Jump to content

Hvilken type "sparkel" til reperasjon av gelcoat under vannlinjen.

Dolfin

Recommended Posts

Nå har jeg lest det jeg har kunnet komme over av saker her på forumet vedrørende reperasjon av skader på gelcoat, men helt sikker på fremgangsmåte er jeg fortsatt ikke.

Det jeg har behov for å fikse er et lite område på kjølen (på størrelse med en 50-øring) hvor en bit av gelcoaten har forsvunnet. Her ser man rett inn på glassfiberen. Etter at skaden oppstod har båten (en Vernøy 430) vært på sjøen i ca 1 time før den ble tatt opp på henger og satt på land. Der har den nå stått 1 uke.

Har forstått at jeg trolig ikke burde bruke gelcoat-sparkel til denne reperasjonen da den ikke er sikker nok mot vanninntrengning, men så snakkes det om både glassfibersparkel, epoxy-sparkel og polyestersparkel (muligens også andre remedier).

Så hva skal jeg egentlig gå til anskaffelse av for å fikse en rask og grei utbedring av denne skaden? Kom gjerne med konkrete produktnavn.

Om det har noen betydning så står denne båten til daglig på land og settes ut og tas opp for hver gang den benyttes (det jo forøvrig ikke sikkert at den alltid kommer til å gjøre det).

Bruk epoxy under vannlinjen. Både Hempel og International har epoxysparkel i tuber. Husk å avfette godt med aceton før du starter.

Du sier at du kan se inn til glassfiberen. Er det "tørre" fibre, eller "hel ved"? Hvis det er tørre fibre er det stor sannsynlighet for at det har trukket inn vann et stykke i glassfiberen, og det er viktig at dette får tørket ut skikkelig så ikke du stenger fukten inne. Hvis det er massivt laminat i sårstedet, er saken mye enklere.

Uansett, avfett først, slip med grovt sandpapir og avfett igjen før du starter. Lykke til.

Mitt forslag er:

Om du har bunnstoff....:

-Fjerne bunnstoff på ca 10x10 cm rundt skade

-Slipe opp skade så det blir jevne og fine kanter

-Vannslipe hele området på 10x10 cm

-Vask grundig med rent vann

-Vask over med sprit og la det tørke i en uke eller mer

-Tørk deretter med aceton

-Prime med epoxyprimer der du skal sparkle. Eks: Hempel Lightprimer.

-Sparkle med EPOXY SPARKEL. Bruk en bred spatel så hullet blir fyllt på best mulig måte så det ikke blir mye å pusse.

-Slipe og matte sparkel

-Lightprimer på 10x10 cm

-Nytt bunnstoff

Uten bunnstoff..:

-Slipe opp skade så det blir jevne og fine kanter

-Vannslipe området på 10x10 cm med 180-240 korning

-Vask grundig med rent vann

-Vask over med sprit og la det tørke i en uke eller mer

-Tørk deretter med aceton

-Prime med epoxyprimer der du skal sparkle. Eks: Hempel Lightprimer.

-Sparkle med EPOXY SPARKEL. Bruk en bred spatel så hullet blir fyllt på best mulig måte så det ikke blir mye å pusse.

-Slipe og matte sparkel

-Lightprimer på 10x10 cm

-Lakkere eller legge gelcoatsparkel på det pussede området

-rubbe med 1000+ korning vannslipepapir og poler opp gjerne med maskin om du kan bruke det.

Gelcoatsparkel fester vel ikke på epoxy??

Ellers ser det greit ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

selco 18 sko hatt ein tur innom ein båtfabrikk, du hadde ikkje tørt å sitte i ein båt etterpå :lol: syns det va mye jobb for ei sprekke på størrelse med ein femtiøring.

stå i ro båt!

Derfor legge primer utenpå sparkel!

Men primeren er også epoxy, så gelcoatsparkelen vil uansett ikke sitte særlig lenge på dette! Da er det bedre å lakke over med 2komp lakk, om fargen er viktig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men dette er vel under vannlinjen, så fargen spiller vel ingen rolle? Jeg kan være enig i at det kan være lurt å vaske med ferskvann hvis det er "tørre" fibre, og fare for at det ligger salt i laminatet. Da må man i så fall vente en stund før det har tørket opp (kan bli lenge denne sommeren..... :sad: )

Man vil ikke bruke gelcoatsparkel på dette lille såret fordi denne ikke er sikker nok mot vanninntregning??

Hallo! Hva med resten av gelcoaten da? Den er vel da heller ikke sikker mot vanninntregning?

Man kan altså ikke lappe et sår med nøyaktig samme stoff som var der før skaden? Pussig. Meget mystisk. Så hvis man lapper denne femtiørig store skrapa i gelcoaten med epoxy, så blir det altså så mye bedre? 2 kvadratcentimeter med epoxygelcoat og 100.000 kvadratcentimeter med polyestergelcoat. Og gevinsten er?

Små sprekker i gelcoaten bør utvides litt for at sparkelmassen skal feste seg. Etterslip for godt feste av primeren. På skader har jeg brukt Hempel`s Epoxy filler som fåes i tuber, og primet med Hempel`s Light primer som er vanntett og deretter flikket med bunnstoff. Dette har fungert utmerket på småskader jeg har hatt på min båt.

Edited by Fonde (see edit history)