kkjelby Startet 17.Juli.2007 Del på Facebook Startet 17.Juli.2007 Hallo jeg har en Ebersprecher D3L, som kun starter og gåt uten varme, har sjekket glødepluggen den er fin, ingen avbrent glødetråd, den begnnte å lage lyder(hvining) jeg trodde det var vifta, skrudde ut alt men det viste seg at det var releet i kontrollboksen som gav lyd. kan det tyde påat spenningen ikke er på topp? Føde pumpa lager ingen lyd, skal ikke den tikke? Er det noen som har noen meninger om dette? Hilsen kald Bergenser. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Det kan være flere mulige feil. Hvis du gir flere opplysninger om hvordan feilen oppsto kan det være mye hjelp i det. Ettersom du ikke hører klikking fra pumpen kan feilen være at overopphetingssikringen har slått ut. I dokumentarkivet ( https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=20203 ) finner du en del opplysninger om varmeren. Etter det jeg kan se er denne sikringen like ved glødepluggen. Uten å kjenne denne varmeren vil jeg tro at den resettes ved å trykke den inn. Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Nei overophetnings sikkringen er det ikke, det sjekket jeg samtidig med glødepluggen. jeg har i tilegg trykket på den. Takk for svaret uansett sitter her i natta og sjekker om noen kan hjelpe. Men som sagt kommer det en burring fra releet i styringsboksen. kanskje for lite spenning i batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 For lav spenning er absolutt en aktuell feilkilde. Hvordan står det til med batteribanken? Forøvrig: Hvor gammelt er apparatet ditt? De siste tre-fire år har noen Eberspacher apparater sluttet å fungere p.g.a. defekt elektronisk "hjerne". Symptomene er ganske like de du her skisserer. Dette er i såfall en reklamasjonssak. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Har du forsøkt å starte varmeren med motoren igang? Hvis lav spenning er problemet vil det hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 det jeg vet med sikkerhet er at det tikker ikke fra den j...la fødepumpen. ser heller ikke at dieselen beveger seg i slangen. det er to svarte ledninger koblet til pumpen. kan det stemme at den kun benytter negativ (-) for å virke?. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Pumpen må ha både + og - for å virke. Den ene av disse er konstant og den andre veksler av -på. Utfra koblingsskjemaet var det umulig å si om det er + eller - som er konstant. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 17.Juli.2007 Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 det jeg vet med sikkerhet er at det tikker ikke fra den j...la fødepumpen. ser heller ikke at dieselen beveger seg i slangen. det er to svarte ledninger koblet til pumpen. kan det stemme at den kun benytter negativ (-) for å virke?. Matepumpa til varmeren må "tikke og gå", og trenger både pluss og minus fra 12V for å gjøre det. Har du ikke et voltmeter eller ei prøvelampe slik at du kan få sjekka om pumpa får spenning? Jeg vet ikke sikkert, men jeg antar at pumpa skal få spenning via et kontrollrele i styreenheten. Den "hvininga" du hører kan skrive seg fra at releet står og "skurrer" og ikke klarer å trekke til skikkelig. En mulig årsak til dette igjen, kan være enten lav batterispenning eller dårlig kontakt et sted mellom batteri og varmer. Her må du bare ta for deg kabler og koblingspunkter og måle spenning når varmeren er påslått, og dermed finner ut hvor "spenningen blir borte". Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2007 Takk for hjelpen sålangt. Skal få sjekket opp tipsene i morgen. Ha en god natt!! Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 18.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Det var nok lav spenning som var årsaken. Den fungerer som bare det, eneste problem etter div feilsøking og sikkert feil isetting av motor ledningene er at vifta går feil vei. Jeg har nå en glimrende støvsuger. Som eggum sier ; så er det påan igjen..... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Jeg har nå en glimrende støvsuger. Som eggum sier ; så er det påan igjen..... Kanskje bare sette inn en 2-polet vender, slik at du kan velge mellom "sentralstøvsuger" og varmer... Fint at du fant feilen! Varmer må til hvis man skal få skikkelig "sommertemperatur i båten i år! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.