverk. I tillegg har vi lokale havnereglement kysten rundt hvor det er nedfelt fartsbegrensninger i selve det lokale havnereglement. Noen plasser er det skilter men ingen forskrifter, noen plasser er det satt opp lokale private skilter for å få båtførere til å vise hensyn , andre plasser er det rett og slett skrevet 5 knop direkte på fjellet, spiller ingen rolle forresten .......... viktigste er at vi som båtførere viser og tar hensyn. Det var og er poenget. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 19.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 (redigert) Kommer sent inn i tråden. Jeg tror ikke noen her er uenige i at båt under utrykning som haster må ha anledning til å fravike fartsbestemmelsene. At de ikke svarer på anrop på kanal 16 kan i noen få tilfeller også være pga at man er travelt opptatt med andre ting. Imidlertid tror jeg ikke man er så travelt opptatt hele tiden under utrykning at man ikke en gang i mellom kan gå på kanal 16 og gjøre oppmerksom på at man er på utrykning, og i hvilket farvann man befinner seg. For politiet kan dette selvsagt ødelegge hensikten med en utrykning dersom man er avhengig av å komme overraskende på en eller annen mistenkt, men jeg har vanskelig for å godta at dette vil gjelde i en særlig stor andel av utrykningene. Dette vil selvsagt ikke hjelpe dem som ikke lytter på kanal 16, men jeg tror det er det beste man kan få til. Har selv for noen år siden fått redningsskøyte inn bakfra i trangt farvann, så løsøre fløy veggimellom, barna skrek og generalen øyeblikkelig stilte krav om utmelding av kystpatruljen med krav om tilbakebetalt kontingent og erstatning for tort og svie. (er likevel fortsatt medlem, men skifter ikke klistrelapp hvert år) Redigert 19.Juli.2007 av Laholm (see edit history) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
GeirFrode Svart 19.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 Så har man da interessante tilfeller der man har satt opp skilt med begrensningen ikke er nedfelt i forskrift. 4 knop i Mossesundet er et slikt eksempel :nono: :nono: Nei du! Ikke nå lenger!! Nå er det nedfelt i loven. Max 5 knop der nå. Endelig, men det ser ikke ut til at folk er klar over det. De fleste pløyer fortsatt igjennom sundet som om både båt og drivstoff var stjålet. Se her i Lovdata Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2007 Legger merke til at i de forskriftene som Geir Frode viser til står det: Fartøyer som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget. Lurer litt på hvordan det er ment (og folk her mener!) at disse skal varsle om at de er på uttrykning når det strider mot både nasjonale og internasjonale Sjøveislover å bruke bl.a. blålys? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nøtterøy Svart 20.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2007 Ubåter har blinkene orange lys, slik som annleggs maskiner har, det har forresten Japanske fiske båter også. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 20.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2007 Lurer litt på hvordan det er ment (og folk her mener!) at disse skal varsle om at de er på uttrykning når det strider mot både nasjonale og internasjonale Sjøveislover å bruke bl.a. blålys? Det er ikke mer i strid med reglene enn at jeg skulle tro norske myndigheter kan få skrevet inn en regel om bruk av blålys i de nasjonale reglene uten for mye om og men, f.eks. slik svenskene har. Ikke vet jeg hvorfor de ikke har gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2007 Ubåter har blinkene orange lys, slik som annleggs maskiner har, det har forresten Japanske fiske båter også. o grekiske bärplansbåter..... finns ikke noe förbud mot blinklys eller blå farve..........det står om jag husker rett..."undvik strobe" Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kosmix Svart 20.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2007 Offtopic: Vil bare kommentere at jeg tror Bitteliten har et poeng når han sier at noen hekkbølge-fritidsbåtførere ikke har hatt små båter selv, og derfor ikke vet hvilke konsekvenser hekkbølgene har for små båter. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Mysigt Svart 20.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2007 Min erfaring er at mange rett og slett dr... i hvordan man kjører,hadde man sett litt bak båten og tatt hensyn til hvordan bølgene ble hadde det kanskje ikke blitt så ille.... Har båten liggende i innsjø og det er masse trafikk rett forbi båthavna hvor det er 5knops grense, noen lager faktisk mer bølger i 5 knop enn i 20 så ta en titt bak og ta litt hensyn og god sommer mvh Fallkroken Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Mouche Svart 20.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2007 Vil bare kommentere at jeg tror Bitteliten har et poeng når han sier at noen hekkbølge-fritidsbåtførere ikke har hatt små båter selv, og derfor ikke vet hvilke konsekvenser hekkbølgene har for små båter. Hvis de bare hadde giddet å snu på hodet en gang i blant så ville de nok ha lagt merke til en del båter som hoppet og danset, never som ble knyttet og barn/voksne som ramlet rundt i sine båter? Og kanskje de til og med hadde sett at det var en sammenheng mellom bølgene de hadde skapt, også kallt hekkbølger, og den merkelige oppførsel på båter og folk ombord? Eller er det for me å forvente? At man gidder å snu på hodet mener jeg? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
olpi Svart 20.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2007 (redigert) Noen av dem snur seg også vekk når jeg høflig hilser. Vet ikke om de ikke vil hilse, eller om de bare er veldig klar over at de lager det ubehaglig for mindre båter og skjemmes Møtte en P 35 og en tilsvarende båt ved Strømtangen i dag. I fullt driv/maks gravefart, og vi møttes like ved det trangste partiet. Så dem så jeg gikk på tomgang slik at vi ikke møttes på det grunneste og trangeste partiet. Hilste på begge og begge snudde hodet vekk. Redigert 20.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blingpling Svart 20.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2007 Blitr kanskje litt OT i forhold til uttrykningstjenesten, men i 5-knopsdebatten så kan man nevne at andre land bla.a. USA ikke bruker knopgrenser i trange farvann, men snarere skiltet NO WAKE. Så hastigheten kan regulereres litt friere, avhengig av skroget ditt så må du tilpasse hastigheten slik at du ikke lager hekkbølge. blingpling Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2007 Jeg reflekterte litt over dette med hilsing under sommeren ferie i Sverige og Danmark, jeg skjønner da hvorfor enkelte motorbåteiere mener at seilbåter ikke hilser.... vi har to muligheter, enten må vi hilse før vi møter motorbåten, det kan være litt vanskelig siden vi da alt er i gang med å sikre folk og fe samt lasten før hekkbølgen kommer.... eller vi kan gjøre det etter at skaden er skjedd og alt er ryddet opp men da har gjerne motorbåten pløyd seg videre og vi er aktenom den og siden førere ikke snur på skallen og kikker i denne retningen så opfattes det gjerne alik at vi ikke hilser. Nå har jeg en rimelig stor og stødig båt som kun lar seg påvirke av det virkelig gode fjorplogene så jeg rakk å hilse på de aller fleste siden jeg kun ropte ut "hekkbølger, hold dere fast", så hilste jeg høflig.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Astor Svart 21.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2007 Tøffer som regel sakte i koslig snekkefart. Møter mange på vår vei, men seilfolket ser tvers igjennom meg som hilser. Et merkelig folkefær, spør du meg. Venner jeg har snakket med opplever det samme, med få unntak. Men når vi ligger i havn er tonen en helt annen. Blide koslige seilfolk sitter sammen med oss motorbåtfolk i hygglig lag. Kjører vi i leden, dvs der de større fartøyene går, holder vi god avstand der vi kommer pløyende i marsjfart. Det blir litt slitsomt, i alle fall her i Oslofjorden, å slakke av hver gang man ønsker å ta litt hensyn til andre sjøfarende. Dette med hilsing har med gode holdninger å gjøre. Vanlig høflighet å hilse tilbake dersom man ser en som hilser. Men så kommer jeg fra et møblert hjem også, da. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sydvesten Svart 21.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2007 Dette med hilsing har med gode holdninger å gjøre. Vanlig høflighet å hilse tilbake dersom man ser en som hilser. Men så kommer jeg fra et møblert hjem også, da. Er enig med deg Astor, men jeg så så alt for mange i mindre seilbåter og snekker som hadde mere enn nok med å holde styr på båten og unger når motorbåtene kom tøffende i en 8-10 knop i leia og gjerne så nær andre båter som mulig.. Det var tilnærmet mulig å gå tørrskodd bak enkelte av sjøplogene... Jeg hilser også på alle jeg møter... når fjroplogene kommer tøffende med halve fjorden i en bølge rett akterut, så legger jeg om kursen en 30-40 grader, hilser, smiler og riser litt hodet da.... men jeg kommer kun fra et delvis møblert hjem da.. En ting la jeg også merke til, det var utolig deilig på sjøen frem til 10-11 tiden, da var det nesten kun seilbåter ute.... stille og fredelig og hekkbølger på en 10-15 cm Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 21.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2007 Tøffer som regel sakte i koslig snekkefart. Møter mange på vår vei, men seilfolket ser tvers igjennom meg som hilser. Et merkelig folkefær, spør du meg. Venner jeg har snakket med opplever det samme, med få unntak. Men når vi ligger i havn er tonen en helt annen. Blide koslige seilfolk sitter sammen med oss motorbåtfolk i hygglig lag. Å generalisere folk på sjøen som egen folkefærd fordi de har en båt med mast er vel litt drøyt. Det er vel slik at en opplever lett det en forventer ut fra sine egne holdninger. Det er mange former for hilsen på sjøen. Skal en være formell er det flagghilsen som gjelder, litt mindre formell eller halvformelt, lydsignal og helt uformelt, løfte armen for hilsen. Vi snakker vel om den uformelle hilsen, Astor, du står vel ikke med flaggstanga hver gang du treffer en seilbåt? I sommer prøvde jeg i all uvitenskapelighet å teste ut dette hilsefenomenet på sjøen, med følgende resultat: 1. Når en seiler hilser på snekker og andre motorbåter blir det i hovedsak "enveishilsen", for hvem kan se gjennom sotede ruter og kalesjer? Dvs at her kan bare formell og halvformell hilsen fungere, noe jeg ikke har observert. 2. Motorbåter med altan hilser aldri først på seilbåter, det hender de svarer, men ikke alltid. 3. Mange svarer på hilsen med en slags "hilsetretthet",. slappt nikk eller løfter så vidt på en finger. Denne undersøkelsn gjelder for yttre og indre Oslofjord og dalføra mot Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Skjønner du liker å dra strikken, Pettersand. Men som alle andre hilser jeg enten til skipperlua eller hele handa opp. Jeg har en holdning som er positiv til alle sjøfarende. Er vi først ute på det blå hav er vi alle sjøfarende og gode kolleger. Jeg beskriver min observasjon gjort gjennom de siste årene. Mange nye båtfolk har kommet til og mange av disse har ikke fått de gode holdningene inn med morsmelken. Derfor er jeg for en tvungen opplæring til sjøs hvor man kan få holdninger inn blant sjøveisregler og annet nyttig båtlærdom. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
avmønstret5 Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Mange nye båtfolk har kommet til og mange av disse har ikke fått de gode holdningene inn med morsmelken. Derfor er jeg for en tvungen opplæring til sjøs hvor man kan få holdninger inn blant sjøveisregler og annet nyttig båtlærdom. Jeg drar vel litt i strikket fordi du til tider har noen "innstikk" til seilbåtfolk, Astor. Det kan være verd å huske at svært mange av de som seiler i dag kommer fra et motorbåtmiljø. Og en stor del av disse ligger i felles foreninger/båtlag, og det kan være grunn til å tro at det er de mest erfarne båtfolk som havner i seilbåt (uten at jeg dokumentere det) rett og slett fordi at terskelen til båtlivet er betydelig lavere via motorbåt. Jeg tror det er lite fruktbart å karakterisere båtfolk etter båttype selv om jeg av og til selv faller ned i samme fella. For øvrig er jeg helt enig med deg ang. holdninger og behov for opplæring. Ha en fin søndag Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Jeg drar vel litt i strikket fordi du til tider har noen "innstikk" til seilbåtfolk, Astor. Det kan være verd å huske at svært mange av de som seiler i dag kommer fra et motorbåtmiljø. Og en stor del av disse ligger i felles foreninger/båtlag, og det kan være grunn til å tro at det er de mest erfarne båtfolk som havner i seilbåt (uten at jeg dokumentere det) rett og slett fordi at terskelen til båtlivet er betydelig lavere via motorbåt. Jeg tror det er lite fruktbart å karakterisere båtfolk etter båttype selv om jeg av og til selv faller ned i samme fella. For øvrig er jeg helt enig med deg ang. holdninger og behov for opplæring. Ha en fin søndag Joda, Pettersand, jeg stikker, men les litt mellom linjene da. Jeg stikker da ikke så dypt. Her på BP må man ha litt temperatur innimellom. Og jeg tåler å få slengt endel tilbake også. God søndag til deg også. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.