Jump to content

20 fotere med innbordsmotor eller utenbords ?

ola_dunk

Recommended Posts

Her er nok smaken som baken; delt i to. Selv har jeg blitt vaksinert mot innenbordsmotor i såpass liten båt, så min subjektive mening er at utenbordsversjon er et mye bedre valg. Ser man på fart så er det iflg. annonsen 33 kn mot 42. Så at annonsen med inboard skiltet med 7 sitteplasser, mens jeg greide bare å telle til 5. Outbordutgaven hadde derimot U-sofa bak, og plass til flere enn de 6 som er oppgitt. Drivstofføkonomien derimot, det vet jeg ikke. Når det gjelder vedlikehold så har jeg som nevnt svært dårlige erfaringer med inboard, og svært gode med outboard.....

Det var nå min helt personlige mening!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Akkurat plassen i motorrommet kommer jo an på hvor stor motorrommet er og hvor stor motoren er.

Med innenbordsmotor får du en tyngre båt og dermed også en roligere båt i litt sjø. Drivstofforbruket er nevnt her. Jeg vil også påpeke at man i Sverige går mer og mer over til innenbordsmotorer i båter av denne størrelsen fordi mange utenbordsmotorer blir stjålet. Jeg vil tro at du kan få en gunstigere forsikring ved valg av innenbordsmotor

Alt i alt ender det opp med smak og behag. I valget mellom en Bayliner og en Yamarin hadde jeg valgt en Yamarin selvom den har utenbordsmotor. Jeg tror byggekvaliteten er bedre og Yamarin er kjent for gode sjøegenskaper. Tror også at en Yamarin er enklere å selge igjen - men det vet jeg ikke - bare tror.

Jeg hadde tidligere en 20 fots Draco med innenbordsmotor. Selvom selve motorrommet var trangt, så var det utrolig lett å komme til. Motoren ligger nesten over dørken, og sideplater og frontplater var meget enkelt og raskt å fjerne. Dermed kunne jeg nesten gå rundt motoren og komme til over alt uten problemer.

I dag har jeg to motorer i et 4 ganger så stort rom. Men dette sitter under dørken og det er laaaangt ned (rundt 1,5 meter til kjølen). Men ikke stort nok til at jeg kan "gå" ned. Så ergo, mye enklere å komme til en motor i en 20 foter enn i en 29 foter.

Alt er selfølgelig litt avhengig av modellen, men de fleste 20 fotere ++ jeg har sett, har meget grei adkomst til motoren, ulempen er at de sjeler litt av plassen i motsetning til en utenbords. Selv ville jeg ikke hatt annet enn innenbords, men det er nå min mening.

Redigert av Larspo (see edit history)
Akkurat plassen i motorrommet kommer jo an på hvor stor motorrommet er og hvor stor motoren er.

Hei, motorrommene i alle de 20 foterne jeg har sett har vært "knøttsmå". Vanligvis er det snakk om Mercruiser 115-120 hk diesel. Her blir det ikke mye plass igjen .

Ellers får jeg si som "smiley" at jeg er vaksinert mot innenbordsmotor i en såpass liten båt. I båter fra 23 fot og oppover virker det som om produsenten tar litt mer hensyn til servicevennlighet. Ellers ville jeg vært meget betenkt om å anskaffe meg en innenbordsmotor fra V/P. Har lest om altfor mange negative erfaringer om dette merket. :flag:

Hei, motorrommene i alle de 20 foterne jeg har sett har vært "knøttsmå". Vanligvis er det snakk om Mercruiser 115-120 hk diesel. Her blir det ikke mye plass igjen .

Ellers får jeg si som "smiley" at jeg er vaksinert mot innenbordsmotor i en såpass liten båt. I båter fra 23 fot og oppover virker det som om produsenten tar litt mer hensyn til servicevennlighet. Ellers ville jeg vært meget betenkt om å anskaffe meg en innenbordsmotor fra V/P. Har lest om altfor mange negative erfaringer om dette merket. :flag:

Hva merke snakker du om, hvor har du lest det og hva har du lest ??

hvilken prisklasse hadde du tenkt deg ? står valget mellom disse 2 båtene du nevner ?

kan jo godt si at jeg er meget fornøyd med min båt nidelv 610 med volvo penta innenbords har tidligere hatt skibsplast i samme størrelse og må si at både komforen ombord / bråk/sjøferdighet er utrolig mye bedre i nidelven .. god plass i motorom også :)

tror også at en av grunnene til at folk klager på volvo penta er at de selger/har solgt mye mer av disse motorene og at de også da ser ut som det er mer feil på disse .. bare en tanke

ingen av de nevnte båtene har VP.

Jeg har hatt volvo penta diesel i alle mine tidligere båter og har vært fornøyd :smiley:

Det er vel verre med en MerCruiser Diesel med topper som ryker og for ikke å glemme kjølingsproblemer med å bare ha ett vann inntak..

Nidelv er en kvalitetsbåt og ligger litt høyt i pris, budsjettet mitt sier max 300.000.-

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Hva merke snakker du om, hvor har du lest det og hva har du lest ??

Hei, igjen. Ser du har har funnet ut hva V/P står for. Du kan jo begynne med å lese siste utgave av Båtmagasinet.

Ellers er det mange tråder her på BP som forteller om forskjellige problemer.

Hyggelig at du er fornøyd med V/P, fortsett med det. Når det gjelder MerCruiser diesel, har jeg ingen erfaring med denne.

Jeg nevnte denne fordi jeg har sett denne installert i en 20 fot båt. Ville gått for Yamarin med utenbords var jeg deg. :yesnod:

Min far kjøpte tilsvarende båt med innebordsmotor i fjor, men med Mercruiser 3.0L bensin.

Kan ikke si det er dårlig plass rundt motoren, "motorkassa" løftes opp og da kommer man enkelt til alle servicepunkter.

Jeg liker løsningen med innebords, min far var mer usikker, men når han fant ut at det var over 3000,- i diff.på forsikring var han mindre i tvil...

Ellers synes jeg det er praktisk med hel badeplattform, kjekt til å plassere fenderstativ o.l. som kan bli litt vanskelig å plassere på foran på pulpitt.

Mvh

"Blue Sky"

Definitivt en kjedelg sak for VP dette. Det må nok også sees i sammenheng med antall motorer som er solgt de siste årene. Merkelig også at Viksund skulle få så mye problemer. Mulig en batch med dårlig kvalitet. Men motorene er jo prøvekjørt før de forlater fabrikken så de burde jo tåle dette

har selv hatt elektronikk feil på en av mine grønne. Ble fikset uten spørsmål. Stoler fullt og fast på motorene ombord, og motorene fungerer meget godt.

Nja - ikke så sikker på at det koster så mye mer. Tenk også på at forsikringen din ikke dekker opplag med påhengeren på båten om du ligger utendørs - så da må du ta av motoren hver vinter. Samme gjelder drev - men det er my enklere pga vektforskjellen

Service og konservering av en Merc 1,7 bør vel ligge på 3000-4000 kroner.

Nei, service på merc 1,7 ligger på 5-6000, det gjorde det på min Nidelv i alle år, den var trang og komme til, slik at jeg ikke orket å ta jobben selv. Men billig gikk den, ca 0,7 pr.nm i snitt på hele sommer sesongen. Så er det politikk igjen da, forslaget er jo avgift på diesel igjen, da vil nok små dieselmotorer miste mye av sin verdi. Da vedlikeholdet er dyrere, bråker mer på sakte fart og at evt drivstoffprisen blir høyere.

Yamarin 6110 med ub motor 2 takter vet jeg ikke så mye om, men de er kjent for å være gode i sjø, og det er enkelt vedlikehold. Se Kjørefakta

Der finner du kanskje den motoren og båten.

Ville uten tvil valgt utenbords motor!!!

Jeg satt på med 21 foter med 120 hk diesel i forrige uke. Den bråkte ubehagelig mye både ved lav og høy fart. I tillegg var lyden av en ubehagelig type nesten som å sitte ved siden av en tresker med treskeverket i gang. Og dette til tross for at denne båten var ekstra lydisolert i motorrommet.

Når det gjelder forbruk så kommer det an på hvordan du kjører. Jeg har selv Skibsplast 605 med Suzuki 115 4T. Jeg kjører i løpet av sessongen ca 100t og 80% av tiden i kosefart rundt 4-5knop. Forbruket ved 4-5knop ligger på ca 2l/time. I løpet av en sessong betyr dette ca 300l bensin. Når du regner inne lavere servicepriser på utenbordsmotor (jeg betaler kr.2500,- for service 1.g pr år inkl vinterkonserv. og olje). Hvis serviceutgiftene på en diesel innenbords koster mellom 6-7000,- så må diesel forbruket være microskopisk for at diesel skal lønne seg.

Jeg er svært godt fornøyd med Skibsplast 605 min, den har gode sjøegenskaper, designet gjør den svært anvendelig til forskjellig bruk. Den er nesten like lett å komme ut/inn i som en åpen skjærgårdjeep, samtidig som du har en solid vindskjerm å sitte bak. Den har cabin som fint egner seg til overnatting. Vi har overnattet 2 voksne og 3 barn (2 barn på solsenga) i båten uten at dette var spesielt ubehaglig.

Båten egner seg også godt til å bade fra og sole seg i. Barna synes det er morsomt å løpe på dollbordene å hoppe ut forfra. Dette uten at de må tråkke gjennom hele cocpit/cabin. Ellers er det fint å sole seg fra dekket forut og ligge bakenfor sete bak.

Båten har gode fartsressurser, den greier fint å ligge i marsjfart på 33knop med 2 voksne og 3 barn i båten. Maksfart ligger da på 36knop. Når jeg kjører alene gjør den 38knop.

Kvaliteten på Skibsplasten er god, den tåler hardt bruk år etter år uten å ta skade av dette. Vår båt er en 2002 modell med litt shining ser den fortsatt ut som ny.

2015 Mazda

2016 US Ford

Hei,

Har en kompis som har en Bayliner 602 med Mercruiser 4,3L MPI.

Da han hentet denne på Snarøya i fjor var han litt bekymret siden det blåste godt, og han skulle helt

til Fredrikstad, han ble meget positivt overrasket.

Han hadde fra før en Askeladden skjærgårdjeep med 90Hk, og mener sjøegenskapene på disse to båtene

ikke kan sammenlignes....

Båten har skrog med rimelig dyp V-bunn og såkalte "step" for luftsmøring/ høyere fart.

Hei,

Har en kompis som har en Bayliner 602 med Mercruiser 4,3L MPI.

Da han hentet denne på Snarøya i fjor var han litt bekymret siden det blåste godt, og han skulle helt

til Fredrikstad, han ble meget positivt overrasket.

Han hadde fra før en Askeladden skjærgårdjeep med 90Hk, og mener sjøegenskapene på disse to båtene

ikke kan sammenlignes....

Båten har skrog med rimelig dyp V-bunn og såkalte "step" for luftsmøring/ høyere fart.

"step" for luftsmøring/høyere fart .. aldrig hørt om før :seeya:

så det er en bra sjøbåt?

ute plassen da?

Størrelsen tatt i betrakning synes jeg denne typen både føles trygg og går godt i sjøen.

I litt sjø er det nok en fordel med innenbordsmotor siden du da får tyngdepunktet litt frem i båten

slik at den ikke har så lett for å "ta av".

Du finnes forskjellige typer layouter i cockpit, dvs. kapteinstol på styrbord eller "back to back" stoler

på begge sider. Fordelen med sistnevnte er at disse kan legges ned til solsenger.

Se forøvrig følgende link til tilsvarende båt:

http://www.bayliner.com/showroom_archives....;reqtype=1,9,23

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...