Jump to content

Chrrrrrrysler-rysler-rysler... putt....


blingpling

Recommended Posts

Hei!

 

Har lånt svigerfatters båt som ikke akkurat har vært mye brukt. En with vital 15" med 45HK Chrysler påhenger. (Som ikke akkurat er overbrukt, 906 gangtimer siden 1971...)

 

Etter mye om og men og pes med bytting av impeller (og x antall avdratte bolter i prosessen) så begynner det nå å gå mot en ende. MEN om enden er at alt VIRKER eller at alt IKKE VIRKER, det er foreløpig ukjent...

 

Problemet nå er at motoren starter, går brukbart med choken på, slippes choken dør turtallet gradvis hen før den stopper. Hvis man drar litt ekstra i gassvaieren så går den i og for seg ikke så verst på høyt turtall en stund, men slipper man gassen synker turtallet gradvis til den stopper. Hvis man choker den litt "på veien ned" så kan det være man klarer å holde liv i den litt lenger. Har vel hatt den i live i 3-4 minutter så langt, men følte at jeg da var på nivå med hjertekompresjoner for å holde den i gang.

 

Jeg har jobbet meg innover, ny bensintank med ny bensin (og åpen lufteskrue...) ny bensinslange/belg, renset bensinfilterglass og filter.

 

Neste trinn nå er å nappe av slangen som går mellom bensinpumpa og forgasseren for å få renset opp denne.

 

Så var det forgasseren da...

 

Hva tror folket, er det bensintilførselen som er det sannsynlige problemet eller kan dette være problemer med tenningssystemet el.lign?

Har satt inn nye tennplugger uten at det har hjulpet nevneverdig.

 

Noen gode instrukser å fine noe sted om "forgasserjustering for dummies"?

 

Jeg kjører den i vannfylt oljetønne, svigers var innom i dag og tittet og han syntes det var unormalt mye olje i vannet, men den ble choket mye for å holde det gående, og det er vel "penga rett ut av vinduet" rent bensinmessig. Blandeforholdet skal være ok. 95 oktan - har egentlig oktantallet noe å si på en påhenger?

 

 

Noen som kjenner til firma med god peiling på Chrysler i oslo-området? Så vidt jeg har oppfattet lager Chrysler ikke påhengere lenger, men selges under navnet Force ?

 

 

mvh

blingping

 

ps:

EDIT: Hvorfor fikk jeg ikke anledning til å putte dette i rett kategori egentlig hmmm ? ?

Redigert av blingpling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Membranen i bensinpumpa kanskje?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på membranen, og av alle ting så har jeg en ekstra membran liggende også, men å forsøke å skru opp den blir siste utvei. Etter å ha dratt av den ene bolten etter den andre for å få av undervannshuset så er jeg ikke hypp på å ta opp pumpa som første tiltak. Gjør heller alt det "enkle" først.... Og dessuten, hvis membranen ikke duger, hvordan kan den gå i det hele tatt da... Så jeg tro vel mer på forgasseren egentlig...

 

blingping

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på motorer men akkurat det skjedde meg en gang og jeg måtte da kjøre inn til havn med choken delvis på for å få motoren til å gå, skiftet membranen noe som var veldig enkelt selv for en ukyndig som meg og motorenm ble like fin

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Og dessuten, hvis membranen ikke duger, hvordan kan den gå i det hele tatt da... Så jeg tro vel mer på forgasseren egentlig...

 

blingping

Det er ikke sikkert membranen er helt hullete, det kan være den leverer litt bensin til motoren, men ikke tilstrekkelig.

Det som skjer når du bruker choken , er at det dannes et stort vakuum i bensinledningen som trekker frem bensin.

Ta av bensinledningen ved bensinpumpen.

Forleng denne så du kommer et stykke høyere en motoren, kople til en passende kanne.

Hvis motoren da sviver fint, er det mest sannsynelig membranen.

Lykke til med prosjektet.

Link to post
Share on other sites

Nå blir det spennende i morgen... Etter en boks med fluidium hadde jeg opparbeidet nok mot til å forsøke å løsne skruene til bensinpumpa, det gikk brillefint så jeg fant ut at jeg måtte benytte meg av det ungdommelige overmotet mens jeg hadde det. (Jeg blir 40 på tirsdag så da er det vel slutt med det...) Så nå er bensinpumpe, slange til forgasser og forgasseren plukket av, åpnet og renset etter alle kunstens regler.

 

I flottørtanken til forgasseren var det masse dritt, membranen til bensinpumpa var slapp som en brukt ... øh.. ja... så håpet er at når det blir forsøkt startet i morgen så skal den svive brillefint! Litt dumt å prøve den i kveld, den er ikke akkurat stillegående og så står den rett utenfor vinduet til en sovende 2-åring...

 

blingpling- som holder pusten helt til i morgen!

Link to post
Share on other sites

Stønn...

 

Nå virker bensinpumpa iallefall!

 

Såpass bra at bensinen står som en fontene ut av slangen mellom pumpa og forgasseren...

 

Så da er iallefall PUMPA ok...

 

Er jeg heldig får jeg båten på vannet før oktober, nesten så jeg lurer på hva som blir det neste!

 

blingpling

Link to post
Share on other sites

Prøvde den ja, men den gikk fremdeles ujevnt, men bedre enn før. Det er håp i hengende snøre heter det jo! Når jeg oppdaget at bensinspruten sto ut av slangen ble videre feilsøking avbrutt i påvente av nytt besøk på biltema etter riktig slange. Har ikke akkurat noe lyst på brann og når den står og dusjer motorblokken med bensin... da er det nok greit å avslutte.

 

Nå har jeg funnet at det er bare en ting som kan justeres på forgasseren, så da er det å gi seg i kast med det bare bensinlekkasjen er tettet.

 

Fant forresten en webside i USA: www.maxrules.com som så ut til å ha det meste til gamle chrysler (og andre).

 

blingpling

Link to post
Share on other sites

Etter å ha byttet bensinslangen mellom pumpe og forgasser ble den startet, og den gikk ihvertfall jevnt. Etter litt skruing på forgasser så går den nå BRILLEFINT på tomgang!

 

I følge min kone som har vokst opp med denne båten så har "den aldri gått så fint på tomgang noen gang"

 

Følgende har blitt gjort på den så langt

 

-byttet impeller og simring i impellerhus

-byttet tank, bensinslange, belg, membran i pumpa, mer bensinslange

-alt som er plukket fra hverandre er renset etter alle kunstens regler, blåst rent med trykkluft

-forgasser justert ihht instruksjonsbok

 

Båten ble prøvet på vannet i dag. Den gikk kjempejevnt og fint, gjenstående problemer nå er at lengden på girstanga tydeligvis ikke er helt topp (den røyk tvers av når vi skulle skru den opp) slik at båten kun går bakover. At den i tillegg har slark i styringa som gjør at den kun svinger til høyre gjør det hele ennå mer interessant... Det ble komikveld an mass på Nesset i dag :-) Vi kom oss 40 meter fra utleggsplass til en brygge, så måtte vi dra hjem igjen... Baklengs! Jaja, litt problemer skal det vel være.

 

Men selve motoren går altså nå smooth som en smoothie! Takk for alle råd!

 

blingpling

 

ps:

Det hører med til historien at det elektriske på hengeren var såpass på trynet at det gikk med to sikringer på bilen før jeg ga opp og kjøpte alt nytt. Hadde ikke noen reserve, så det ble å "låne", nå er det ikke horn eller varmesete på bilen... Og med denne sommeren så må jeg nok snart få tak i nye sikringer slik at varmesetet funker igjen...

Redigert av blingpling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...