Jump to content

Eberspëcher D3l feilsøking

kkjelby

Recommended Posts

Hallo jeg har en Ebersprecher D3L, som kun starter og gåt uten varme, har sjekket glødepluggen den er fin, ingen avbrent glødetråd, den begnnte å lage lyder(hvining) jeg trodde det var vifta, skrudde ut alt men det viste seg at det var releet i kontrollboksen som gav lyd. kan det tyde påat spenningen ikke er på topp?

Føde pumpa lager ingen lyd, skal ikke den tikke?

Er det noen som har noen meninger om dette?

Hilsen kald Bergenser. :diving:

Det kan være flere mulige feil. Hvis du gir flere opplysninger om hvordan feilen oppsto kan det være mye hjelp i det.

Ettersom du ikke hører klikking fra pumpen kan feilen være at overopphetingssikringen har slått ut. I dokumentarkivet ( https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=20203 ) finner du en del opplysninger om varmeren. Etter det jeg kan se er denne sikringen like ved glødepluggen. Uten å kjenne denne varmeren vil jeg tro at den resettes ved å trykke den inn.

Nei overophetnings sikkringen er det ikke, det sjekket jeg samtidig med glødepluggen. jeg har i tilegg trykket på den. Takk for svaret uansett sitter her i natta og sjekker om noen kan hjelpe. Men som sagt kommer det en burring fra releet i styringsboksen. kanskje for lite spenning i batteriet.

For lav spenning er absolutt en aktuell feilkilde. Hvordan står det til med batteribanken?

Forøvrig: Hvor gammelt er apparatet ditt? De siste tre-fire år har noen Eberspacher apparater sluttet å fungere p.g.a. defekt elektronisk "hjerne". Symptomene er ganske like de du her skisserer. Dette er i såfall en reklamasjonssak.

det jeg vet med sikkerhet er at det tikker ikke fra den j...la fødepumpen. ser heller ikke at dieselen beveger seg i slangen. det er to svarte ledninger koblet til pumpen. kan det stemme at den kun benytter negativ (-) for å virke?.

Matepumpa til varmeren må "tikke og gå", og trenger både pluss og minus fra 12V for å gjøre det. Har du ikke et voltmeter eller ei prøvelampe slik at du kan få sjekka om pumpa får spenning? Jeg vet ikke sikkert, men jeg antar at pumpa skal få spenning via et kontrollrele i styreenheten.

Den "hvininga" du hører kan skrive seg fra at releet står og "skurrer" og ikke klarer å trekke til skikkelig. En mulig årsak til dette igjen, kan være enten lav batterispenning eller dårlig kontakt et sted mellom batteri og varmer. Her må du bare ta for deg kabler og koblingspunkter og måle spenning når varmeren er påslått, og dermed finner ut hvor "spenningen blir borte".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...